Støbejernsmanifold

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Støbejernsmanifold

Indlægaf Ken » tirs 19. okt 2010 16:11

Derimod er NB modellerne monteret med støbejernsmanifold...


PÃ¥ siden om tuning:
http://www.five-speed.dk/Tuning.htm
Bliver der fortalt at NB'erne kører med støbejernsmanifold. Jeg har aldrig set en MX5'er med en manifold af støbejern. Hverken min egen eller andre. Er der nogen der kan overbevise mig?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf one-niner » tirs 19. okt 2010 23:09

Det er de amerikanske NB'ere årgang 1999 - 2000, der kører med et hult skibsanker som udstødningsmanifold. En af de mest populære udstødningsmodifikationer derovre er at erstatte manifoldet med et fra en årgang 2001+, der er langt lettere og mere efficient. De europæiske NB'ere kører, så vidt jeg ved, alle med et aldeles effektivt udstødningsmanifold fra fabrikken.

Der er i øvrigt en del mindre forskelle på EU- og US-modellernes motorer, f.eks. har vores tidlige 1,8 NB'ere en lidt skrappere knast, som amerikanerne først får i deres 2004 Mazdaspeed Miata'er (turbo-modellen), og som mange også eftermonterer på deres 1999 - 2000'er. Motorstyringen er også forskellig, og muligvis også indsugningen?

Så på mange måder er vi heldigt stillet :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Ken » ons 20. okt 2010 14:29

Aha, det er der hunden ligger begravet...

Lidt uden for emnet, hver gang jeg læser dit logment tænker jeg på denne reklame:

http://www.youtube.com/watch?v=UjfMmqU-l8k
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf jepperimmen » ons 20. okt 2010 19:26

one-niner skrev:De europæiske NB'ere kører, så vidt jeg ved, alle med et aldeles effektivt udstødningsmanifold fra fabrikken.

1998-2000 er ikke så effektive som 2001-2005
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » ons 20. okt 2010 19:32

jepperimmen skrev:
one-niner skrev:De europæiske NB'ere kører, så vidt jeg ved, alle med et aldeles effektivt udstødningsmanifold fra fabrikken.

1998-2000 er ikke så effektive som 2001-2005

Ok. Er der nogen målinger eller lignende, der underbygger dette?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » ons 20. okt 2010 19:40

Ok. Er der nogen målinger eller lignende, der underbygger dette?


Jeg fandt flere som sagde det samme før jeg \"opgraderede\" til en JR 4-2-1 manifold. På forskellige hjemmesider hvor man kan købe banan-manifolde finder man også grafer og kurver, men troværdigheden falmer lidt når man regner med hvilken side af kasseapparatet forfatteren står på :wink:
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » ons 20. okt 2010 19:49

Hehe.

Det er min opfattelse, at det helt håbløse støbejernsmanifold på '99 - '00 udelukkende sidder på de amerikanske modeller, og at alle europæiske NB'ere er monteret med et rigtig fornuftigt manifold fra fabrikken.

Derfor kan der jo godt være forskel på hvor gode de er på de tidlige og sene modeller. Så hvis nogen har links til mere info om de europæiske NB manifolder, så smid dem endeligt her i tråden.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf crv » fre 22. okt 2010 18:43

Har en 1999 us miata som var udstyret med et støbejerns anker af en manifold. plus forreste cat vægt (18 kg.)har nu racing Beat manifold uden foreste cat plus roadstersport mellemrør og racing beat bagpotte og indsugning.Stor forskel i lyd og ydelse.Har siden fået monteret mazda speed knansten som også gav noget effekt.Nogle skriver at 2001 0g frem yder mere men de første NB er hurtigere pga lavere total vægt.Glæder mig til at få målt bilen imorgen
MVH
Lars
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron