Hvad der tidligere er blevet snakket om ang. MX-5 cup.
Viggoman:
Super! SÃ¥ bliver det jo et Team Five-Speed.
Tanken kilder i maven....
Bare et par spørgsmål: skal bilerne være indregistrerede? Og må man strippe dem for vægt?
Altid6:
Tja det kan man måske godt kalde det, men det er nu web som har copyright på det navn . Men det bliver ihvertfald fedt at køre noget race og vise det danske flag.
Bilerne skal være indregisreret i det land man kommer fra og bilen skal ligeledes være godkendt til syn.
Det er dig frit for at tune og lette bilen, du skal bare holde dig inden for reglen der siger at bilen som minimum skal overholde 7 kg/hk. Så hvis bilen vejer 1000 kg med fører, brændstof osv, så må bilen have 142 hk. Bilen må minimum veje 550 kg og maks 1700 kg. Hvis man har for mange hk iforhold til vægt, så er der mulighed for at maks. lægge 50 kg ekstra vægt i bilen (eller man kan bare spise en masse junkfood ).
MX-5 cuppen kører under det reglement som hedder Roadsport C, efter princippet at man køre race med sin bil i weekenden og bruger den normalt i daglig dagen. Her er et link til reglement.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf. Jo flere dansker vi er jo sjovere .
Der kan læses meget mere her
http://www.spvm.se/index.php?page=mx-5-cup og her
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... avlingsbil
Web:
Naturligvis kan der blive et Team Five-speed. Sålænge der ikke er en nogle NB 1,8 Sport på holdet (forstod i den..... ??)
Hasse:
Jeg kan kun ønske jer et stort HELD & LYKKE med jeres projekter.
Håber ikke for jer, at projekterne drukner i kravsspecificationerne for de forskellige løbsformer og -klasser.
Altid6:
Synes ikke reglerne er så slemme. Der er samme sikkerhedskrav til de løbsserier der er omtalt, så styrtbøjle, sæde, seler, hoved afbryder osv er det samme. Vægt/hk reglerne er kun gode, da de holder udgifterne nede og sikre fair konkurrence imellem bilerne i klassen. Undervogn, bremser, indsugning, udstødning osv. er frit, så der er masser af muligheder for at modificere sin bil, som man vil. Samtidig er de omtalte løbsserier ikke 100% racerbiler. Det er stadig biler med nummerplade og som skal kunne godkendes til syn, hvert andet år.
Hasse:
Jeg var selv tændt på det for en del år siden.
Men det skulle være med min \"daglige\" MX5'er.
Men opgav at gå videre. Stod næsten af allerede, da jeg læste om homologicering og vognbog!!
Jeg kan selvfølgelig ikke huske reglerne i detaljer.
Og du har - går jeg ud fra - undersøgt det. Så dine bemærkninger må stå til troende.
Og den største hurdel - hvis det er en - er måske de periodiske syn.
Sæder, rat seler osv. kan jo let afmonteres/ændres. Men......
Der er jo det ved det danske syn, at de skal ikke alene kigge på forurening, sikkerhed. Hvornår vil de betragte det som løbende vedligeholdelse? Hvornår vil de betragte det som ombygning?
De er jo tæt - ihvertfald på papiret - forbundet med skattevæsnet/afgiftsmyndighederne.
Kan iøvrigt lige se i ånden, at de allerede studser, når de ser en FIA-afbryder på forskærmen eller lige under forruden (Jeg har min i bagagerummet-på/ved batteriet.)
Og jeg kan da nævne, at da jeg sidst var til syn skulle jeg overbevise synsmyndigheden om, at mine rillede bremseskiver fra EBC, er MX-skiver.
Men udover de problemer, der MÅSKE ville være, var min grundliggende betænkelighed selvfølgelig, at jeg ikke vil udsætte mit \"legetøj\" for race.
Ja det var bare det.
Opret en tråd om jeres projekt (-er).
Det er synd at blande.
Altid6:
Vognbogen bestiller man hos DASU. Homologicering er der intet krav om, netop fordi at det er gadebiler. Er heller ikke sikker på at Mazda har lavet en homologicering for MX-5.
Som ved alt vi kan lave ved vores MX-5, så kan man få problemer ved syn. Men at komme gennem syn er som at spille lotteri. Nu nævner du riller i bremseskiver, det har jeg aldrig fået påtalt. Så man ved aldrig hvad de vil kigge mest på. Kan ikke se hvad der skulle være \"ulovligt\" i at have en hovedafbryder eller for den sags skyld at der skulle være et problem i hvad man bruger bilen til!!!!! Det eneste som bliver forskel på min bil fra sidste syn også til den skal køre race, er hovedafbryder, sæde, sele og styrtbøjle. Sæde og sele bliver pillet ud, hovedafbryderen kan jeg ikke se noget problem i og styrtbøjlen har samme dimension som den Harddog bøjle man kan købe og sætte i. Skal selvfølgelig ikke kunne sige om synsmanden har en dårlig dag og ser styrtbøjlen som en ombygning. Men den kan da også tages ud hvis det skulle være.
Min største bekymring er den samme som du har/havde, at bruge ens legetøj til race. Men det er en chance man må tage også tæmke på at alle de andre deltager er lige så ømme overfor deres legetøj.