Kompressor kan da ikke være ulovlig ifølge loven

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kompressor kan da ikke være ulovlig ifølge loven

Indlægaf Claus » søn 21. okt 2007 12:36

Glem alt om TUV godkendelser, røg og støj målinger hvis du eftermonterer kompressor og det betyder at eftermonteret turbo ikke er lovligt, men kompressor er helt fin - på færdselsstyrelsens hjemmeside står der følgende:
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Ergo en kompressor giver ifølge loven ikke mere end de 20% effekt forøgelse.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Ergo, der skal IKKE fremlægges dokumentation for røg og støj idet bilen holder sig under de 20% effektforøgelse.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor.
Ja, bilen er egnet til effektforøgelsen idet man holder sig under de 20%, altså kompressor som er eftermonteret på bilen kan sysnhallen ikke afvise, den er under de 20% effektforøgelse, men bilen skal naturligvis synes med ændringerne.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 21. okt 2007 14:01

Claus:
Ska' jeg være lidt fræk her på en begyndende, overskyende eftermiddag?
Ja?
OK!

\"Alle nisser har røde huer. Ergo er alle, der går med røde huer, nisser\".
Efter hukommelsen fra Jørgen Jørgensens filosokikumbog \"Psykologi på biologisk grundlag\".

Mig bekendt er der ingen af superchargersælgerne, der garanterer, at man ikke får mere end 20% forøgelse. Tværtimod. Noget i retning af \"...op til 40%....\"

Og der er jo det forbandede ved det, at de små herremænd kan henvise een til at få foretaget diverse målinger, hvis de har mistanke om, at øsen ikke overholder \"normerne\".

Men går man efter de 20%, kan man jo gøre som jeg:

CAI luftindtag.
Polere indsugningsmanifolden.
Ordentlig udstødningsmanifold (4-2-1 eller 4-1 alt efter, hvor man ønsker forbedringen) med performance CAT og
tændingsjustering.

Så er man oppe i nærheden af de 20%.
På en billig måde.

Føjes så dertil:
Powercard.
Bipes.
Kraftigere tændspoler.
Justerbare takthjul.
Flyin's fuelline.
Powerwrap omkring udstødningsmanifold og
isolering for varme på luftindtaget, hvor det kan lade sig gøre,
er det (helt sikkert) over 20%.
Senest rettet af hasse søn 21. okt 2007 15:58, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 21. okt 2007 14:23

Al tuning med kompressor eller traditionel tuning, er jo et spørgsmål om skøn i synshallen om den overstiger de 20% med mindre man har dokumentation for forøgelsen og det må være rullefelt målinger.
Følger man lovens bogstaver, så er der som udgangspunkt ikke tale om en effektforøgelse over de 20% hvis kompressor er monteret uden \"wastegate\" :)

Fandt disse eksempler fra Færdselsstyrelsen :

Volvo Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.


Mercedes Benz Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde: STOKER KIT..

Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression øges til 11 : 1.
Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator ombyttes.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.

VW Golf En VW Golf GTI årgang 1985 med 8 ventilet topstykke får en GTI motor med et 16 ventilet topstykke ilagt. Effektforøgelsen er under 20 pct., og dette medfører ikke afgiftspligt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 21. okt 2007 14:43

Er der ikke noget om, at \"wastegate\" først og fremmest er en form for beskyttelse af kompressoren/turboen?
(Har IKKE undersøgt det).

Claus:
Du rør virkelig ved noget esentielt:
Indtil nu har jeg faktisk betragtet spørgsmålet om supercharger/turbo som et spørgsmål, om motor og alt det andet kunne holde til det osv.
Altså, at \"vi\" kunne overbevise/dokumentere det overfor synsmyndighederne.

MEN nu kommer også afgiftspørgsmålet på banen.

Det er sgu' da lige før, at man løber skrigende ud ad vinduet!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 21. okt 2007 18:16

En kompressor er jo remtrukket og afhængig af gearingen og har derfor ikke wastegate - en turbo er selvforstærkende jo mere flere omdrejninger, jo mere tryk og mere tryk giver flere omdrejninger...

Afgift spørgsmålet er kun aktuelt når der er tale om ændring af bilens identitet. f.eks en BMW 320 til en BMW 325.

Hasse, dig og dine nisser - ind på sofaen og tag en pibe Orlik.
Hvis du vælger vinduet så husk at åbne det først.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 21. okt 2007 18:53

Jeg ryger ikke Orlik.
Det er Sweet Dublin Mixture.

Onde tunger si'r, det er fordi, den er krydret med irsk whiskey.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf grothe » søn 9. dec 2007 09:45

En lille fodnote herfra.
Jeg har lige haft min til syn med kompressor og den blev ikke godkendt.
Så det kommer åbenbart helt an på øjnene der ser.
Nu står den som standard igen,og sådan tror jeg det bliver for fremtiden.
Ved ikke om det bare er en ide,men jeg føler jeg har fået en motor som går meget \"roligere\".

Ha en god jul alle :D

Poul Grothe
1996 1.6NA
Brugeravatar
grothe
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 26. jun 2006 15:05

Indlægaf the chicken » tirs 11. dec 2007 11:30

Men de citater du har fanget der, de er da så vidt jeg husker fra siden omhandlende afgift?

Dvs. at selvom man overholder dem, er det ikke ensbetydende med at bilen kan synes... eller?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » ons 12. dec 2007 10:47

Men sjovt som der formuleres i loven vedr. 20% regelen - det er at hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %
Men en kompressor har ALDRIG wastegate, det er kun turbo biler, ergo en bil med kompressor vil ikke i alle tilfælde betegnes som en overskridelse af de 20%.

Men som tidligere bragt op her, tag til Kbh, tal med synsmanden som jeg tidligere har anbefalet, vis ham bilen og de ting der er foretaget og du vil med garanti få grønt lys til at køre den igennem for at få bilen synet - eneste begrænsning er at bilen ikke er tydelig \"Brian\" vold tunet
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf grothe » ons 12. dec 2007 17:41

Claus skrev:Men sjovt som der formuleres i loven vedr. 20% regelen - det er at hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %
Men en kompressor har ALDRIG wastegate, det er kun turbo biler, ergo en bil med kompressor vil ikke i alle tilfælde betegnes som en overskridelse af de 20%.

Men som tidligere bragt op her, tag til Kbh, tal med synsmanden som jeg tidligere har anbefalet, vis ham bilen og de ting der er foretaget og du vil med garanti få grønt lys til at køre den igennem for at få bilen synet - eneste begrænsning er at bilen ikke er tydelig "Brian" vold tunet


Jamen er det ikke sådan at selvom den er godkent er den ikke lovlig.
Hvis man bliver stoppet på landevejen,kan man risikere at de kalder den til syn,så er det synsmanden der har godkent den som har et problem.
Mister måske sit job.
Derfor ville han ikke godkende min. :(

Hilsen
Poul Grothe
1996 1.6NA
Brugeravatar
grothe
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 26. jun 2006 15:05

Indlægaf Claus » ons 12. dec 2007 21:27

Nej der er ingen som mister sit job blot fordi han har overset et bilen har kompressor, eller et åbent filter eller en udstødning der brummer for meget, eftermonteret Xeon lys eller lign.
En synet bil er ikke ensbetydende med at den er \"lovlig\" i følge lovens forstand idet der blot er tale om stikprøve kontrol af bilens vigtigste funktioner så man er sikker på at den kan styre og bremse.
og ja, man kan altid blive indkaldt til syn uanset hvad man har foretaget ved sin bil.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 12. dec 2007 22:27

Claus skrev:
\"
Men som tidligere bragt op her, tag til Kbh, tal med synsmanden som jeg tidligere har anbefalet, vis ham bilen og de ting der er foretaget og du vil med garanti få grønt lys til at køre den igennem for at få bilen synet - eneste begrænsning er at bilen ikke er tydelig \"Brian\" vold tunet\"


Det kan da kaldes en garanti, der vil noget!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tors 13. dec 2007 11:34

Som beskrevet - tal med ham...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 13. dec 2007 12:30

Enig.
Men spørgsmålet er vel, hvordan \"man\" skal tale med ham eller andre synere.

De er jo kun mennesker (eller er de?) og kan de få en vogn til omsyn, er der ekstra kroner i kassen.

Om den fgl. vej er farbar, ved jeg ikke, men det er da nok noget jeg vil prøve ved næste syn:

Jeg vil køre vognen til en synsmyndighed og parkere den uden for synsvidde (!!!).

Så vil jeg gå ind til vedkommende og fortælle ham, hvad jeg har lavet ved vognen.

Og så vil jeg i løbet af samtalen fortælle ham, at vognen IKKE kommer til syn hos ham, hvis han agter at gøre noget ved disse.
(At jeg så muligvis har glemt at slukke for optageren i lommen, må skyldes senilitet)

Kort sagt:
Han skal forholde sig til vognens overholdelse af den sikkerhedsmæssige stand + røg, damp og støj. Og ikke andet.
SLUT
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » tors 13. dec 2007 19:15

Ja, en rigtig god ide Hasse eller endnu bedre du kan sende båndet til EkstraBladet, så får du også en skilling og dit navn i avisen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron