hasse skrev:Den "satans" Mega Squirt.
Det ender sgu' nok med, at........................
Forøvrigt er der på Innovates hjemmeside et eller andet sted noget om det med blandingsforholdet.
SÃ¥ er vi tilbage ved pudlens kerne....
To Megasquirt or not to Megasquirt...
Jeg har gravet mig lidt ned i MS og miataturbo.net har et særskilt MS forum, som er ret omfattende. Kan anbefales. Specielt disse to links:
http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=17498
[url]http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=12239][/url]
Efter at have kigget MS lidt efter i sømmene hælder jeg nu mest til at gå efter en MSpNp og lade loddekolben forblive kold. Der er mange ting der kan gå galt og der skal hældes mange timer i et lod-selv projekt.
Så det er en indkøbsliste der svarer til altid6's:
1 x MegaSquirtPNP MM9093 for the 1990-93 Mazda Miata, manual tranny
1 x USB to Serial Adapter - Works with MegaTune!
1 x Innovate Standalone Gauge Kit w\\ LC-1 & Red DB Gauge
1 x MSPNP IAT Sensor Kit - Steel Bung
Plus et MegaStim modul (som kan deles mellem MS folket). Og ikke at forglemme: ombygning af TPS til en lineær tilbagemelding.
Det løber op i ca. 1000 USD, dvs. ca. 5.200,- hvor til kommer fragt og (evt.) told og moms. Lige under 7.000,- med det hele, hvis ikke man kan få stumperne hjem uden Skat's bevågenhed.
Dertil kommer så en tur på et ordentligt rullefelt med tuning af specielt tændingsindstilling. Det skal nok koste 2-3.000,- (?). Alt i alt et sted mellem 8 og 10 kilo.
Og hvad får man så for det? Efter min vurdering:
- slipper af med AFM = bedre speeder response samt mere effekt og moment
- lineær TPS giver også bedre speeder response
- tuning af alle parametre til lige præcis din motor= maks. effekt/moment og økonomi
- wideband O2 = bedre motorstyring, bedre forløb af moment og effektkurve
- kendskab til ens egen motors funktion, karakteristik og præstationer
- bevidstheden om at man har klemt det maksimale ud af kværnen
- ubegrænsede muligheder til at efter-tune diverse modifikationer= altid maks. performance
- et rigtig fedt stykke legetøj