MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf westergaard » man 25. nov 2013 11:01

Jeg har været ud og prøvekøre en sølvgrå 1994 NA med 131 HK, umiddelbart i OK stand, med ca. 16x.xxx KM på klokken. Ingen mislyde og kun en lidt træg gearkasse ind til at den fik lidt temperatur. Den var monteret med 16” alu som jeg ville have skiftet til et sæt 15” superleggera hvis det blev min egen.

Jeg bruger ikke bil i min hverdag og har pt. er en Corolla 1,6 Twin Cam fra 1986, som er opgivet til 121hk og en 0-100 tid på 8,9 sek. – jeg havde derfor forventet at en 131 HK NA ville virke marginalt hurtigere (hvilket den opgivne 0-100 tid på en 1,8 NA også antyder) og i hvert fald ikke langsommere, som desværre var tilfældet. (min corolla er standard på nær udstødning og KN filter i luftfilterkassen)


Jeg er ærgerlig over min oplevelse da jeg syntes at en MX-5 kunne være en sjov lille bil at eje og var klar til at lægge de 65.000 kr. som den NA jeg var ude og prøve var sat til salg til – er i stedet gået på jagt efter en anden NA 1,8, da jeg syntes at det kunne været sjovt med en af de gamle og har fundet en umiddelbart meget velholdt NA et stykke nede i europa som skulle have gået 4x.xxx km, hvilket jeg har fået dokumenteret via synsrapporter fra første syn frem til i sommers.

Hvad vil jeg så med denne tråd – ja jeg er blevet i tvivl om en 1,8 NA er den rette bil for mig. Den jeg prøve virkede vitterligt sløv - og er modellen normalt det? Med mindre moment under 4000 omdrejninger end en 1,6 motor fra 1986. Mit håb er at den jeg har været ude og prøve f.eks. var dårligt vedligeholdt eller stod forkert i motoren? Ville en NB eller NB-FL være mærkbart hurtigere?
westergaard
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 24. jul 2013 12:18

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf one-niner » man 25. nov 2013 11:35

Der er flere muligheder:
1) Der er noget galt med den NA 1,8, som du prøvede. Det er altid en god idé at prøve flere forskellige biler af samme type.
2) Din Corolla er ikke nogen langsom bil. Hvis den er i god stand og de små vejrtræknings-modifikationer, der er udført på den, har en effekt, så er det meget muligt, at den faktisk er hurtigere end en 1,8 NA (i en lige linje - på snoede veje vil den formentlig komme til kort).
3) De to biler har stort set identiske accelerationstider (inden for 0,2 sekunder på 0-100). Min påstand vil være, at det er en forskel man ikke kan mærke. Til gengæld kan lyd fra indsugning og udstødning i høj grad være med til at give en mere "dramatisk" og subjektiv følelse af acceleration.

En NB 1,8 har lidt bedre acceleration, men ikke meget. Der er godt nok lidt flere heste, men også nogle ekstra kilo at slæbe rundt på. NB-FL (NB'ere fra 2001 og frem) har på papiret endnu flere heste, men målinger tyder på, at det ikke er tilfældet i praksis. Til gengæld er de endnu tungere end NB'erne (mere sikkerhed og bedre stivhed, så ikke nødvendigvis et minus).

Hvis du går efter billig performance, så køb en NA 1,6 og monter en lovlig kompressor fra CCR-Racing. Tjek lige hvilke årgange, de har fået kittet godkendt til (jeg kan ikke huske, om det nu er alle NA 1,6'ere, eller kun visse årgange).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf AS DK » man 25. nov 2013 13:35

Jeg følte det på samme måde, da jeg researchede på MX5 1,8 i sin tid. Den var "gab" langsom. Altså indtil jeg fandt ud af at den skal piskes over 5.000 rpm før der rigtigt sker noget. Og så sker der altså noget :D

Efter et par år vil mer have mer og det blev så løst med en Rotrex kompressor fra CCR-Racing.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf westergaard » man 25. nov 2013 15:52

OK - tak for jeres input :) det er da også irriterende at CCR ikk har lavet et kit til NA med 1,8... (ved godt at der ikke er lige så mange af dem)

Er en NB alligevel 0,7 sek. hurtigere end en NA 1,8 - holder de tal i virkelighedens verden? (ville ikke have nogt imod at pille lidt ved NA'eren for at få den hurtigere)
westergaard
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 24. jul 2013 12:18

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf ccr-racing » man 25. nov 2013 16:58

Vi kan som sagt godt tilpasse vores 1,6 kit til 1,8 na. Det er ikke noget problem
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf westergaard » man 25. nov 2013 17:40

Også så det kan synes som jeres øvrige sæt? Hvad ville en god vinterpris være på sådan en ombygning :wink:
westergaard
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 24. jul 2013 12:18

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf Bent » man 25. nov 2013 23:35

Som du kan se nedenunder kender jeg lidt til de motorer. Den alm 1,6 mazda sejtrækker mere end toyota'en, som dog spænder fra den på toppen.
1,8 mazda'en kan de ikke gøre noget ved.
Hurtigeste kombination må vel være en 130 hestes NA'er...den vejer mindst. NB'er har måske(meget måske) lidt mere heste men også mere vægt.

Du må have prøvet en der manglede kompression(p.g.a. slid), eller stod forkert i knasterne.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf ccr-racing » tirs 26. nov 2013 15:32

prisen vil ligge på ca 25.000 og bilen kan synes
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf westergaard » fre 29. nov 2013 07:15

OK perfekt, syn er afgørende. Kommer den så ned i nærheden af 0-100 km/t på 7,0 sek, eller er det for optimistisk? :)
westergaard
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 24. jul 2013 12:18

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf ccr-racing » lør 30. nov 2013 12:44

Det ved jeg for at være ærlig ikke - vi har ikke lavet nogle NA 1,8 selv endnu, men vil da tro det er tæt på. Jeg vil dog sige at en god 0-100 tid i høj grad også afhænger af chaufføren samt om den kan runde 100 i 2. gear. Der er jeg ikke klar over om 1,8 NA kan.

Mere vigtigt er det dog at du med kompressoren bliver ved med at have trækkraft til lang over 100 km/t
ccr-racing
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 21:19

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf AS DK » lør 30. nov 2013 14:00

Accelerationstiderne afhænger, som Christian nævner, meget af chaufføren. Jeg har en app på min iPhone, der kan måle accelerationer. Jeg kan se på resultaterne at jeg bruger lidt over 1 sekund bare til at komme i gang.
Jeg har kun lavet ganske få målinger på min NB 1,8, da det foregår på offentlig vej. Let ned ad bakke 5,8 sekunder og knap 8 sekunder den anden vej op ad bakke.
Det er dog mellemaccelerationerne, der rykker for mig. Det føles bare som om den kan blive ved :D
Har været et smut på autobahnen inden bilen røg i vinterhi og det imponerede, hvor godt den trækker op i fart, selv langt over 100 km/t uden top.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: MX-5 NA 1,8 virkede langsom?

Indlægaf ronde » søn 1. dec 2013 12:10

Hejsa - har jeg selv fået skiftet min 1.8 us model motor til en europæisk model, knasten på min Miata original motor var ikke den vi har her i europa som vist hedder A5 og så skal den jo altså også være stillet rigtigt i tænding - det er en helt anden bil nu :D
ronde
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 13:04


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster

cron