Med lidt over en uge til MX-5 cup, har jeg for et stykke tid siden erkendt at min bil ikke er konkurrence dygtig til at ligge i toppen af feltet (hvilket min erfaring nok heller ikke er). Erfaring kan komme, men som man ved fra andre motorsportsklasser, så kan man ikke være med fremme, hvis ikke udstyret er i orden. For at være med i MX-5 cup, skal man lave en vogndeklaration, hvor ens vægt til kraft forhold bliver beregnet. I den klasse som MX-5 cup køre under der er det optimale 7 kg/hk. Min deklaration siger 8,83 kg/hk, så der er noget som skal forbedres. Der er flere muligheder for at få bilen ned i nærheden af de 7 kg/hk. Jeg kan lette bilen en hel del, faktisk er det tilladt at få den helt ned på 853 kg, med den effekt jeg har fra motoren nu. Men jeg vil stadig bruge min bil til hverdag, så at strippe den for alt interiør og begynde at erstatte karrosse dele med letvægtsdele, synes jeg ikke er et vinterprojekt jeg vil gå i gang med. En anden mulighed er turbo eller kompressor. Det er muligt at køre med dette, men med trykladning skal bilen også veje mere, faktisk betydeligt mere. Så det er heller ikke en mulighed at støbe bagagerummet til med beton + problemer ved syn. Hvad der skal til er NA power. Jeg har lavet nogle powerruns med min performancebox, for at se hvad jeg kan få ud af bilen på nuværende tidspunkt. Resultatet blev 99,5 HK på baghjulene og fuelcut lå på 7800 omd. Det lyder måske ikke af så meget, men det er faktisk ikke helt tosset. Min er en 1,6 motor, med turbostempler (sænket kompression, da jeg satsede på en turbo bil en gang).
Jeg har kigget en del dyno mÃ¥linger igennem for standard MX-5 og for en 1,6 har den mellem 86-90 hk pÃ¥ baghjul og en 1,8 mellem 95-101 hk pÃ¥ baghjul (gælder for NA model). Der er et typisk tab pÃ¥ mellem 25-30 hk fra svinghjul til baghjul. Der er forskel pÃ¥ dyno mÃ¥lingerne, alt efter antal kilometer pÃ¥ motoren og vedligehold af motor. SÃ¥ umiddelbart sÃ¥ performer min 1,6 motor som en 1,8 motor. Men jeg skal have mere power, hvis jeg skal ned pÃ¥ 7 kg/hk og samtidig beholde den vægt jeg har nu pÃ¥ bilen. Mit vinterprojekt ligger pÃ¥ motoren, stempler og kompression. Jeg skrev en mail til FlyÃn Miata ang. hvad jeg kunne forvente, ved at skifte mine FM turbostempler 1:8, ud med FM høj kompressionsstempler 1:11.
Min mail til FM:
I have made a total rebuild of my 1,6 engine, with a lot of FM products. My plan was too build a turbo Miata, therefore I have the FM turbo pistons in the engine. Now I have changed my mind, and am going for some N/A power. My question is what I approximately can expect in power gain.
As said I have the FM turbo pistons now, stock fuel rail and injectors, ported and polished head, fully programmable engine management, a 4-2-1 header. K&N open air filter. FM adjustable cam gear.
Now my plan is too put in some 1:11 FM pistons, FM fuel rail and some larger injectors.
Would that be a waste of money, or would I see some power gain from that project??
I know that you can’t say precisely what the power gain will be, but it would be nice with an expert opinion, before I order the items.
Deres svar:
Hello,
Well tuned with the turbo pistons in N/A mode you might get around 100 rwhp. If you bore out the block for the 11:1 pistons & get a good tune you might get up to around 130 rwhp. So, it would take some work, but it would be worthwhile. The stock fuel injectors are fine for this power level.
Questions? Check out our FAQs
http://www.flyinmiata.com/FAQ/
===================
Jeremy Ferber
Technical Sales Manager
Flyin' Miata
499 35 Road
Palisade, CO 81526
Så FM mener at cirka 100 hk på baghjul er det optimale jeg kan få ud af min motor med turbostempler og med min måling på 99,5 hk, ligger jeg meget tæt på det. At der skulle være cirka 30 hk at hente ved at skifte til 1:11 stempler og tune på dem, lyder til at være en god deal.
Hvis jeg i teorien kan få tunet motoren til 130 hk på baghjul med disse stempler, ville det være cirka 160 hk på svinghjulet og med den vægt jeg har på bilen nu, vil det give et vægt til kraft forhold på 7,14 kg/hk, hvilket er inden for reglementet i MX-5 cuppen.
Så til vinter ryger motoren ud af bilen igen og nye stempler kommer i. Dette med at skifte stempler kunne måske også være en mulighed for nogle af jer, som leder efter lidt mere skub i bilen, men ikke vil ud i det med trykladning. Dog skal man ikke sætte disse stempler i hvis man køre med original motorstyring. Så kan stemplerne komme til at se sådan her ud.