Når nu GPS'en var så billig, så købte jeg en ND.
Så jeg har nu også erfaringer med de prisbillige Mazda Navikort.
Tilsvarende andre, så fungerer det perfekt og jeg har også opdateret kortdata til nyeste udgave via Mazdatoolbox 4.2 som viser, at det kan opdateres frem til 2020.
Mazdatools, genkendte straks kortet, som er låst til bilens VIN nummer og jeg opdaterede kortdata til seneste version.
https://mazda-eu.naviextras.com/shop/portal/downloads
- IMG_6336.JPG (243.04 KiB) Vist 19222 gange
For at det kan lade sig gøre, skal bilen have kørt en del KM med SD kortet isat bilen. Dermed registrerer bilen sig på SD kortet med sit VIN nummer og kortet er derefter låst til bilen. Jeg havde kørt ca. 1400 km med kortet isat.
Og det bliver bedre endnu. For bådet SD kortet i min MX-5 og det som var leveret i min CX-3 fra Mazda er nogle langsomme SD kort.
Så jeg købte et 8GB Klasse 10 Sandisk SD-kort for 100 Kr og kopierede alt over på det nye kort. Fordelen ved Sandisk kortet, ud over at jeg nu har en sikkerhedskopi er, at klasse 10 SD kort, er så meget hurtigere, at navigationen tilsvarende fungerer hurtigere i bilen når der hentes data fra SD kortet.
Eftersom original kortet er låst til bilens VIN nummer er nedenstående ikke tiltænkt og gør det heller ikke muligt at lave kopier, som kan anvendes i andre biler. Der er dermed ikke tale om at piratkopiere kortet! Både originalen og kopien kan kun anvendes i bilen med netop det VIN nummer som kortet er låst med.
Jeg brugte det gratis værktøj Win32diskimager:
https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/ til at sikkerhedskopiere SD kortet med.
- Disk32imager.PNG (8.45 KiB) Vist 19222 gange
"Read Only Allocated Partitions" valgt - Ellers kan det være at data ikke kan være på det nye 8GB SD kort.
- IMG_6337.JPG (275.03 KiB) Vist 19222 gange
Sandiskkortet fungerede perfekt, da det blev sat i bilen.
Forsøg på ovenstående er for egen risiko og er kun til SIKKERHEDSKOPIERING af et originalt Mazda navigation SD kort, som er låst til bilens VIN nummer !