sporing og bolte

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

sporing og bolte

Indlægaf hasse » ons 25. apr 2007 15:53

Jeg laver dette indlæg under sporing. Dèr hører det hjemme efter min opfattelse.
Endnu en gang har jeg fået sporet hos Ivar Jensen, Helsingør (om jeg er blevet berømt eller berygtet hos ham, må andre svare på).
Det har efterhånden kostet en formue. Men der er nu ikke mange ting som en nysporet MX5'er.

Efterhånden har jeg prøvet de fleste forslag jeg har set på nettet og i MX5-bibelerne.
Den eneste - tror jeg nok - jeg mangler er toe-out på forhjulene (naturligvis).

Se nærmere om sporing bl.a. på de udemærkede link, som swootech henviser til i sit indlæg 23. april under \"caster???\".
DENNE GANG fik jeg:
FOR:
Caster kom op på 5 gr. 13 min.
Camber - 1 gr 30 min.
Toe in 1 mm (ialt)

BAG:
Camber - 1 gr. 50 min.
Toe in 1,5 mm (ialt).

Målet for camber var -1,5 på forhjulene og -2 på baghjulene.

Jeg tvivler stadig på, at mange af os vil kunne mærke forskel på de små marginaler, vi egentlig beskæftiger os med.

Grunden til dette indlæg er ikke så meget for at fortælle om min nye sporing men for at gøre jer NØRDER opmærksom på,at de takker på de løse cam-skiver

(eller det halvmåneformet indhak på de gamle bolte, se mere nedenfor), der griber ind i boltene, kan være godt slidte. Og muligvis også selve boltenes

gevindgang.Er det tilfældet, vil det/kan det påvirke sporingen og bøsningerne.

Så mit råd til jer NØRDER er at undersøge dem, før I skal have sporet næste gang.
Og vær opmærksom på, at boltene har fået et nyt design. Nu er de \"H-formet (indhak i begge sider af bolten) og har fået finere gevind.
Så måske var det en ide at købe nogle nye sæt-dvs bolt + løs cam-skive samt møtrik.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 25. apr 2007 19:20

Nye allignment bolts er allerede bestilt hos MX5parts, sammen med nye bøsninger :wink: . Nu skal det bare instaleres sammen med den justerebar undervogn, så er lykken gjort, indtil næste projekt. Har fundet en point S i Kalundborg, som vil lave en 4-hjulsudmåling på min sænket 5ér, efter de specifikationer jeg kommer med...............nice.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 25. apr 2007 21:19

Til orientering:
Prisen i DK ligger omkring 65-70 kr. pr. stk. med avec!

ps:
Hvis du har justerbare dæmpere så husk sporing i blødeste position (jeg tog nu min i miderste..ved ikke hvorfor) og 80 kg. på føresædet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Swootech » tors 26. apr 2007 08:22

Hasse, når du skriver at du fik den indstillet til de specs, har de så ramt de tal du bad om præcist?

Og er der ingen forskel imellem højre og venstre side?
Swootech
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 14. nov 2005 16:14

Indlægaf hasse » tors 26. apr 2007 10:14

Nej.
Og i betragtning af de meget, meget små størrelse der arbejdes med, er der egentlig heller ikke noget at sige til det.
En port, der smækkes, andre rystelser vil hurtigt forplante sig bil/datamaskinen, der beregner osv. osv.
Jeg \"Ville have\" fgl.:
For:
Caster 5 (helst mere).
Camber -1gr 30 min
toe-in 1 mm (total)

Bag:
Camber -2 gr.
Toe-in 1,5 mm (total)

Fgl. resultat:


For:
Venstre Højre
Canmber -1 gr 32 min -1 gr 34 min
Caster 5 gr 11 min 5 gr 16 min
Toe 0,6 mm 0,4 mm


Bag:
Venstre Højre
Camber -1 gr 54 min -1 gr 49 min
Toe 0,6 mm 1.0 mm

Selvfølgelig kan man få/forlange præcis målopfyldelse. Men mon ikke prisen bliver derefter?

Og hvor hurtigt ændres disse mål?
Altså hvor længe beholdes/bevares indstillingerne? TJA.

Der var noget ved den forrige sporing, jeg ikke rigtig forstod, og jeg checkede de bagerste camskiver og bolte. De drejede nemlig ikke rundt.
(jeg havde monteret det nye design for et par år siden)
Det viste sig, at de aller bagerste løse camskiver på baghjulene var \"kørt runde\". Kan hænge sammen med, at jeg også bruger miatamanias rear chassis brace

(den buede), der monteres på disse bolte. Iøvrigt har jeg kombineret den med en anden \"rear\" nemlig rear chassis brace fra mx5parts (tror jeg nok).
Det er ihvertfald den, der monteres i 2 eksisterende huller og buer bagud/nedad.

NÃ¥ til sagen:

Den forrige sporing (før sliddet blev opdaget) var blevet foretaget 19.4.07(!!!!)
Jeg kan kun sige noget om ændringer på FORHJULENE, da det kun var boltene på baghjulene, jeg checkede (grundet det med rearbracen)

Ved sporingen 19.4 havde jeg dæktryk på 2 bar og INGEN ballast på forsædet. Dæmpere i miderste stilling (Koni gule)
Ved sporingen 25.4 havde jeg dæktryk på 2.2 bar og 80-90 kg på forsædet. Dæmpere i samme indstilling.

(Iøvrigt har jeg placeret dæmpernes C-ring i nederste position.)

Disse ting kan måske/sikkert have betydning for forskellene. Vognen har næsten ikke kørt mellem de 2 målinger.

Camber på venstre forhjul havde ændret sig med 2 og højre camber med 5 bueminutter.
Caster på venstre med 18 min og højre med 1 gr 5 min.
Toe på venstre med 1,9 mm og højre med 1,7 mm (!!!).

Og lige til sidst: MÃ¥ske skulle man alligevel overveje at anskaffe sig noget sporingsudstyr. Se f.eks.

http://www.racerpartswholesale.com/polpos.htm
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Swootech » tors 26. apr 2007 10:47

Ok, tak for opdateringen. Jeg ville bare have noget at sammeligne med i forhold til de tal jeg fik oplyst efter sporingen.

Jeg tror også at alle de gummi-bøsninger udvisker små forskelle. Du har sikkert nogle hårde polyurethane-bøsninger istedet for de normale i gummi, men alligevel.
Swootech
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 14. nov 2005 16:14

Indlægaf hasse » tors 26. apr 2007 10:50

Yes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 15. apr 2008 11:28

Så fik jeg foretaget sporing. Som sædvanlig hos Dækfirmet Ivar Jensen, Helsingør. René, som jeg tidligere har anbefalet er hørt op.
Fik den udført af Flemming.
Der er vist en, der har været utilfreds med ham, men jeg kan kun anbefale både firmaet og ham.
Så dette \"kun\" til orientering, hvis nogen i det nordsjællandske, går i sporingstanker.
Mine data er ikke indført i deres base, så her er MINE mål:
FOR.
Camber - 1 gr 20 min
Caster 5 gr.
Toe in 4 minutter, samlet 8 minutter.

BAG.
Camber -1 gr 45 min
Toe in 4 minutter samlet 8 minutter

Dæktryk 2,2 bar, fuld tank, omkring 60-70 kg på forsædet.
Koni's gule sat i blødeste stilling


Hvis jeg boede på Midt-, Sydsjælland eller Fyn, ville jeg selvfølgelig vælge...ja hvem tror I?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Martin » tirs 15. apr 2008 11:53

Jeg fik min sporet hos Andreas i forbindelse med et par andre ting (folk der havde bulet min bil :-() ...men mit resultat var ikke specielt godt..

Han havde godt nok ramt de specs jeg havde givet ham (sådan noooogenlunde), men undervognen har siden hen givet nogen MEGET ubehagelige lyde fra sig.... det er svært at beskrive, men meget høje \"dunk\" lyde når man presser vognen... det er tilstrækkelig kraftigt til at man kan mærke det i fødderne (bilen)... i starten kom lyden næsten uanset hvad jeg fortog mig (men typisk ved at køre baglæns og bremse). Nu opstår lyden \"kun\" når man kaster den sidelæns gennem et sving....

Andreas kunne ikke ligge svare på hvad det kunne være... og dem jeg har fået bilen undersøgt har også givet op.... måske jeg skulle prøve din ven i Helsingør Hasse... skal alligevel derop i morgen..
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » tirs 15. apr 2008 12:04

Som skrevet: Anbefales.
Men jeg vil lige præcisere:
Har ingen hverken forretningsmæssige (bortset fra MX'eren) og eller personlige forbindelser med foretagendet.
Helsingør er jo en mindre by, så jeg ville lige præcisere det.

Ivar Jensen Autogummi
Ole Rømersvej 8
3000 Helsingør
tlf 49220206

Det virkede som om, de havde meget travlt i øjeblikket (sommerdæk????)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 16. apr 2008 11:06

Nogle størrelser ifb. sporing - toe-, der både bliver opgivet i grader,millimeter og brøkdele af inch:

For en 15\" fælg:
4 bueminutter = 0,4 mm = 1/64 inch

Tallene er lidt anderledes for 16\" og 17\" fælge (Samme fælghorn som 15\")

Kan udregnes ved hjælp af fgl. formel:

C = Samlet toe i mm.
F = Fælgstørrelse i mm + 2xfælghorn som ialt er 30 mm.
G = Samlet sporing i grader.

C = (Fx3,14xG)/180.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 17. apr 2008 13:21

Man ska' sgu' ikke tænke så meget, når man er ude at køre i en nysporet MX'er.

Jeg skrev:
For en 15\" fælg:
4 bueminutter = 0,4 mm = 1/64 inch .

Det er egentlig ikke (helt) korrekt.
Korrekt at 1/64 inch er 0,4 mm.

Men en bue har altså et andet forløb end en lige lineal.
15\" fælg 4 bueminutter = 0,48 mm og 1/64 inch svarer til 3.35 bueminutter
16\" fælg 4 bueminutter = 0,51 mm og 1/64 inch svarer til 3,15 bueminutter
17\" fælg 4 bueminutter = 0.54 mm og 1/64 inch svarer til 2.98 bueminutter.

Og så kan man regne ud, hvor meget brøkdelen er i buesekunder.

Det er faktisk noget, som sporingsmaskinen burde tage højde for. Om den gør det, ved jeg ikke. (Det gør den jo nok...hvis fælgstørrelsen bliver indtastet i maskinen).

Og så er 20.000 kroner spørgsmålet sæføli', om man/vi kan mærke forskel!!!!

Har ikke foretaget den helt store kontrolberegning.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 16. jun 2009 21:04

Desværre er min \"mand\" hos Ivar Jensen fratrådt.

Ad. camskiver/justerskiver (dem med graderne og kun den løse):

Har I eller jeres sporingsværksted også svært ved at undgå, at skiverne bliver ødelagt?
Forstået således, at der kommer \"slør\" i den løse skive.

Resultat: Skivernes (de løse) gradangivelse stemmer ikke overens med den faste skives ditto.

\"Man\" skal være klar over, at hvis graderne ikke stemmer overens, vil justerbolten gå skævt gennem bøsningen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » tirs 16. jun 2009 22:14

Hasse,
Har du en ide om hvordan sådan en sporing skal se ud for en NB. For så kunne jeg tage dem med der op når jeg skal spores, have nye dæk og afbalanceres i en omgang? (dog efter jeg lige har fået lavet bagskærmen).
Ser nemlig ud som om den slider dækkene skævt desværre, samt jeg har en ide om at de hjul peger helt den forkerte vej eller bare lidt den forkerte vej, har dog været sådan siden jeg fik den.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » tirs 16. jun 2009 22:33

Ingen anelse/ide. Det må en NB'er vide.
Men jeg tror ikke, at der er forskel.

Hvorfor skulle der være det...altså forskel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 13 gæster

cron