Næsten klar til syn, hva skal jeg købe

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Næsten klar til syn, hva skal jeg købe

Indlægaf Lars Z » lør 29. sep 2012 15:22

Var til tjek hos min gode mekaniker i formiddag, og fik en liste med hjem.
Jeg skal bruge følgende:
Jeg har fundet denne manifold:
http://www.toyosports.co.uk/mazda-mx5-16-stainless-steel-exhaust-manifold-89-94-11299-960-p.asp

Disse slanger(kan den synes med dem?):
http://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-stainless-steel-mk1225-standard-brake-p-2227.html

Denne sensor:
http://www.mx5parts.co.uk/oxygen-sensor-single-wire-with-plug-p-2044.html

Vil ovenstående være ok? Jeg har ingen erfaring med manifolds, har aldrig før haft en der revnede.
Er der evt. nogen der har delene liggende og fylde op, er jeg evt. aftager.

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Softtop » lør 29. sep 2012 19:14

Efter min opfattelse er stålomspundne bremseslanger ikke populære ved syn.
Resten er der ingen problemer ved.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf KjaLLe » lør 29. sep 2012 21:07

Softtop skrev:Efter min opfattelse er stålomspundne bremseslanger ikke populære ved syn.
Resten er der ingen problemer ved.


Har synet flere gange med sådanne slanger, og jeg har aldrig fået en påtale på dem, så jeg ville sige - go for it!
Senest rettet af KjaLLe lør 29. sep 2012 23:11, rettet i alt 1 gang.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » lør 29. sep 2012 23:03

Ingen problemer ved syn, med disse bremseslanger.

Manifolden ligner den jeg har kørt med de sidste 5 år, og er rigtig glad for.
På min måtte jeg dog lige slibe lidt af koblingshuset, for at skabe lidt plads. Men intet problem.
Kan dog ikke forstå de beskriver den som 4-1, når det er 4-2-1. Og 4-2-1 er også det du skal vælge, for den giver mere i mellemområdet.

Jeg ville dog fraråde at du køber O2 sensor som er 1-wire, til at benytte sammen med denne manifold. Dette er pga. den er flyttet længere væk fra topstykket, og temperaturen vil være lavere/for lav end ved den orginale placering. Omvendt er dette den helt rigtige placering, nemlig hvor rørene fra alle 4 cyl. er ført sammen.
Jeg ville vælge en LC-1 som er en wideband (som kan simulere narrow , eller som minimum en af disse 4 wires som er elektrisk opvarmet (vælg den der passer til din årgang)
http://www.mx5parts.co.uk/emissions-c-56_89_323.html
Hvis du samtidig planlægger at tune senere, er der INGEN vej uden om en wideband sensor.
LC-1 http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-lc1-digital-wideband-controller-with-sensor-3769-p-41.html
Kan findes på nettet i EU og ebay (pas på der findes kopier og billige efterligninger)
Er ret sikker på jeg sidst købte en der blev leveret fra Letland, og var 100% ok)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 30. sep 2012 01:12

Jeg har også haft problemer med slangerne.
Men det var hos en synsmand af den helt specielle slags :twisted:
Ved ikke, om der er en godkendelsesetikette på dem, du henviser til.

Mine er fra Goodwin Racing og er forsynet med en godkendelsesetikette - det gule plastic, der er bukker rundt om slangerne.
Om den godkendelse er noget værd i DK. Tja.
Men den gjorde indtryk på min\" synsmand\"...eller hvad han nu var.
Under vores senere diskussion ved omsyn.
Iøvrigt godkendte han dem også med bemærkningen, at de måtte være stærkere end dem af gummi. Jura!!!!!???????

Mht. O2 sensoren har jeg kun haft dårlige erfaringer med disse fra MX5parts. Men det er efterhånden - som så meget andet - flere år siden.
((Og endnu en gang kan jeg ikke lade være med at nævne, at de opvarmede hører til en anden - og langt hurtigere-generation af sensorer.
Hvor jeg på nettet har set, at der er enkelte - foruden mig - der stiller spørgsmål (vedkommende mente ikke) ved, om Ecu'en i de tidllige MX5'ere kan matche 4 wire 02'eren. Har været inde på det andre steder))

Mht manifolden. Kan ikke huske, hvordan de eksakte regler er. Jeg har ikke haft vrøvl med mine. Hverken med 4-2-1 fra JR eller 4-1 fra...kan ikke huske det. Men som Kuksi er inde på:Køb en 4-2-1. Bedst i mellemområdet. Uanset, at der står det modsatte i beskrivelsen af manifolder i menupunktet \"tuning\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3949
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lars Z » søn 30. sep 2012 06:47

Tusind tak for alle svarene, jeg havde renet med at mit indlæg ville synke som en sten. :P

Jeg har valgt en 4-2-1 fra mx5parts, jeg håber den bliver til at montere for min mekaniker.
Spændende om den giver en hest eller to.

Jeg tror jeg hopper på bremseslangerne. Min synsmand har været ganske human de 2 gange jeg har været hos ham.
Jeg fatter ikke hvorfor en forbedring skulle kunne dumpe til syn.

Hasse<<Jeg kiggede lige på Goodwin racing for at se godkendelsesetiketten, det ligner lidt dem der sidder på slangerne fra mx5parts, jeg tager dælme chancen.

Jeg læste lidt om fordelene med en 4 wire sensor og så guiden til at forlænge og tilslutte ledningerne. Det ser overkommeligt ud.
Vil den fungere perfekt med den originale ecu?

Bilen dumpede iøvrigt på mængden af O2 i udstødningsgassen og lambda værdien som ikke kom under 1,09.
Co2 lå på 0.1

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Softtop » søn 30. sep 2012 07:41

Er det ikke bare dejligt når tingene kan udvikle sig i den rigtige retning! :D :D
Jeg har tidligere også haft problemer. Argumentet dengang var bla. at det var
nærmest umuligt at bestemme slangens tilstand, da revner og buler ikke ville
være synlige på samme måde, som på en traditionel slange.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Kuksi » søn 30. sep 2012 12:08

Lige et kort input skrevet fra mobilen.
Køb bare den manifold du selv linier til, som kun koster det halve.
Jeg er 99% sikker på de er ens. Læs f.eks også anmeldelsen på mx5parts.
Jeg har oplevet det samme med stylebars.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lars Z » søn 30. sep 2012 12:24

Jeg fandt et par anmeldelser af den manifold jeg linker til, og det virker som om det er lidt \"hit or miss\" hos de forskellige anmeldeldere.

Den manifold mx5parts har på hylden, bliver betegnet som en Raceland, så det blev sådan en.
Jeg valgte så at købe den hos en dansk forhandler der havde den til 2000.-
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron