"Click på billederne for at se hele billedet"
Min 1,5 ND havde kørt 2500 km da jeg valgt at spore den første gang. Kørte fint og lige. Samtlige sporingsbolte sad i neutral. Den kører godt direkte ud fra forhandler og der er klart potentiale i at finjustere undervognen. Også bare standard undervognen.
Mazda's værkstedsmanual foreskriver følgende standard mål
Lidt mere Toe ind bag med 17" end med 16". Eellers samme tal for 1,5 og 2,0. Eftersom bilerne har forskellig vægtfordeling og også forskellige fjedre fra fabrikken (Ud fra at MX-5 parts sælger både 2,0 og 1,5 standard fjedre) er det ikke sikkert at en optimeret 1,5 og 2,0 kører bedst med samme mål.
Min målte 37,5 cm i højden hvilket skulle give følge fabriksmål:
Front
Caster 7°51'
Camper -0°07'
Total Toe in 0°09'
Bagerst
Camper -0°57'
Total Toe in (16") 0°079'
Mazda anbefaler som ved NA/NB/NC mere camper bagerst end forrest.
Mine førmål
Bilen var meget tæt på fabriksmål med for lidt camper ved venstre forhjul og lidt for meget toe in.
Jeg havde læst at Mazda har designet baghjulsophænget væsentlig anderledes og mange anbefalinger, der foreslår at ND bør have samme camper mål for og bag.
Flyn Miata anbefaler
Front
Caster >8°00'
Camper -1°48'
Total Toe in 0°15'
Bagerst
Camper -1°48'
Total Toe in (17") 0°15'
Da jeg ikke skal bruge bilen til trackday ville jeg gerne have mål som går i retning af god indstyring på offentlig vej og god balance i sving. Samtidig syntes godt at den kunne blive lidt mindre understyrende, hvilket vil reducere krængning og gøre den lidt skarpere i indstyringen. Dette kan ske ved at reducere forskellen imellem forrest og bagerst camper, som også anbefalet af FM.
Jeg valgte derfor at forsøge mig med følgende ønske:
Front
Caster 8°00'
Camper -1°00'
Total Toe in 0°15'
Bagerst
Camper -1°00'
Total Toe in 0°15'
Resultatet af min sporing
Bilen var meget let for mekanikeren at spore og der var meget at give af på alle mål. Så tilsvarende også mange mulige justeringer.
Bilen gør meget af det jeg ønsker mig og kører langt bedre end før jeg fik den sporet. Har fået karakteristik af en oprindelig NA. Tror den kan blive endnu bedre med andre dæmpere, fjedre og måske stabilisatorer. Mit mål er i første omgang at finjustere original undervognen.
Oplevelsen er at den styrer skarpere ind i svingene. Den føles som om den balancerer på skinner når der køres hurtigt i sving. Og der er mindre krængning i bilen. Den er super stabil på motorvej.
Til gengæld er det som om den er en smule (læs meget lidt) ustabil ved ca. 60-70 km/t og at den ikke selvopretter helt så godt op til 50 km/t som før. Over 50 km/t er alt fint.
Så jeg vil forsøge at finjustere på målene. Jeg har flere hypoteser at gå efter.
Hvad jeg har læst har primært fokuseret på sænkede 2,0 biler (hvilket jeg også tror FM anbefalinger er baseret på).
Jeg har 3 overvejelser
1) 8° Caster svarer også til Mazda's mål for en bil der er par cm lavere. Større caster tal giver normalt bedre selvopretning og måske den elektroniske servo kompenserer og castermålet derfor skal holdes på 7°50' når den ikke er sænket. Meeeen. Forskellen på 8°15' og 7°50' er minimal, så det burde ikke gøre det store udslag. Hypotese 1 er derfor at reducere caster tilbage til 7°50'
2) Mindre toe for og bag. Målene er noget højere end Mazda anbefalingerne og i tråd med eks. FM. Normalt anbefales lidt mere toe bag end for, hvilket FM også gør. Mazdas fabriksforslag er modsat mindre toe bag end for. Der skal ikke så meget til i total toe før det kan mærkes på bilens måde at køre på. Hypoteste 2 er reducere toe en smule.
3) En smule forskel på forreste og bagerste camper uden at det behøver være helt ½°. Hypotese 3 er at have camper forskel. Eksempelvis Camper -1°00' for og Camper -1°20' Bag.
Tror et forreste campermål på ca. -1 er et godt mål for standardundervognen.
Der er desværre ikke mange erfaringer med sporring af ND endnu og slet ikke med 1,5. Så dem af Jer, der har erfaringer hører jeg gerne fra. Det vil være super at få konsolideret oplevelser.