Gode råd før portmatching

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf one-niner » fre 6. jan 2012 09:53

Er du helt sikker på, at pakningen er beregnet til din motor?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » fre 6. jan 2012 17:04

Den er i hvert fald den Hondata laver til en NA.
Men tror jeg undlader at montere den. Enter ryger der en standard pakning i, eller jeg laver min egen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » fre 6. jan 2012 21:48

Kuksi skrev:Den er i hvert fald den Hondata laver til en NA.
Men tror jeg undlader at montere den. Enter ryger der en standard pakning i, eller jeg laver min egen.

Har du overvejet at sende en mail til Hondata og spørge om det er den pasform der skal forventes af deres produkt?

Om ikke andet så ville det være den sidste bøvs inden du smed lortet ud.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 6. jan 2012 23:15

Jeg husker ikke, at der var SÃ… meget materiale i \"overskud\".

BÃ¥de topstykke og manifold sleb jeg til. Men ikke SÃ… meget.

Er det ikke Altid6, der har nogle billeder liggende et eller andet sted med manifolden/tilretningen?

Ps.
Det er vist denne jeg tænkte på.

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... =topstykke
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » lør 7. jan 2012 00:12

Jeg har aldrig forstået pointen med at bruge pakningen til portmatching. Ud over at det er det nemmeste. Ideelt set bør port og manifold forløbe ud i et med samme tværsnit ( eller et jævnt forløbene tværsnit). Bruger man ukritisk pakningen får man blot en \"udposning\" lige omkring overgangen, da hullet i pakningen altid vil være lidt større end porten. Det kommer der vel ikke noget godt ud af? En nøjagtigt skabelon der præcist viser hvordan portene matcher være den sande vej ( og fandens besværlig at lave, men det er vel reglen når ting skal gøres rigtigt....) :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » lør 7. jan 2012 01:19

Har du overvejet at sende en mail til Hondata og spørge om det er den pasform der skal forventes af deres produkt?

Det er da en god idé, det vil jeg da gøre.

Den tråd Altid6 har oprettet, havde jeg totalt fortrængt Hasse. Syntes det fremgår at det er noget mere materiale jeg i givent fald skulle fjerne.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 7. jan 2012 11:15

Viggoman:
\"Jeg har aldrig forstået pointen med at bruge pakningen til portmatching. Ud over at det er det nemmeste. Ideelt set bør port og manifold forløbe ud i et med samme tværsnit ( eller et jævnt forløbene tværsnit). \"

Korrekt.
Og det er en af grundene til, at man skal sætte sig ordentlig ind i emnet \"portmatching\", før sliberiet/poleringen begyndes.
Og det er et stort arbejde

Men ved at bruge pakningen som skabelon og strege op på både topstykke og manifold, før man ide om, hvad og hvor der kan/skal slibes. Altså hvor der er overflødigt materiale. Og så slibe, så man undgår den udposning, du nævner.

Jeg mener, at jeg bl.a. i den ovennævnte tråd henviser til et site, hvor jeg fik mine slibeting til arbejdet fra.
Og der er vist også en vejledning på dette site (dem må der være mange af på nettet). Hvis jeg ikke husker meget galt.

PS.
Blot et eksempel på, at det ikke bare er at slibe \"der u' a'\".
Nogle steder i forløbet på manifoldgrenen og topstykket, skal overfladen være let nupret. Andre steder blank.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 10. jan 2012 20:08

Her lidt mere inspirerende læsning. Han ved vist hvad han taler om:

http://www.theoldone.com/articles/b16a%5Fhead/
http://www.theoldone.com/articles/b16a%5Fhead/index2.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 19. mar 2012 23:39

Lige lidt update, og en advarsel.

Pakningen passer faktisk bedere end først antaget. Det billede jeg tidligere viste, er sammenlignet med den pakning der sad på manifolden i min reserve motor.
Jeg har nu lavet en sammenligning med en orginal Mazda pakning (metal). Og her må jeg sige at Hondata pakningen passer 100%.
Billede

Så jeg har jo gjort Hondata pakningen uret, med hensyn til pasformen. Nu er jeg nede på hun at skulle fjerne materiale svarende til Altid6's oplevelser. Så nu ryger den altså i, når jeg kommer så langt.

Advarsel: Pas på med billige Ebay efterligninger af pakningen. Ja ved godt at det er fundet på Hondata's hjemmeside.
http://www.hondata.com/heatshield.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster

cron