Min debut på Nürburgring.

Alt om banekørsel, track day's, Nürburgring etc. Herunder events og opsætning af bil til banebrug.

Redaktør: Softtop

Min debut på Nürburgring.

Indlægaf altid6 » ons 10. sep 2008 17:50

Synes at jeg vil dele en helt fantastisk oplevelse med jer. Igår d. 9/9-08 kom jeg tilbage fra en rigtig fed ferie. Allerede i februar havde jeg bestilt en tur til formel på Spa, sammen med min far, fætter og søster. Det skulle bære en familietur med masser af benzin og brændte dæk. Nu da vi var på Spa, så skulle turen selvfølgelig også lige krones med min dåb på Ringen.

Som i nok ved har jeg arbejdet på at få bilen klar til denne tur og det lykkedes sku, selvom at der var tidspunkter hvor det så lidt sort ud. Men bilen blev klar, den fik kørt en masse kilometer og den fik en omgang gas på Sturup, så var ret sikker på at den nok skulle kunne holde til en tur ned til Belgien og til sin debut på Nürburgring.

Bilen var sat op, klar og pakket til at køre de 950 kilometer til Spa, torsdag morgen d. 4/9-08. Efter 10 1/2 time, nåede vi frem til banen og tids nok til at vi kunne nå rundt i pitten og se hvordan der blev arbejdet på formel 1 bilerne. Bilen var sat så blødt op som det var muligt, men der er absolut bedre biler til sådanne nogle lange ture :wink: . Så slemt var det dog heller ikke. Fuldt pakket og 2 personer, så nåede vi en fart på 195 km/t på gps, ved 7000 omd. i 5 gear. Den kan godt køre lidt hurtigere, men ikke meget for så når man fuel cut, ved cirka 7500 omd. Så hvis den skal kunne køre hurtiger, skal der vist en anden gearing til.

Fredag, lørdag og søndag gik med formel 1 på Spa. Imponerende bane, som jeg bare på prøve en dag. Eau Rouge er nok den vildeste stigning og den flyver formel 1 bilerne op over med 300 km/t...........Vildt. Her er billed fra lige efter løbet.
Billede

Om mandagen kørte vi så til Ringen. Det tog cirka 1 1/2 time, så ikke det helt vilde. Der var åbent fra 17.15 til 19.30. Vi var der i god tid, lige for at få nerverne i ro og spændingen til at lægge sig. For jo der var nerver på. Alle de historier man høre, frygten for at køre af, Ringens størrelse, ja også de biler man holdte ved siden af, nævner bare M3, M5, M6, 911, GT2, GT3, Gallardo, Viper, 612 Scagletti, Focus ST, Speedster, TT, Evo, Impressa osv. osv. Man føler sig meget lille med sin MX-5 på danske plader, når man ser hvad resten af Europa kommer rullende med til Ringen. Der var dog også 2 engelske MX-5. Jeg havde købt 4 runder og min fætter 1. Han var meget nervøs, men også opsat på at hans Grand Punto, skulle have ring mærket. Derfor kørte vi den første omgang hvor han fulgte efter mig. Det tog vist omkring 14 minutter og der var Porcher alle vejne. Vi klarede det uden nogen dramatik og det var en stor sejrer. Derefter var den værste nervøsitet væk. Der var en lille cermoni, hvor mærket blev sat på.

Billede

Så var jeg klar til at indtage ringen. Nu havde jeg fået fornemmelsen højde osv, som man ikke for ved de hundredevis af omgange jeg har kørt banen på PS2 og computer. Vil dog sige at jeg er rigtig glad for alt min træning, der var ikke nogen sving som kom, som en overraskelse. Dog vil jeg sige at svingede kommer meget hurtiger efter hinanden irl end på computer. Jeg havde 3 omgange tilbage. De skulle bruges til at give min far, søster og fætter en hurtig omgang på ringen. Taget blev slået ned, på med hjelmen også afsted. Snart fandt jeg ud af at mine timers træning havde gjort at min MX-5 absolut ikke var den langsomste på ringen. Fik taget både TT, Subaru, ST og en Astra VRX. Astraén kendte åbenbart ikke banen helt for han fløj af i Hohe-Acht (ingen skade).
Det gik forrygende og hvor er det bare en fed oplevelse at køre på ringen. Når først man har været der, blevet fanget af stemningen, set bilerne og bane, så er der kun en ting at gøre og det er at komme der igen og igen. Jeg er ihvertfald solgt og kan kun anbefale alle at tage der til. Der var en del uheld, heldigvis ikke alvorlige og heller ikke så det krævede en bane lukning. Jeg fik også sat en btg-tid med min performancebox og den blev 10.22.4. Ved ikke om det er godt eller skidt, men jeg syntes at det gik godt. Med blik på at der var 2 uheld på banen og engang oliespild på den runde, plus at vi var 2 i bilen og med taget nede, så er jeg sikker på at det kan gøres hurtigere. En Mx-5 er god på Ringen. Men den mangler power, ingen tvivl om det. Specielt på kesselchen langsiden, der halter den virkelig efter de andre mere kraftfulde biler.

Indtil nu har det klart været min bedste oplevelse med min MX-5, så er sikker på at det bliver til mange flere ture i fremtiden.

Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » ons 10. sep 2008 17:51

Ved ikke om det er godt eller skidt, men jeg syntes at det gik godt. Med blik på at der var 2 uheld på banen og engang oliespild på den runde, plus at vi var 2 i bilen og med taget nede, så er jeg sikker på at det kan gøres hurtigere. En Mx-5 er god på Ringen. Men den mangler power, ingen tvivl om det. Specielt på kesselchen langsiden, der halter den virkelig efter de andre mere kraftfulde biler.

Indtil nu har det klart været min bedste oplevelse med min MX-5, så er sikker på at det bliver til mange flere ture i fremtiden.

Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Claus » ons 10. sep 2008 18:17

Fedt med sådan en fortælling som jeg slugte med stor iver....TAAAAK.
10:22 det er faktisk en respektabel tid og er lidt langsommere end den standard Ford Transit diesel som også er på youtube.
Spa er en fantastisk bane..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 10. sep 2008 18:31

Ja er det ikke 10.18 eller sådan noget Sabine Smith køre ringen på i en Transit, men hun har så også kørt ringen 20.000 siger hun og køre normalt Ring Taxi. Jeg tænkte mere på Jeremy Clarksons tip på 9.59 i en diesel Jaguar. 9.59 til 10.22 er der ikke langt, når man snakker om Ringen :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Uhrskov » ons 10. sep 2008 19:45

Lyder til I har haft en feed tur. Sidder og bliver helt grøn. Har selv kørt banen mange gange på PS2, og kan sagtens forestille mig hvor fedt det så må være at køre den rigtigt.

Hvilken tid kan du sætte en MX5 i Gran Turismo?
Brugeravatar
Uhrskov
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: fre 10. aug 2007 21:33
Geografisk sted: Langå

Indlægaf Softtop » ons 10. sep 2008 20:05

Syntes du har kørt en meget respektabel tid for en begynder! :D
The green hell must have been made by god!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Swootech » ons 10. sep 2008 20:22

Fedt at høre i havde en god tur og at MX-5'eren blev klar til at gi' gas efter renoveringen.

Hvor starter/stopper du uret på ringen? Jeg mener det sidste lige stykke inden banen slutter ligger man jo ikke og giver den gas, vel? :) Uden at have taget præcis tid mener jeg ihvertfald jeg var oppe over 12 min fra bommen indtil jeg var tilbage på p-pladsen. Jeg havde så heller ikke smugtrænet på playstations og selv efter fire omgange synes jeg det var meget svært at huske hvilket sving man var nået til. Men sjovt er det!
Swootech
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 14. nov 2005 16:14

Indlægaf Softtop » ons 10. sep 2008 20:40

\"Uofficiel\" tidstagning foregår efter BTG (Bridge to gantry)
Ca. ved Antoniusbuche er der en bro (Bilstein reklame) Her starter tidstagning.
Efter sidste sving, Galgenkopf, begynder langsiden ved Döttinger Höhe. Her står en metalkonstruktion(bro) hvor stopuret standses.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf BB » ons 10. sep 2008 21:25

altid6 skrev:Ved ikke om det er godt eller skidt, men jeg syntes at det gik godt.


Tak for beretningen - det lyder som en super tur.

Jeg mener bestemt de 10:22 må være en respektabel tid. Kigger man på youtube kan man finde et MX-5'ere der kører den næsten hele omgang på ca. 9:30, men det synes ret tydeligt de ikke er der for hverken første eller anden gang og det betyder meget.

Man kan "omregne" sin næsten omgang til en helt omgang ved og lægge ca. 15 sekunder til sin tid, det giver så mulighed for og kigge på de tider bilfabrikker som Nissa, Porsche og Corvette praler med. De der ca. 7½ minut de, bl.a. Jan Magnussen, bruger er godt nok hurtigt!
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Swootech » ons 10. sep 2008 22:44

Softtop - Tak for informationen, det giver mening.

Sjovt med alle de navne på sving og passager. Snakkede en del med en gruppe britiske MC'ere på p-pladsen og de dissede hinanden for vildt hvis de ikke lige kunne navnene på alle sving. That isn't the Schwalbenschwanz, it is the Angst Kurve you newbie! :)
Swootech
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 14. nov 2005 16:14

Indlægaf And » tors 11. sep 2008 07:59

Tak for den fine beretning.

Jeg var selv dernede og fik min \"dåb\" i juli - det var en stor oplevelse. Kan udemærket genkende følelse/frygten for de andre biler. Jeg var oprigtigt bange da jeg stod og kiggede på alle de KÆMPE biler og så min lille danske \"pispotte\".

Oplevelsen turen rundt var kæmpe stor - men da jeg havde min kone plus ufødte barn med i bilen kørte jeg nogle ganske defensive linier og undgik maksimale opbremsninger - (hvisker lige) meeen kørte lidt frisk alligevel ;)

For mig var banen var HELT ny, jeg havde ikke øvet den i GT3, men en svensk Volvo V70R røg da på \"trofæ-listen\".

Det er helt klart at jeg må og skal derned igen... tiden rundt målte jeg ikke fokus var på oplevelsen - og spejlene!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf altid6 » tors 11. sep 2008 08:39

Uhrskov skrev:Hvilken tid kan du sætte en MX5 i Gran Turismo?


Mener at mine tider ligger på omkring 7 og 1/2 minut i GT, med en lettere ombygget MX-5, med 318 HK :wink: .

Tiden som jeg kørte, er den som Softtop beskriver BTG. Det sidste lange stykke, efter stålkonstuktionen, inden man køre fra banen. Der tænker man ikke så meget på om det skal gå hurtigt eller langsomt, der sidder man bare med et stort smil og en fed fornemmelse :D .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Mogenz » tors 11. sep 2008 08:48

Super nice beretning og jo jeg er jaloux.

Det første jeg råbte til kæresten var \"Skat, kom og se.... hvor når skal vi der ned\" mens jeg pegede på skærmen.

Men jeg vi fik at vide at det havde lange udsigter, først portugal den 26. sep. Så brasilien den 20. nov. Skitur uge 5 og 10 og til Dubai i påsken, hun mente ikke vi kunne presse det ind.

Men lad os nu se om jeg kan finde en fri weekend.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Softtop » tors 11. sep 2008 20:06

Swootech skrev: That isn't the Schwalbenschwanz, it is the Angst Kurve you newbie! :)


Eller Mutkurve, som den også kaldes.. Bare for at gøre forvirringen total.. :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Softtop » fre 12. sep 2008 20:54

1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Næste

Tilbage til Banekørsel

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron