MegaSquirt motorstyring.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

MegaSquirt motorstyring.

Indlægaf Kuksi » fre 29. aug 2008 22:19

Lad os sammen blive klogere og dele vores erfaring om denne spændende modifikation af vores bil.
Der er helt sikkert noget at hente, både hvad ydelse og forbrug angår. Jeg kan bidrage med viden omkring det med elektronikken, men når det kommer til selve det at justere og optimere en motorstyring har jeg ingen erfaring. Er ret sikker på at vi er bedst tjent med at få bilerne rullet hver i sær, hos en der kan det der. Så har vi et udgangspunkt hvor fra vi forhåbentlig ikke ødelægger noget. Vi kan så selv fin trimme hen ad vejen. Men en ting er helt sikkert, der er så mange (alle?) muligheder for at justere, at det er voldsomt at overskue det hele lige pt.

Se manualen og download software her
http://www.949racing.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=9
Her er et forum hvor der er gang i den. Det må være motorstyringens miatanet.com :) Næsten 55000 indlæg.
http://www.msefi.com/index.php
Senest rettet af Kuksi lør 30. aug 2008 00:26, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » fre 29. aug 2008 22:45

Jeg er med!

Har downloadet manualer og MegaTune og stukket næsen i teorien.

Hvem melder sig til Team Five-speed Megasquirt?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » lør 30. aug 2008 14:19

Jeg er også med. Hvis vi bistiller flere på samme tid kan vi jo sikkert også spare lidt transport penge, nu da det kommer fra staterne.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Lennart » lør 30. aug 2008 19:23

Er da interesseret også, MEN er bange for at det blir for kompliceret.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf KjaLLe » søn 31. aug 2008 17:58

Jeg er muligvis også frisk på sådan en motorstyring. Men det kommer lidt an på hvornår der bestilles - jo ikke sikkert tegnebogen er frisk på den idé ;)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Viggoman » ons 3. sep 2008 12:52

hasse skrev:Den "satans" Mega Squirt.
Det ender sgu' nok med, at........................

Forøvrigt er der på Innovates hjemmeside et eller andet sted noget om det med blandingsforholdet.


SÃ¥ er vi tilbage ved pudlens kerne.... :)

To Megasquirt or not to Megasquirt...

Jeg har gravet mig lidt ned i MS og miataturbo.net har et særskilt MS forum, som er ret omfattende. Kan anbefales. Specielt disse to links:

http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=17498
[url]http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=12239][/url]

Efter at have kigget MS lidt efter i sømmene hælder jeg nu mest til at gå efter en MSpNp og lade loddekolben forblive kold. Der er mange ting der kan gå galt og der skal hældes mange timer i et lod-selv projekt.

Så det er en indkøbsliste der svarer til altid6's:

1 x MegaSquirtPNP MM9093 for the 1990-93 Mazda Miata, manual tranny
1 x USB to Serial Adapter - Works with MegaTune!
1 x Innovate Standalone Gauge Kit w\\ LC-1 & Red DB Gauge
1 x MSPNP IAT Sensor Kit - Steel Bung

Plus et MegaStim modul (som kan deles mellem MS folket). Og ikke at forglemme: ombygning af TPS til en lineær tilbagemelding.

Det løber op i ca. 1000 USD, dvs. ca. 5.200,- hvor til kommer fragt og (evt.) told og moms. Lige under 7.000,- med det hele, hvis ikke man kan få stumperne hjem uden Skat's bevågenhed.

Dertil kommer så en tur på et ordentligt rullefelt med tuning af specielt tændingsindstilling. Det skal nok koste 2-3.000,- (?). Alt i alt et sted mellem 8 og 10 kilo.

Og hvad får man så for det? Efter min vurdering:

- slipper af med AFM = bedre speeder response samt mere effekt og moment
- lineær TPS giver også bedre speeder response
- tuning af alle parametre til lige præcis din motor= maks. effekt/moment og økonomi
- wideband O2 = bedre motorstyring, bedre forløb af moment og effektkurve
- kendskab til ens egen motors funktion, karakteristik og præstationer
- bevidstheden om at man har klemt det maksimale ud af kværnen
- ubegrænsede muligheder til at efter-tune diverse modifikationer= altid maks. performance
- et rigtig fedt stykke legetøj :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 3. sep 2008 17:51

Slag på \"kølerhjelmen\":

Hvor meget mon man så får ud af det?
I HK og NM. (anslåede max-værdier).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 3. sep 2008 19:59

Momentet stiger med mindst 27Nm, ifølge dette link.
http://atlanta.craigslist.org/pts/804593349.html
(ft/lbs * 1,35 = Nm)

Se også denne tråd http://forum.miata.net/vb/archive/index.php/t-235249.html om end et noget andet resultat (læs forbehold/ betingelserne)
Baseline: 1.6L with OE ECU (2/18/07):
97 RWHP / 89.7 ft/lb

1.6L with MegaSquirt ECU (2/18/07):
104.9 RWHP / 93.3 ft/lb

1.8L with MegaSquirt ECU (5/31/07):
129.9 RWHP / 116.3 ft/lb

I'm thrilled! Even with 15% leakdown on the #4 cylinder, I'm happy with the results.


En tråd med positiv feedback fra MS brugere/kendere (ifm. miata og andre) http://www.mnsportcompacts.net/forum/showthread.php?t=64558
Senest rettet af Kuksi ons 3. sep 2008 22:27, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Mr. Miata » ons 3. sep 2008 21:10

det er godt nok fristende.. især fordi jeg har foretaget 1.6-1.8 swap. Udover økonomien er spørgsmålet så bare hvilken MS enhed man skal bruge når man har en NA fra 1990 med en 1.8L motor fra 1995 - er det motoren som afgør det?
Mr. Miata
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 19. sep 2005 13:03

Indlægaf Tore » ons 3. sep 2008 21:15

1.8'eren i miata.net-tråden er en 99'er - vi får desværre nok ikke helt ligeså meget power ud af en 95'er.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » ons 3. sep 2008 21:36

Mr. Miata skrev:det er godt nok fristende.. især fordi jeg har foretaget 1.6-1.8 swap. Udover økonomien er spørgsmålet så bare hvilken MS enhed man skal bruge når man har en NA fra 1990 med en 1.8L motor fra 1995 - er det motoren som afgør det?


Det må være en MSPNP9093 der skal bruges, du kører vel med 1.6 ECU + harness?

Her lidt mere diskussion om hvad der kan opnås med en MS på en N/A

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=297392&highlight=megasquirt
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Mr. Miata » tors 4. sep 2008 19:06

ja det er korrekt - kører med 1.6 ECU + harness, men er det mon motor eller ledningsnet der afgør hvilken MS enhed man skal bruge?
Mr. Miata
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 19. sep 2005 13:03

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 20:20

Ledningsnet og sensorer. Set fra ECU'en er der ikke forskel på 1.6 og 1.8 ved et swap
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 20:24

Jeg har kontaktet DiyAutotune for at få dem lidt ud af busken mht. performance gain ved at smide en MSPNP i bilen.

Spørgsmål:
Hi there, DiyAutotune

We are a bunch of MX5 aficianados here in Denmark discussing to go the MSPNP way in order to improve driveability and performance.

Searching the web for MS info reveals a lot, however it seems that hard evidence concerning the performance gain on N/A cars is hard to hunt down. There seems to be no dyno charts proofing the gain running MSPNP with the AFM deleted. There's a lot of statements concerning the significant gain in power and torque by getting rid of the AFM, but no hard evidence.

Can you shed some light on what we can expect from a MSPNP swap with AFM removal (and linear TPS mod)+ some proper tuning on otherwise stock NA 1.6 cars (90-93).

Thank's and best regards

Og her er hvad Matt svarer:


We've tested the AFM removal in-house and found there's around a 5 hp
gain from removing the AFM on an otherwise stock car, and another 5 or
so horsepower that can be gained through tuning. There's likely to be a
bit more to gain on a modified car. Here is a dyno graph of a Miata that
is stock except for the AFM and airbox removed:

http://www.megasquirtpnp.com/models/mm9 ... p_runs.htm

It's not a huge gain, but it is measurable. You'll usually see a larger
gain on cars with more modifications. Let me know if you have any questions.

Thanks,

Matt Cramer
DIYAutotune.com Technical Support
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 2. okt 2008 09:58

Er der ikke snart nogle af jer Mega..købere, der har fået den monteret og kan berette, hvad I fik ud af'et?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron