Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 6. jul 2011 08:50

Hvor sidder temp-føleren på Rotrex-kittet?

For at undgå strålingvarme har jeg på min dyt skærmet røret mellem luftkasse-indsugningsmanifold med noget af det der isoleringsmateriale, der er belagt med \"staniol\" på den ene side. Staniolsiden mod motorblok.
Men kun på den halvdel af forbindelsesrøret, der er ind mod motorblokken.
Fastgjort med strips.

Men der er tale om så store lufthastigheder -uanset rpm. - at det vel nok er et spørgsmål om, hvor meget et lunt/varmt rør kan nå at afgive af varme til den gennemstrømmende luft.

MIN varmeføler sidder jo også lige efter CAI-kassen (som også er afskærmet kasse-motorblok).

Dette er er en Rotrextråd så...((((...))):
((( Har tit/ofte overvejet at flytte/lave en temp.føler i selve indsugningsmanifolden. En af de ting, der har holdt mig tilbage (bortset fra evt. problemer med synsmyndighederne) er, at det har været komplet umuligt for mig at få oplyst, OM stock ECU'en tager højde for for temp. forskellen mellem luften, når den passerer stockføleren og temperaturen i SELVE manifolden, (er også afskærmet) som jo bliver godt varm. Selvom jeg har den der isoleringspakning mellem manifold og motorblok. Og så er der også lige det der med ohm i den \"nye ledning mellem ny føler og ECU.
Benzintilførsel kunne jeg så regulere med min Powercard))).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ken » ons 6. jul 2011 10:05

Prøv at give motoren gas og mærk hvordan røret bliver koldt når den sprøjter methanol. Du har kold indsugning når du skal bruge det


Kan du mærke indsugningsrøret køles når vandindsprøjtningen aktiveres? Til omkring hvilken temperatur?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf ccr-racing » ons 6. jul 2011 14:23

Ved et 4 gears træk på rullefeltet køles røret så meget så du næsten ikke kan holde på det til sidst.
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Indlægaf Lurendrejer » ons 6. jul 2011 15:02

ccr-racing skrev:Ved et 4 gears træk på rullefeltet køles røret så meget så du næsten ikke kan holde på det til sidst.


Får na og nb(non-fl) en intercooler eller et andet væsen som kan give samme nedkøling? Havde ihvert forstået det sådan at vand kun var nødvendigt på fl'erne.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf ccr-racing » ons 6. jul 2011 15:28

NA får/har intercooler - NB (nonFL) er der ingen afklaring på endnu desværre
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Indlægaf Lurendrejer » tors 7. jul 2011 07:54

Jeg stemmer for en intercooler til NB'eren :D
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » tors 7. jul 2011 11:46

Lurendrejer skrev:Jeg stemmer for en intercooler til NB'eren :D

+1

... og den må gerne være dimensioneret til også at kunne klare maks rpm uden restriktor :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Henrik N » søn 10. jul 2011 17:21

Jeppe....... har ikke forsøgt at lægge hånd på røret under acceleration..... men du er jo en sædvanligvis meget pålidelig kilde...... så jeg har fuld tillid til, at det er sådan det forholder sig :D

Kulden må så stamme fra fordampningen af methanol.... og vand.

Kan forstå på Christian (fra CCR), at det methanol/vandsprøjt du har monteret sprøjter ved lavere RPM end det der sidder i min. Det skyldes angiveligt at pumpen er kraftigere (på den version der sidder i min bil)...... så reaktionstiden er kortere fra pumpen aktiveres til der sprøjtes væske ind i indsugningsrøret.... og derfor kan man udskyde sprøjtet. Ved ikke om jeg fik gengivet forklaringen 100 % korrekt.

Men hvis dit system sprøjter tidligere...... får du vel også en kraftigere afkøling? Bagsiden er en stor appetit på methanol...... men man kan jo ikke få det hele :D

Nu er jeg ikke trykladningsekspert....... men, er sikker på temperaturføleren på Rotrex kittet sidder opstrøms methanoldysen...... føleren registrerer derfor ikke den faldende temperatur som følge af fordampningen. Udover, at den lavere temperatur betyder mere ilt i cylinderen ved et bestemt tryk.... hvilket jo altid er en god ting..... :D ..... så tilsætter motorstyringen og den medfølgende boks vel ikke ekstra benzin som modsvar til den faldende temperatur??? Problemet er vel grundlæggende at tempføleren reagerer forholdsvis trægt..... og motorstyringen ville blive komplet forvirret af voldsomme kortvarige udsving i temperatur?

Ved nærmere eftertanke mener jeg tempføleren sidder umiddelbart efter kompressoren..... det undrede mig nemlig, at pakningen ikke virkede specielt tætsluttende..... der hvor den støder op til røret..... hvilket jeg egentlig forventede den burde...... for at holde tæt, når røret kommer under tryk. En lækage her er vel lig med mindre power?

Kan ikke helt gennemskue.... set i lyset af de nye oplysninger om afkølingen, når der sprøjtes med methanol..... om det er en fordel eller ej at powerwrappe indsugningsrøret? Min mavefornemmelse siger, det nok ikke er umagen og pengene værd.....

HÃ¥ber I nyder vejret :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » man 11. jul 2011 11:48

Hvad mon forskellen i effekt er?
Mellem f.eks.
Stoich
og
det bedste blandingsforhold (12.2 eller 12,7 eller noget helt 3. Kan ikke huske det).

Et eller andet sted på nettet må det findes.

Eller også er der her på foraet en nørd, der kan regne det ud.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik N » man 11. jul 2011 22:11

Hej Hasse.....

Skal lige være sikker på jeg kan følge dig...... er dit spørgsmål, hvor meget effekt det ville give..... hvis man kunne udnytte nedkølingen fra methanolindsprøjtningen til at tilsætte mere benzin og dermed få en større eksplosion med mere energi?

Hvordan er det med en intercooler? Sidder tempføleren før eller efter intercooleren?
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » man 11. jul 2011 22:58

Egentlig ikke. Men nok indirekte.

Mht. at få mest effekt ud af blandingen benzin/luft er det optimale blandingsforhold de der 12.7:1 (er vist mellem 12,7 og 13 til 1).

For mindst mulig forurening er blandingsforholdet 14,6:1 -AFR.
Og så var det jeg spurgte mig selv: Hvad mon forskellen er i effekt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 12. jul 2011 10:01

Temperatur føleren sidder efter evt. intercooler. Det amn er interesseret i er jo den faktiske temp. på indsugningsluften.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lurendrejer » man 1. aug 2011 12:38

Er der sket ændringer på status af NA/NB kittet i løbet af ferien? :twisted:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » tirs 2. aug 2011 11:36

Tiderne o-96 km (0-60 miles)er selvfølgelig sjove.
Personligt finder jeg tiden 60-100 miles mere interessant.
Og det er jo i det område, at vindmodstand også begynder at have betydning.
SÃ¥:
Hvad er 60-100 miles (eller tilsvarende omregnet til km) tiden med Rotrex?
Lad os få 0-60 tiden samtidig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf ccr-racing » tirs 2. aug 2011 18:17

Hej

Jeg vil forsøge at give en update på status på de øvrige kits.

NA:
Vores demo/test bil kører pt med kittet monteret og bliver præsenteret på Sturup ifm Fivespeed turen i december, hvorefter bilen bliver sendt til Tyskland for de sidste tests. Så inden jul skulle vi gerne have godkendelser på plads til NA.

NB - non facelift:
Vi arbejder på at finde en egnet testbil, som kittet kan monteres på og som vil kunne bruges ifm de test der er nødvendige for at opnå godkendelse.

mvh
Christian
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron