Jeg vil gere lidt hurtiger afsted

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Vitesse » tirs 27. okt 2009 21:21

Hej Skinkelynet - eller ud fra dit ønske: Sinkelynet :o))

Lettere fælge bliver din bil ikke hurtigere accelererende af - men den kommer til at køre / styre bedre, hvis du reducerer den uaffjedrede vægt...

Mindre fælge / dæk giver ganske rigtigt hurtigere acceleration - men bliver u-udholdeligt, når du kører på motorvej på grund af øgede omdrejninger...

Først ville jeg dog checke din (bilens!) motors tilstand... Er den frisk..? Max kompression på alle 4 propper...? Tændingen - står den rigtigt og er den trimmet efter retningslinjerne du finder andetsteds her på siden...?
Er tændrør og kabler OK..? Har du renset dyserne og stempelringne med BellAdd...?

Er alt OK - så prøv en 4-i-1 manifold sammen med en (komplet) 2 1/4\" sportsudstødning, der giver mindre modstand og bedre moment...

Eller: Skift til en 1,8'er :o))
Den Lille Gumbas: NB 1,8 m. KYP gevind-undervogn, FM 4-i-1, Borla dual-pipe, 17\" OZ Ultraleggera, Lotus sæder...
(= køreglæde - helt ind i sindet!)
Brugeravatar
Vitesse
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 21. okt 2009 21:34
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf motorbøllen » tirs 27. okt 2009 21:24

Hvis du kan få et fornuftigt resultat ud af det, så er vægtreduktion altid et sted at starte.

Radio, højttalere, gulvtæpper og måtter, aircon, fartpilot, og alt pyntet.

Ud med skidtet og lad den være bar.
Bananmanifold, highflow katalysator, ændret fortænding, motorstyring, og en god afbalancering af motoren, og nogle dæk med bid plus et spær på bagtøjet.
Og så ellers bare ud og øv nogle starter og test din reaktion.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf the chicken » ons 28. okt 2009 12:11

Udover vægtreducering er tuning en dyr ting, normalt omkring 1000,- pr hk, så overvej hvor meget du vil ofre -10 hk er så lidt at det kan være ligemeget, men det er 10.000,- kr ikke :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » ons 28. okt 2009 23:05

Netop derfor er en turbo eller kompressor suverænt den billigste løsning for mere effekt....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » ons 28. okt 2009 23:15

En foruftig løsning er et lettere svinghjul og en bedre manifold. Det giver en \"hurtigere\" oplevelse, da motoren opleves mere omdrejningsvillig. Det er ikke mange HK og nm du vinder. Men det er nok til at få lidt mere sportsvognsfølelse ud af den dejlige MX-5. Efterfølgende bliver det dyrt. Lettere og optimeret indemad i motoren er næste skridt - men det koster det samme som turbo og giver max 10-20 HK. Til gengæld får du ikke problemer med syn.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » tors 29. okt 2009 15:56

Grovere knaster, der også åbner mere giver også omkring 10hk sammen med justerbare takthjul.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Claus » tors 29. okt 2009 16:00

Her er rigtig gode råd til en billig tuning

http://www.solomiata.com/CheapHP.html

Til NB ejere :

If I owned a 99-00 I would get a header, cat-back exhaust and a stronger intake cam of about 256 and then call it a day, good for about 140 rwhp.
which is significant over the typical stock numbers of 109-114rwhp.

Hvilket er ca 170HK på motoren.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf one-niner » tors 29. okt 2009 20:52

Claus skrev:Her er rigtig gode råd til en billig tuning

http://www.solomiata.com/CheapHP.html

Til NB ejere :

If I owned a 99-00 I would get a header, cat-back exhaust and a stronger intake cam of about 256 and then call it a day, good for about 140 rwhp.
which is significant over the typical stock numbers of 109-114rwhp.

Hvilket er ca 170HK på motoren.

Lyder sgu ikke helt dårligt, og det er jo så også omkring de lovlige 20 %.

Har ledt lidt efter knastaksler, men synes ikke rigtigt, at jeg kunne finde noget brugbart i EU. I Japan koster en TODA-indsugningsknast 45.000 yen, hvilket er lidt over 2.500 kr, og det er jo ikke så slemt... Bortset fra forsendelse og told, hvilket sikkert hurtigt vi gøre det uinteressant :(

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Claus » tors 29. okt 2009 22:32

Den 20% regel gælder kun ved motorskift eller ved identitets ændring af bilen - ellers må man godt tune lige så meget man har lyst til på original motoren...bilen skal blot kunne leve op til lovens krav og det er der problemerne opstår...der er rigitg mange amatør rally og manøvre prøve biler, der er vold tunede og har danske plader på.

264 graders knaster kan du finde hos IL motorsport.
Husk kraftigere fjedre.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf one-niner » tors 29. okt 2009 22:41

Claus skrev:Den 20% regel gælder kun ved motorskift eller ved identitets ændring af bilen - ellers må man godt tune lige så meget man har lyst til på original motoren...bilen skal blot kunne leve op til lovens krav og det er der problemerne opstår...der er rigitg mange amatør rally og manøvre prøve biler, der er vold tunede og har danske plader på.

Efter min opfattelse har du, set med afgiftsbrillerne, ret, men bilen skal stadig være sikkerhedsmæssig forsvarlig at køre i, og det skal der overfor Synsvirksomheden som udgangspunkt føres dokumentation for (fra enten bilfabrikantens eller f.eks TÜV's side). Dette er dog ikke nødvendigt ved op til 20 % effektforøgelse. Derudover er der forurening og støj, som skal være indenfor visse grænser.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Claus » fre 30. okt 2009 08:33

Ja du har ret...og selv ved mindre ændringer skal du fremligge dokumentation.
Det kan være åbent luftfilter, andre potter og lign. også selv om dette resulterer i en effektforøgelse under 20%.

De 20% er kun gældende ved motorskift eller ændring af bilens identitet hvor der eventuelt skal svares afgift til staten.

Det opfattes som sikkerheds mæssigt forsvarligt at tune op til 20% uden dokumentation for bilen egnethed, det gælder også turbo eller kompressor uden wastegate :-) Men der skal stadigvæk ligge fuld dokumantation, uanset tunings graden.
Men som sagt er der ingen øvre grænse for tuning af motoren, blot bilen overholder lovens krav.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Det er da vist billigt for lidt mere POWER!!!

Indlægaf L@rs » fre 30. okt 2009 08:39

http://www.autocarparts.com/part/310/3/
$1,565.60
Det er da vist lige før jeg hopper på turbovognen.

Mvh Lars
L@rs, Mazda MX5 1992
L@rs
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 20:06

Re: Det er da vist billigt for lidt mere POWER!!!

Indlægaf one-niner » fre 30. okt 2009 10:19

L@rs skrev:http://www.autocarparts.com/part/310/3/
$1,565.60
Det er da vist lige før jeg hopper på turbovognen.

Mvh Lars

Ja, heldigvis er dollaren i bund i øjeblikket, men du skal også lige kalkulere med fragt og told, hvis du køber i USA.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron