Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf Kuksi » tors 27. dec 2012 18:18

Jeg plejer jo at spørge om der er nogle der har spændende vinter projekter, det vil jeg da lige gøre igen.
Selv har ikke rigtigt noget. Det bliver nemlig ikke denne vinter, der kommer nye ringe m.m i.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf Viggoman » tors 27. dec 2012 20:12

Har lige hevet klumpen ud af gadebilen. Den skal have den store tur (jeg laver en separat tråd med beskrivelse af det projekt).

Og så har jeg kig på en 1.8vvt + en 6-trins gearkasse til trackday bilen (men det ender nok som ønsketænkning ;-) Og den skal have nye coil-overs inden sæsonstart.

Billede
Billede
Billede
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf Kuksi » tors 27. dec 2012 23:52

Dejlige billeder Viggoman!
Gid jeg havde sådan nogle forhold, og hvor er det ophæng til motoren smart. Har aldrig set at man har mulighed for at flytte tyngdepunktet.
Du må lige sige til hvis du får en longnose krumtap i overskud, eller på anden vis ved hvor der er en der er til at komme i nærheden af.
Jeg har ellers en aftale med en bekendt (værktøjsmager) om at fræse min krumtap op til en 8mm not gang. Og så laver han en not der er 8mm i krumtappen og 6mm til remhjulet. Men det helt rigtige ville jo være en long nose krumtap. Især når jeg nu har ekstraudstyr, der også skal trækkes med rundt. :wink:
Ved samme lejlighed skal der selvfølgelig monteres et 4kg svinghjul og en kobling fra 1,8'eren i, samt en afbalancering/og afvejning, af hele molevitten.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf BoN » lør 29. dec 2012 12:59

Tjaaa.... hvis ellers CCR kunne finde ud af om de får en godkendelse til NB kittet, kunne der måske glide et sådant ind under låget foran, men der er pt. meget stille desangående, den lille blå er i vinter hi uden plader, og det kunne jo passe rigtigt fint hvis den kunne køre til syn (når den vågner af sin vintersøvn) medbringende den nye hardware!
God fornøjelse med jeres projecter og godt Nytår til alle!!!
Hilsen
Bo
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 26. mar 2011 11:34
Geografisk sted: Langeland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf AS DK » lør 29. dec 2012 17:00

Jeg har vist fået ordnet det meste før næste sæson, men venter ligesom Bo på at få sat en "blæsebælg" i fra CCR.
Gav mig selv kompressoren i julegave. Altså julen 2009 :evil:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf BoN » søn 6. jan 2013 09:08

Hvis der er nogen der leder efter et større procect til den næste vinter er der en mulighed her:
http://www.youtube.com/watch?v=U_w59GrYzGA
http://carscoop.blogspot.com/2012/09/ca ... 5-you.html

Hilsen
Bo
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 26. mar 2011 11:34
Geografisk sted: Langeland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf hasse » søn 6. jan 2013 11:40

Ikke så meget om, hvad jeg skal ha' lavet, men hvad der lige er lavet:

Rep. af parkeringsbule fra parkeringskælderen. Utroligt.

Hvad vejer en motor egentlig? Ca.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf jepperimmen » man 7. jan 2013 20:19

Viggoman skrev:Og så har jeg kig på en 1.8vvt + en 6-trins gearkasse til trackday bilen (men det ender nok som ønsketænkning ;-) Og den skal have nye coil-overs inden sæsonstart.

Glem vvt og gå efter en 1.8 fra 1998-2000 - den er meget nemmere at tune, da motorstyringen er enklere OG den har faktisk højere effekt end den med vvt (selvom de officielle tal siger noget andet..) vvt har kun det positive at den forurener mindre.
Glem også 6-trins. Jeg har selv byttet min 6-trins ud med en 5-trins. 6-trins er en dårligere gearkasse, specielt til banebrug og hård acceleration har den en kedelig tendens til gerne at ville skifte 2->5 gear istedet for 2->3
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf altid6 » man 7. jan 2013 21:04

Skal have lavet en hovedrenovering af bilen.
Anden motor, interiør, nye skærme, lakering, så den er klar til salg når varmen på et tidspunkt vender tilbage til Danmark.
Er lidt i et dilema. Hvad vil eventuelle købere fortrækker. Sort kabine med sorte stof sæder, eller beige kabine med lædersæder???
Jeg har også en sort larkeret styrtbøjle sat i bilen. Rigtig godt for sikkerheden, men spørgsmålet er om købere hellere vil fortrække en chrom pynte bøjle??
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf jepperimmen » man 7. jan 2013 21:26

Til jer der går og bygger biler til banebrug:

Jeg er via Hartmann Racing i kontakt med KW i Tyskland og får et bud på en coilover løsning specifikt til MX-5 med bane / race setup. Jeg melder tilbage når jeg har specs og priser.

Viggomand og Altid6 har vist interesse - er der andre???
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf one-niner » man 7. jan 2013 21:37

jepperimmen skrev:
Viggoman skrev:Og så har jeg kig på en 1.8vvt + en 6-trins gearkasse til trackday bilen (men det ender nok som ønsketænkning ;-) Og den skal have nye coil-overs inden sæsonstart.

Glem vvt og gå efter en 1.8 fra 1998-2000 - den er meget nemmere at tune, da motorstyringen er enklere OG den har faktisk højere effekt end den med vvt (selvom de officielle tal siger noget andet..) vvt har kun det positive at den forurener mindre.
Glem også 6-trins. Jeg har selv byttet min 6-trins ud med en 5-trins. 6-trins er en dårligere gearkasse, specielt til banebrug og hård acceleration har den en kedelig tendens til gerne at ville skifte 2->5 gear istedet for 2->3

Jeg må sige, at jeg er uenig, Jeppe. Jeg har ingen problemer med at ramme gearene. Har man problemer med, at gearene "flytter sig" ved rigtig hård kørsel, så er det ved at være tid til nye, og måske lidt hårdere, motorophæng.

Den 6-trins har desuden ry for at være en stærkere gearkasse end den 5-trins. Ikke at nogen af dem er specielt svage, ved det moment, vi normalt ser på MX-5'ere i DK (en enkelt Jubi undtaget). Dertil kommer, at vores motorer har relativt lavt moment, og yder bedst ved høje omdrejninger, hvilket passer bedre til kortere gear.

Vores individuelle og subjektive præferencer kan jo så heldigvis være forskellige :). Hvis man er i tvivl, så vil jeg da råde folk til at prøve begge dele.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf one-niner » man 7. jan 2013 21:45

jepperimmen skrev:Til jer der går og bygger biler til banebrug:

Jeg er via Hartmann Racing i kontakt med KW i Tyskland og får et bud på en coilover løsning specifikt til MX-5 med bane / race setup. Jeg melder tilbage når jeg har specs og priser.

Viggomand og Altid6 har vist interesse - er der andre???

Sådan af ren nysgerrighed: Har i talt om hvilken type, det skal være? Og eventuelt hvor kraftige fjedre?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf jepperimmen » man 7. jan 2013 22:06

one-niner skrev:
jepperimmen skrev:Til jer der går og bygger biler til banebrug:

Jeg er via Hartmann Racing i kontakt med KW i Tyskland og får et bud på en coilover løsning specifikt til MX-5 med bane / race setup. Jeg melder tilbage når jeg har specs og priser.

Viggomand og Altid6 har vist interesse - er der andre???

Sådan af ren nysgerrighed: Har i talt om hvilken type, det skal være? Og eventuelt hvor kraftige fjedre?

- Tom

De bliver bygget med specs ud fra 949Racings anbefalinger. Dvs. spring rates på 12kg for og 9 kg bag. Det skal selvfølgelig også passe til krængningsstabilisatorer og dæk/fælge. Vender tilbage :-)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf jepperimmen » man 7. jan 2013 22:18

one-niner skrev:Jeg må sige, at jeg er uenig, Jeppe. Jeg har ingen problemer med at ramme gearene. Har man problemer med, at gearene "flytter sig" ved rigtig hård kørsel, så er det ved at være tid til nye, og måske lidt hårdere, motorophæng.

Den 6-trins har desuden ry for at være en stærkere gearkasse end den 5-trins. Ikke at nogen af dem er specielt svage, ved det moment, vi normalt ser på MX-5'ere i DK (en enkelt Jubi undtaget). Dertil kommer, at vores motorer har relativt lavt moment, og yder bedst ved høje omdrejninger, hvilket passer bedre til kortere gear.

Vores individuelle og subjektive præferencer kan jo så heldigvis være forskellige :). Hvis man er i tvivl, så vil jeg da råde folk til at prøve begge dele.

- Tom

Ja det er OK at være uenige :-) Jeg har prøvet at køre med 6-trins på Sturup sidste år og der var problemet udtalt. Men jeg har jo også højere effekt/moment og kører stærkt :lol: Jeg har spurgt både Andreas, FM og 949 og alle er enige i at den 5-trins er en bedre gearkasse ift. gearskift, men du har ret i at 6-trins måske er stærkere. Citat Keith Tanner i "How to Build a High-Performance Mazda Miata MX-5" side 81: "The (six-speed) shift action tends to vary a bit more between transmissions than the five-speed, and it can be tougher to find the right gear on the racetrack. However it is stronger than the five-speed, so some racers will use it instead, despite the shift quality"

Jeg har samtidigt med at jeg skiftede gearkassen også skiftet til hårdere motorophæng og dif.bøsninger. Nu kører det perfekt :-)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvad skal I have lavet ved jeres bil her i vinter?

Indlægaf Viggoman » man 7. jan 2013 22:48

jepperimmen skrev:Glem vvt og gå efter en 1.8 fra 1998-2000 - den er meget nemmere at tune, da motorstyringen er enklere OG den har faktisk højere effekt end den med vvt (selvom de officielle tal siger noget andet..) vvt har kun det positive at den forurener mindre.
Glem også 6-trins. Jeg har selv byttet min 6-trins ud med en 5-trins. 6-trins er en dårligere gearkasse, specielt til banebrug og hård acceleration har den en kedelig tendens til gerne at ville skifte 2->5 gear istedet for 2->3


949 Racing er ellers glade for VVT'en i deres 95R projekt: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=447719
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=403239&page=2

Jeg har en MSPNP liggende og kombineret med en VVTuner til at tage sig af VVT er der basis for op mod 165 hypper iflg. 949.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Næste

Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster

cron