Jeg købte forrige år en 1.8 VVT motor i England med henblik på at få lidt flere heste i ræserbilen. Nu skal det være
For at tjekke om motoren var OK hev jeg toppen af og fandt en meget fin indmad uden synligt slid på knastaksler eller lejerne i topstykket. Aflejring på stemplerne var også meget begrænsede og det ser ud til at jeg har fået fat i en særdeles sund motor. Da topstykket nu er alligevel er taget af har jeg kastet mig ud i at porte det. Det har jeg tidlige gjort på gadebilen og den originale 1.6'er i ræserbilen. Det er en langsommelig proces, men jeg er blevet lidt hooked på det.
Her er lidt indledende før og efter billeder
IMG_0269 by viggoman, on Flickr
IMG_0268 by viggoman, on Flickr
IMG_0274 by viggoman, on Flickr
IMG_0279 by viggoman, on Flickr
IMG_0284 by viggoman, on Flickr
Når jeg er færdig med at porte topstykket skal det planfræses og have taget 0.8 mm af for at hæve kompressionen. Og ventiler og ventilsæder skal have et "3-angle job".
Fortsættelse følger