Erfaringer med NB-FL kompressor kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Erfaringer med NB-FL kompressor kit

Indlægaf Henrik N » lør 28. jan 2012 23:28

Nå…… nu har jeg langt om længe fået taget mig sammen til at sætte mig til tasterne…. for jeg synes de 2 gange Christian hos CCR fortjener lidt feedback, på det fremragende stykke arbejde de har udført…. Så vi andre har fået muligheden for at få en meget sjovere MX’er. Herudover kunne det være givtigt både for eksisterende og kommende ejere af kittet, at få lavet en erfaringsopsamling så samlivet med kittet bliver så positivt og smertefrit som muligt – så kom ud af busken og lad høre, hvordan det spiller.

Min FL’er er en årgang 2002 med i omegnen af 97.000 km på tælleren. Kittet blev monteret i juni 2011 – og operationen tog en god uge – hvilket var lidt længere end beregnet, da der opstod problemer omkring leverancen af vandsprøjtsystemet. Da jeg bruger bilen dagligt….. hele året rundt…. var det ikke lige et drømmescenarie…. Men det hele flaskede sig ved samkørsel med naboer etc. CCR holdt mig endvidere løbende informeret om status…. så ingen beklagelser og en helt igennem fin og professionel service. Blev sågar afhentet på Roskilde Station på dagen, hvor jeg skulle have bilen retur – ved så ikke liiiige, om det er en service der fortsat tilbydes :D

Inden jeg fik kittet monteret, var jeg i mine mørke stunder begyndt at overveje, om jeg skulle starte en opsparing til noget eksotisk med mere power. Tankerne dukkede især op pÃ¥ bakken syd for Limfjordstunellen, nÃ¥r jeg gang pÃ¥ gang mÃ¥tte se mig â€
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » lør 28. jan 2012 23:36

Højoktan benzin:
Det er en rigtig god idé at have styr på, hvor der kan tankes V-Power på den planlagte rute….. særligt hvis man er uden for kendt territorium (en moderne gps kan sikkert være behjælpelig).

Vandsprøjt:
Der skal påfyldes demineraliseret vand og methanol (i blandingsforholdet 50/50 vol % - sådan cirka….. det kommer sig ikke så nøje) på beholderen til vandsprøjtsystemet. Jeppe Rimmen fik oprindelig monteret et andet system til vandsprøjt end det som sidder i min bil….. og det krævede hyppige påfyldninger. Kan også være han kører super råddent….. men vil lade tvivlen komme ham til gode :D . Mit forbrug ligger i omegnen af en påfyldning hver 2. uge – lidt hyppigere om sommeren, hvor der gives mere gas og knapt så ofte om vinteren.

Methanol er giftigt….. og skal behandles med respekt. Det gør det også lidt vanskeligt at få fat på. Jeg har været så heldig at få en vareprøve på 20 l – røber ikke leverandøren – men der er nok til 1 års forbrug. Jeppe har vidst nævnt sin leverandør i en anden tråd. Det er altså ikke umuligt…. men kræver lidt benarbejde. Sørg også for, at det er utilgængeligt for børn….. og dine venner fra vinstuen – særligt de venner som var syge den dag forskellen på ethanol og methanol blev gennemgået!

For at vandsprøjtsystemet kan suge vand ud af beholderen placeret i bagagerummet, er der boret et meget lille hul i plastlåget, så den fjernede væske kan erstattes af luft, når systemet sprøjter. Det kan ikke undgås, at der afgives meget små mængder methanoldampe via hullet, og noget kunne tyde på at methanol er en effektiv malingsfjerner. Problemet er dog meget lokalt og kan vel løses ved at klæbe en skive af et materiale over hullet som ikke opløses af dampene. Denne modificering kunne CCR med fordel overveje ved fremtidige installationer. Alternativt kan dampene ledes til et område med god fortynding via en slange, hvor de ikke gør nogen skade.

Rørføring – Indsugning:
Jeg kan se i en anden tråd, at CCR på de egenudviklede kits til de øvrige modeller har valgt at modificere rørføringen mellem luftfilteret og kompressoren. Det er der en god grund til – NB-FL kittet kniber med at kunne være under hjelmen – særligt i området omkring luftfilteret – så min motorhjelm gaber en anelse i det område. Har planer om at se på sagen….. når tiden tillader det. Der er heller ikke plads til den originale tårnstiver – men det er der råd for – Jeppe Rimmen har en tråd om emnet her på sitet - min nye tårnstiver ligger desværre stadig hos Jeppe i Brande (hvilket er min egen skyld).

Olie på kompressoren:
Kompressoren har eget smøringssystem med tilhørende oliekøler. Tjek af oliestanden er en smule omstændelig – af samme grund har jeg ikke liiiiige fået det gjort endnu – det er på listen over højt prioriterede opgaver. Så vidt jeg er orienteret involverer det betjening af gasspjældet mens niveauet tjekkes. Der henvises til installationsvejledningen, som ligger på 949racing.com, for en nærmere beskrivelse af proceduren. Husk olieskift - (det anbefalede interval er vidst ca. hvert 2. år) og anvend udelukkende den anbefalede olie, da det er en forudsætning for at kompressoren fungerer.

Støj:
Systemet er ikke lydløst – der afgives en hvislen, der minder svært meget om lyden af Darth Vaders vejrtrækning, når det overskydende tryk fra kompressoren lukkes ud via en ventil i motorrummet – dvs. når speederen slippes og under let gasgivning. Lige i starten lagde jeg en del mærke til det…… nu er det bare en del af fornøjelsen at køre i bilen….. der jo i parentes bemærket langt fra er lydefri i standard trim. Er du mest til søndagsture i adstadigt tempo – hvor der konverseres livligt med fruen - er kompressorkittet alligevel ikke noget for dig. Det her handler om køreegenskaber, acceleration og fart – af samme grund bruger jeg aldrig radioen – den er et forstyrrende element…. foretrækker musikken fra maskineriet og bagpotten :D

Skift af kilerem:
Sidste torsdag…… under en venlig demonstration for en medtrafikant af, hvor hurtigt en kompressorladet MX-5 kan forlade et lyskryds…. lød der et underligt smæld….. som om jeg var kørt over et eller andet…. men i bakspejlet kunne jeg kun se medtrafikanten i det fjerne. Alt virkede dog øjensynligt som det skulle. Vel hjemme blev motorrummet tjekket…. I skæret fra garagebelysningen….. men ingen olie eller andre synlige problemer. Fredag morgen var der sÃ¥ en hylen fra en kilerem – og om eftermiddagen kunne jeg sÃ¥ konstatere at kileremmen til kompressoren var reduceret fra 4 til 3 spor. Et hurtigt opkald til CCR – da jeg ikke anede hvilken type rem, der sidder pÃ¥ systemet – Christian vendte tilbage lørdag morgen og kunne fortælle, at remmen er af typen 4pk1209 – super service! Christian anbefalede en rem af mærket Gates og efter en del surfen pÃ¥ nettet, har jeg fundet frem til at remmen hedder K040476 i standardudførelsen og K040476rb i racingudgaven – og det er selvfølgelig den sidste jeg skal have. Men men men…. kunne ikke finde en forhandler i dk eller Europa for den sags skyld. Listede pÃ¥ arbejde mandag morgen…. Ikke noget med høje omdrejninger…. stadig med en hylen ude foran….. efter at have ringet til 4 forskellige leverandører af reservedele – fandt jeg en 4pk1213 rem af fabrikatet Continental hos Mekonomen i Aalborg – eller det vil sige de havde den ikke….. men kunne skaffe den til kl. 13 – det er sgu service! Vel hjemme med remmen om eftermiddagen kunne jeg konstatere, at remmen i motorrummet nu var reduceret til en 2pk1209 – heldet følger de tossede. Efter at have gennemlæst Kraftwerks servicebulletin vedr. kileremmen, var udskiftningen piece of cake – har aldrig skiftet en kilerem før – men det var super let. Husk at følge anvisningerne vedr. den statiske og automatiske remstrammer - sÃ¥ kører det for dig  Nu er alt fryd og gammen igen….. og har modtaget to Gates remme med posten…. der dog har vist sig at være en mm kortere end anbefalet – altsÃ¥ 4pk1208 – men mon ikke det gÃ¥r :D .

Jeg har ingen anelse om, hvorfor den originale rem ikke holdt mere end godt 6 måneder, men kan læse i Kraftwerks servicebulletin, at remme har det med at give sig, og at der bør foretages løbende kontrol af om remmen er opspændt korrekt – særligt i tiden lige efter montagen. Det var jeg ikke klar over – og manglende kontrol og vedligehold fra min side er sikkert grunden. For en sikkerheds skyld sørger jeg dog fremover for at have en rem på lager.

Andre udfordringer?
Bestemt…. det kræver en næsten umenneskelig viljestyrke at overholde fartbegrænsningerne. Punktum.

Så er der lige det med prisen…… Jeg tør slet ikke tænke på, hvad en Mazdaspeed ville have kostet fra ny i dk – og set i det perspektiv er 35.000 kr. nærmest en ren foræring. Jeg var heller ikke kommet særligt langt med 35.000, hvis alternativet havde været en ny bil.

Jeg kan kun på det varmeste anbefale kompressorkittet fra CCR …. Det gør en sjov bil MEGET sjovere….. kræver et minimum af vedligehold og virker i det hele taget ikke som noget, der er eftermonteret.

Nu glæder jeg mig så til at høre lidt om andres erfaringer med kittet…..
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » lør 28. jan 2012 23:40

Skift af kilerem:
Sidste torsdag…… under en venlig demonstration for en medtrafikant af, hvor hurtigt en kompressorladet MX-5 kan forlade et lyskryds…. lød der et underligt smæld….. som om jeg var kørt over et eller andet…. men i bakspejlet kunne jeg kun se medtrafikanten i det fjerne. Alt virkede dog øjensynligt som det skulle. Vel hjemme blev motorrummet tjekket…. I skæret fra garagebelysningen….. men ingen olie eller andre synlige problemer. Fredag morgen var der sÃ¥ en hylen fra en kilerem – og om eftermiddagen kunne jeg sÃ¥ konstatere at kileremmen til kompressoren var reduceret fra 4 til 3 spor. Et hurtigt opkald til CCR – da jeg ikke anede hvilken type rem, der sidder pÃ¥ systemet – Christian vendte tilbage lørdag morgen og kunne fortælle, at remmen er af typen 4pk1209 – super service! Christian anbefalede en rem af mærket Gates og efter en del surfen pÃ¥ nettet, har jeg fundet frem til at remmen hedder K040476 i standardudførelsen og K040476rb i racingudgaven – og det er selvfølgelig den sidste jeg skal have. Men men men…. kunne ikke finde en forhandler i dk eller Europa for den sags skyld. Listede pÃ¥ arbejde mandag morgen…. Ikke noget med høje omdrejninger…. stadig med en hylen ude foran….. efter at have ringet til 4 forskellige leverandører af reservedele – fandt jeg en 4pk1213 rem af fabrikatet Continental hos Mekonomen i Aalborg – eller det vil sige de havde den ikke….. men kunne skaffe den til kl. 13 – det er sgu service! Vel hjemme med remmen om eftermiddagen kunne jeg konstatere, at remmen i motorrummet nu var reduceret til en 2pk1209 – heldet følger de tossede. Efter at have gennemlæst Kraftwerks servicebulletin vedr. kileremmen, var udskiftningen piece of cake – har aldrig skiftet en kilerem før – men det var super let. Husk at følge anvisningerne vedr. den statiske og automatiske remstrammer - sÃ¥ kører det for dig  Nu er alt fryd og gammen igen….. og har modtaget to Gates remme med posten…. der dog har vist sig at være en mm kortere end anbefalet – altsÃ¥ 4pk1208 – men mon ikke det gÃ¥r :D .

Jeg har ingen anelse om, hvorfor den originale rem ikke holdt mere end godt 6 måneder, men kan læse i Kraftwerks servicebulletin, at remme har det med at give sig, og at der bør foretages løbende kontrol af om remmen er opspændt korrekt – særligt i tiden lige efter montagen. Det var jeg ikke klar over – og manglende kontrol og vedligehold fra min side er sikkert grunden. For en sikkerheds skyld sørger jeg dog fremover for at have en rem på lager.

Andre udfordringer?
Bestemt…. det kræver en næsten umenneskelig viljestyrke at overholde fartbegrænsningerne. Punktum.

Så er der lige det med prisen…… Jeg tør slet ikke tænke på, hvad en Mazdaspeed ville have kostet fra ny i dk – og set i det perspektiv er 35.000 kr. nærmest en ren foræring. Jeg var heller ikke kommet særligt langt med 35.000, hvis alternativet havde været en ny bil.

Jeg kan kun på det varmeste anbefale kompressorkittet fra CCR …. Det gør en sjov bil MEGET sjovere….. kræver et minimum af vedligehold og virker i det hele taget ikke som noget, der er eftermonteret.

Nu glæder jeg mig så til at høre lidt om andres erfaringer med kittet…..
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf KimT » søn 29. jan 2012 21:41

Tak for at dele dine erfaringer!

Jeg ved ikke hvor længe jeg kan modstå fristelsen... ugh .. argh must resist... :twisted:
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Webmaster » søn 29. jan 2012 21:46

Shell har en App til Iphone som kan finde den nærmeste Shelltank :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf And » søn 29. jan 2012 21:58

Tak for de gode erfaringer - godt at høre at du har fået så meget positivt ud af dit kompressor kit.

Den med remmen er også en god erfaring (om end lidt træls i første omgang).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Henrik N » søn 29. jan 2012 22:36

Kim - jeg har meget svært ved at forestille mig, at du vil fortryde.

Indrømmet..... personligt, var jeg en smule skeptisk.... en næsten 10 år gammel bil med knapt 100.000 km på tælleren.... trykladning...... er det nu klogt??

Fornuften sagde nej..... hjertet sagde ja..... og havde det ikke været for Jeppes positive omtale af systemet.... havde fornuften nok sejret. Så også tak til Jeppe for at udvise mod og pioner ånd.... og til Web for at plante ideen hos Rotrex :)

Men indtil videre er alle mine bekymringer gjort til skamme og systemet spiller bare.... både sommer og vinter.

Web - Tak for tippet..... tør slet ikke nævne, hvilken stenaldertelefon jeg er i besiddelse af.... den vildeste app..... vil være et nyt cover :D Men for de forhåbentlig snart mange glade ejere af trykladede MX-5'ere.... med smartphones.... ligger den jo lige til højrebenet.

Web - kan du slette min anden tråd med samme overskrift som denne - indlæggets længde skabte kaos, da jeg forsøgte at poste.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » søn 29. jan 2012 22:55

And - Ja.... det var da lidt af en øjenåbner at se en del af remmen ligge på bundpladen. :o Når det bliver lidt lunere, skifter jeg til den anbefalede Gates rem... så må vi se om det skyldes manglende vedligehold (efterspænding af remmen), sort uheld, eller om kittet har en glubende appetit på kileremme.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf one-niner » søn 29. jan 2012 23:14

Mht. remmen - i USA er der ret blandede oplevelser af holdbarheden på KW-kittet. Nogle har aldrig haft problemer, andre skal skifte rem en gang imellem og ganske få har ekstremt kort levetid. Der er snak om, at der findes forskellige \"auto tensioners\" afhængig af hvornår kittet er købt, og at selv den mindste afvigelse i \"alignment\", har stor indflydelse.

Jeg har ingen anelse om, hvad der er hoved og hale i sagen, og der er vist heller ikke andre, der har et definitivt svar. Interesserede kan finde en masse indlæg om emnet på miata.net.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf UlrikK » man 30. jan 2012 08:52

Tak for at du deler dine erfaringer med os Henrik, det er dejligt med lidt feedback fra en der har kørt med kittet til hverdag.

Med hensyn til methanoldampene: Har de allerede opløst malingen, eller er du nervøs for det sker? I teorien skulle der ihvertfald ikke være nogen problemer, hvis lakken kan tåle benzin skulle den også kunne tåle methanol i små mængder. Ellers mener jeg at man kan få noget klarlak som kan holde til det.
At have methanol i bagagerummet er dog stadig min største anke ved systemet. Men efter hvad jeg kan se i den anden tråd, bliver det måske slet ikke aktuelt i NB kittet.

Ikke fordi det betyder det store, men hvordan er benzin økonomien?
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf jepperimmen » man 30. jan 2012 13:28

Jeg har kørt med methanol i bagagerummet i 2 år nu og har ikke problemer med lakken. Jeg var den første til at få kittet monteret og til at starte med brugte den en del methanol. Efter en justering hos CCR bruger den nu næsten ingen ting . Max 1 liter per tankfuld ved frisk gadekørsel - noget mere ved banekørsel. http://www.dankemi.dk kan anvise nærmeste forhandler. Jeg har selv købt 25 liter methanol + 25 liter demi-vand hos http://www.ca-autodele.dk for i alt 500,- (det skal blandes 1:1)

Benzinøkonomi er for mig uændret når jeg ikke \"bruger den ekstra effekt\". Hvis den får fuld pedal bruger den selvsagt mere benzin.

Jeg har kørt 18.000 km med kittet HELT uden problemer. Min kilerem har ikke givet problemer heller, men måske jeg skal have en ekstra med i bilen.

Rotrex kompressoren bør ikke bruge olie. Hvis den gør er der noget i vejen. Skifteintervallerne er ifølge Rotrex sat MEGET konservativt og dobbelt op (160.000 km eller 4 år) bør ikke være et problem. MEN officielle tal er som nævnt 80.000 eller 2 år.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Henrik N » man 30. jan 2012 22:16

Det virker som om methanoldampene gør malingen blødere (bare ganske lidt) - i et lille afgrænset område på undersiden af bagklappen. Min beholder er så vidt jeg er orienteret en smule større end Jeppes og det betyder formentlig, at hullet i låget er tættere på bagklappen og jeg antager derfor, at dampene er mere koncentrerede, når de rammer bagklappen. Faktisk er der lidt rød maling på låget til beholderen – der må altså være fysisk kontakt med bagklappen. Men det er en lille bagatel.

Når det er sagt..... så er vandsprøjtet ikke mere kompliceret at vedligeholde end sprinklersystemet - der skal jo også hældes væske på i ny og næ. Løsningen er endvidere rigtig gennemført - beholderen sidder i et område af bagagerummet man alligevel sjældent benytter (da muligheden forelå) og indikatoren på toppen af ratstammen angiver, når beholderen er ved at være tom. Jeg har indarbejdet en rutine med lige at kaste et blik på beholderen hver gang jeg haler noget op af bagagerummet - og sørger for at efterfylde i tide. Så har systemet endvidere den fordel, at forstøvningen af vand og methanol nedkøler indsugningsluften (kan vel betragtes som en slags aktiv intercoler), hvilket betyder mere power. Når først du har oplevet, hvad der sker, når systemet er aktivt.... så vil du ikke undvære det. PÅ den anden side.... hvis det ikke er strengt nødvendigt på NB non FL……

Benzinøkonomien..... hvis ikke jeg husker helt galt.... så forbedres den officielle benzinøkonomi marginalt ved montage af kittet - det har den herlige sidegevinst, at bilen er en snert billigere i grøn ejerafgift (ved det lyder som om, jeg har inhaleret for mange methanoldampe). I praksis er benzinøkonomien som Jeppe beskriver.... med det aber dabei, at V-Power som bekendt er dyrere end 95 oktan. Kittet forvandler på ingen måde bilen til en gaz guzzler i liga med en \"Hummer\".

Skift af kilerem er ikke umiddelbart et roadside job..... medmindre man har medbragt det nødvendige værktøj. Røret mellem kompressor og indsugningsmanifolden skal afmonteres (for at man kan komme til), den statiske remstrammer skal løsnes og justeres og krumtappen skal drejes under processen. Vil dog vove den påstand, at rækker evnerne udi gør det selv til et olieskift, kan man også sagtens skifte kileremmen.

One-niner..... når du skriver, der er blandede oplevelser af holdbarheden på KW kittet - mener du så holdbarheden af kileremmen eller rapporteres der om andre issues???

Bare af ren nysgerrighed - hvor mange har fået monteret kittet på NB FL?
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf jepperimmen » man 30. jan 2012 22:26

Henrik N skrev:Min beholder er så vidt jeg er orienteret en smule større end Jeppes og det betyder formentlig, at hullet i låget er tættere på bagklappen og jeg antager derfor, at dampene er mere koncentrerede, når de rammer bagklappen.

Så har systemet endvidere den fordel, at forstøvningen af vand og methanol nedkøler indsugningsluften (kan vel betragtes som en slags aktiv intercoler), hvilket betyder mere power. Når først du har oplevet, hvad der sker, når systemet er aktivt.... så vil du ikke undvære det. PÅ den anden side.... hvis det ikke er strengt nødvendigt på NB non FL……

Bare af ren nysgerrighed - hvor mange har fået monteret kittet på NB FL?

Jeg har skiftet til samme størrelse som din. jeg må hellere få kigget til lakken.. Bilen holder i svigerfars garage med fulde tanke. Er din bagklap evt. omlakeret så lakken ikke er så hård som original?

Ja, vandsprøjt virker som en slags 'aktiv intercooler'. Men primær funktion er at modvirke tændningsbanken. Du vil ikke mærke markant mindre effekt hvis du løber tør for vand, men du vil risikere tændingsbanken.

Jeg kender til 4 NB-FL der kører med kittet, men der er måske flere?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » man 30. jan 2012 23:28

Jeg mener, at det bl.a. var i den her tråd, jeg læste om remme, der blev \"spist\": http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=421764

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Henrik N » tirs 31. jan 2012 23:14

Der er ingen grund til at gå i panik...... min bagklap er ikke omlakeret.... dog er der ikke klar lak på bagsiden af klappen, så jeg formoder lakken her er tyndere

Et stykke tape henover hullet i låget på beholderen burde vel løse problemet indtil forårets komme.

Jeg pønser i øjeblikket på en løsning, hvor dampene ledes via en slange til et område med god ventilation. Skulle jeg få et genialt indfald vil i være de første, der hører om det :D

Er helt på det rene med at den \"aktive intercooler effekt\" blot er en sidegevinst og at systemets primære funktion, er at fjerne risikoen for tændingsbanken. Men har faktisk aldrig kørt vandsprøjtet tør og hvis jeg havde, ville jeg ikke turde hjemsøge de omdrejninger, hvor systemet er aktivt. Det er dog fortsat mit indtryk at bilen for alvor rykker mellem 4000 og 6500 omdrejninger, altså.... hvor der sprøjtes :lol: Men ved ikke om det også er tilfældet, hvis vandsprøjtet er ukampdygtigt. Det virker dog fornuftigt at undlade systemet på NB non FL, hvis ikke det er strengt nødvendigt.

4 styk...... det var ikke mange..... en lille sluttet skare... so to speak :o

Hvad er potentialet..... hvor mange NB FL triller der rundt i kongeriget??

Tak for linket One-niner...... skal have støvet mig igennem hele tråden.... det ser dog ud til, at hvis remmen er korrekt monteret og opspændt bør der ikke være problemer. Jeg gjorde mig i øvrigt den erfaring under tilspændingen af remmen via den statiske remstrammer, at det er nødvendigt med jævne mellemrum at dreje krumtappen for at tage spændingen af remmen i området omkring remstrammeren. Springer man dette over og bare spænder løs..... er jeg ret sikker på man får justeringsmekanismen i forbindelse med remstrammeren splittet ad.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron