Kompressor vs. turbo

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Piphest » lør 6. jun 2009 10:31

hasse skrev:Piphest skriver bl.a. fgl. ref. hækspoiler:

"...Så skal det være ... der har en effekt..."

Det bør/skal som udgangspunkt være udgangspunktet for alt, hvad "vi" monterer på dytten. Efter min mening.

Jo, men den der er på den røde i artiklen, som jeg går ud fra at du skrev om, har ingen anden effekt end at "pynte".

Jeg er fx på udkig efter en anden front, som kan give noget mere luft til intercooleren, så jeg kan nå det mål jeg gerne vil opnå og ikke så meget for udseendets skyld, så ja det skal give en mening det man laver på sin fine Miata! :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » lør 6. jun 2009 11:11

Piphest:
Enig - indtil jeg har set vindtunnelkurver - i dine bemærkninger om spoileren.

Har du overvejet en Mazda frontlip/frontspoiler?
Og samtidig montere nummerpladen på \"underlæben\" af spoileren?

Nummerpladen monteres skråt. Med underkanten af nummerpladen længst fremme.
Min nummerplade har en hældning på ca 30 gr.

Mener, at det i mindre omfang fremgår af mine billeder under \"galleri\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » man 8. jun 2009 13:04

Hvilket system kører du med Chicken. Har du købt det brugt eller nyt?


GReddy, gav 8100,- for det leveret i dk, skulle ha gjort det for lang tid siden, bilen er blevet meget mere velkørende - og hurtigere :)

Den har vel omkring 140 hk, så ikke vildt overhovedet - den kører bare bedre og motorkarakterestikken passer meget bedre til bilen nu
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » man 8. jun 2009 14:51

Chicken:

Vi er jo et par stykker her på sitet, der ligger omkring/lige under max. 140 hk ved diverse arbejde på indsugningsmanifold og topstykke (og en anden udstødning).

VED du, om vi ville få samme procentvise forøgelse af max. HK (lader NM ligge - lige nu), hvis vi monterer \"din turbo\"?

Altså 14o + xx %.

Mit eget gæt:

Ikke samme % forøgelse, men nok LIDT flere max. HK.

Til gengæld ville vi få værentlig flere NM over et langt stykke af kurven.

Og dermed også (mange (?) flere HK længere nede på kurven.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 9. jun 2009 07:28

Jeg tænkte også på om de 140 HK er fordi at du køre med meget lavt ladetryk eller er turboen bare ikke dimensioneret til at kunne yde mere??? Med nogle af de andre turbo-kits snakker vi jo 200 HK, men de koster selvfølgelig også lidt mere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » tirs 9. jun 2009 07:40

Jeg kører med 0,35 bar, så det kan levere noget mere, nemlig 1,7 bar og ca 270 hk :)

Turboen er en mitsubishi td04, som skulle være den samme som i volvos t5r

Motoren skulle være hverdags pålidelig op til ca. 230 hk, men det kræver enten en anden motorstyring eller en justerbar AFPR, hvilket så igen kræver en wideband sensor for at være sikker på det spiller - samtidigt skal der så en intercooler og andre dyser til.

Så Hasse, jeg tror du vil få tæt ved samme forøgelse i hk, altså ca. 50hk oveni det den har nu.

Alene en anden udstødning giver 10hk og omtrent det samme for intercooler.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tirs 9. jun 2009 08:59

Chicken:
Jeg kan godt li' din indfaldsvinkel til din brug af turboen= at du ikke går til yderlighederne.

Men det hænger nok sammen med, at du osse har de andre dytter!!!

Desværre har jeg -er jeg sikker på - ikke den samme indstilling:

Monterede jeg en turbo ville jeg gå til yderlighederne.

Piphest:
Du er tidligere inde på, hvad der kan forventes på bl.a. portning, åbent spjældhus.

Du kan nok regne med ca 5 hk ved portning.
Åbent spjældhus har vi været inde på.
Du får ikke mere, medmindre du er oppe på de helt høje RPM.
Dette kan evt. kombineres med en anden crystal.
Så vil fordelen komme fra - slag på tasken - 6.800 til 7.800 rpm.

Knaster ved jeg ikke noget om (bortset fra dem på fødderne).
Men der kan også laves lidt med justerbare takthjul (det er vel lidt i retning af skrappere knaster. Eller hva?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 9. jun 2009 09:37

Chicken skriver, at han kører med 0.35 bar altså ca. 1/3 bar.

Det lyder ikke af meget. MEN:

Det skal altså lægges til atmosfæretrykket på 1 bar, så han kører med et overtryk på ca. 1/3. Eller lad os skrive 133%.

Dette skal sammenholdes med vores standardsugemotor, der kører med et undertryk på på ca 1/3 gennem - næsten - hele RPM. Lad os skrive 0.67%

SÃ¥:
Chicken får faktisk DOBBELT så meget luft ind i motoren, som vi almindelige dødelige får!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf JayBee » tirs 9. jun 2009 19:35

Kan det ikke godt passe af GReddy kittet kun passer på 1,6 motorene?

Jeg synes 8.100,- for kittet er SVINE billigt. Er det hentet hjem fra USA ?

Afmontere du det til syn eller er du \"squash body ven\" med en fra synshallen?

Kunne sagtens \"nøjes\" med en 160-170 HK løsning på min NA 1,8'er :D

JayBee..
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 30. maj 2007 14:48
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Webmaster » tirs 9. jun 2009 19:48

Greddy kit er kun til 1,6'erne :|
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf JayBee » tirs 9. jun 2009 20:09

Hvad skal man gå efter til sådan en 1,8'er?

Skal man gå efter en kompressor måske?
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 30. maj 2007 14:48
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf motorbøllen » tirs 9. jun 2009 21:27

Piphest:

Umiddelbart er mit bud at spjældhuse er det ultimative når sugemotoren ikke kan forfines yderligere med portning, knaster, manifold og deslige.
Du skal nok ikke påregne at du kan opnå det samme moment, med sugemaskinen, men det er du vist i forvejen klar over.

Til gengæld kan den tage omdrejningerne hurtigere end at knipse med fingrene, og jo højere omdrejningstal, jo federe lyd.
Og når man alligevel har gjort stort set alt ved sugemotoren, så er det nærmest en nødvendighed.

Har da selv overvejet om man ikke en dag skulle skrabe mønt nok sammen, og så prøve at se om 220 sugehypper er muligt.
Hvis den bare kan komme til at sige som en Peugeot 306 MAXI, og rykke på samme måde, så er lykken gjort. Ellers må man ty til wankelmotoren når bilen er gammel nok til ikke at skulle til syn så tit.For selvom man går ca 300 kubik ned i størrelse med en 2-kamret wankelmotor, så er der nok nogle der skal få ondt et vist sted alligevel.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf the chicken » ons 10. jun 2009 14:55

Hasse: Det kribler også lidt for at hive flere hk ud af den :wink:

Meeeen jeg kører jo 160-200 km om dagen så den skal være pålidelig den lille bil - desuden har jeg de sidste 20.000 km haft en gennemsnitsfart på 75 km/t så det er ikke ofte jeg kører for hurtigt :) (tilgengæld er der nogle der påstår at jeg ikke tager farten af i sving, hvilket nok er derfor jeg har en mx-5)

Piphest: købte det på tilbud ved mx5mad i UK - og ja det er sgu svine billigt synes jeg - det er sparet hjem i benzin i løbet af 4 år 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 10. jun 2009 21:34

Chicken er i forrige indlæg inde på det med sving.

Tror ikke mange vil modsige ham - og mig sagde hunden-, hvis vi si'r, at det er i sving MX5'eren er sjovest. Uanset om man er tilhænger af drifting eller som jeg \"bare hurtig, kontrolleret fart gennem svinget\".

Til sagen.
Jeg oplyste - mellem linierne - allerede i indlægget Grundlovsdag, at min dag var ødelagt.
Er ikke helt kommet mig endnu:

ELEKTRISK SUPERChARGER ELLER TURBO!!!???

Der er faktisk en hel del af det på nettet.
Har ikke dyrket det i detaljer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 10. jun 2009 21:49

Har lige kigget på denne:

http://www.autoaccessorystore.com/resou ... cturbo.asp

Der står noget med short ram.
Forklaring udbedes.

Har \"vi\" det?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron