Kompressor vs. turbo

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kompressor vs. turbo

Indlægaf Webmaster » tirs 2. jun 2009 20:55

Fra \"Japanese Performance, June 2009\"

http://www.five-speed.dk/artikler/jpjune09.pdf (6MB)

Hvad siger man..... Hmmmm NICE!!! :twisted:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 3. jun 2009 09:36

Super artikel. Glæder mig endnu mere til at starte turbo projektet........200 HK mmmmm nice :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » ons 3. jun 2009 09:40

Fin artikel :D

Er ihvertfald glad for min turbo - synes det passer perfekt til bilen at den har en smule tøven!

Den trækker alligvel bedre end standard ved lave omdrejninger - men man får lige det spark ved 3800 omdr. som får den til at føles som en sportsvogn :D

Og så kører den længere på literen, lyder sundere og kører bedre - også ved helt alm. pendlerkørsel
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf KjaLLe » ons 3. jun 2009 20:13

Uha da da. - Glæder mig også til der engang er noget tryk på min! :twisted:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf the chicken » tors 4. jun 2009 08:20

Ja gør det :D

Men sjovt at de skriver den havde alt for stort benzin forbrug med AFPR - det har jeg læst flere gange, men min kører altså 2 km/l mere end før ved samme kørestil 8)

Nøøij det må være endnu bedre med anden motorstyring så!
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf JayBee » tors 4. jun 2009 20:17

Hvilket system kører du med Chicken. Har du købt det brugt eller nyt?

Hvad med dig Webmaster du skal da snart ha' mølle på din også.. :D
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 30. maj 2007 14:48
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Webmaster » tors 4. jun 2009 20:23

Nope... vil heller have en velkørende sugemotor...! Har haft biler med tryk, som var hurtige. Men sugemotor har mere sjæl :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Piphest » tors 4. jun 2009 22:01

Webmaster skrev:Nope... vil heller have en velkørende sugemotor...! Har haft biler med tryk, som var hurtige. Men sugemotor har mere sjæl :wink:

Det minder mig om at jeg så din fine 5'er ovre ved Andreas for nogle uger siden. Skal du have lavet noget spændende ved den? :wink:

Nu vi snakker sugemotor, er der så nogen der har erfaringer med åbne spjældhuse, skrappere knast og portning på en MX-5'er? Er det noget der giver noget af betydning?
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf KimT » tors 4. jun 2009 22:59

Piphest skrev:Nu vi snakker sugemotor, er der så nogen der har erfaringer med åbne spjældhuse, skrappere knast og portning på en MX-5'er? Er det noget der giver noget af betydning?

FÃ¥ inspiration her "Cheap (and now not so cheap) Miata mods to increase HP":
http://www.solomiata.com/CheapHP.html
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf KimT » tors 4. jun 2009 23:08

Nu vi snakker turbo eller kompressor:
Er det muligt at få det gennem syn \"den rigtigte måde\" (dvs. man gør synsmanden opmærksom på man har ændret motor med turbo eller kompressor) og han noterer det således at man ikke kan få problemer med forsikring og den slags :?:

Det har været diskuteret før, og jeg mener konklusionen blev at det ikke var muligt.
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Claus » fre 5. jun 2009 10:14

Nej det er desværre ikke muligt...men kender man den rette synsmand og er den ikke Brian tunet, så kan den godt klare et syn.
Men tager man loven bogstav for bogstav, så er det ikke muligt uden en mega omkostning til målinger og dokumentation.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 5. jun 2009 10:55

I ka' sgu' ikke være det bekendt!!!

Og så en Grundlovsdag, hvor solen skinner!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 6. jun 2009 09:20

Har I lagt mærke til, at der står, at en early model kan fåes for £ 1.500,-

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg kan li' den spoiler på hækken (jo det tror jeg godt jeg ved: -li').

Tror det er pladder.

Vil ihvertfald gerne se nogle vindtunnelbilleder, før jeg overvejer den.
+ åben og - åben.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » lør 6. jun 2009 09:46

hasse skrev:Har I lagt mærke til, at der står, at en early model kan fåes for £ 1.500,-

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg kan li' den spoiler på hækken (jo det tror jeg godt jeg ved: -li').

Tror det er pladder.

Vil ihvertfald gerne se nogle vindtunnelbilleder, før jeg overvejer den.
+ åben og - åben.

Hvis man skal have en hækspoiler, så synes jeg ikke skal den bare være til pynt. Så skal det være en der har en effekt, som denne fra APR:
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=167
Jeg ved den ser lidt voldsom ud, men det gør de der virker.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » lør 6. jun 2009 10:20

Piphest skriver bl.a. fgl. ref. hækspoiler:

\"...Så skal det være ... der har en effekt...\"

Det bør/skal som udgangspunkt være udgangspunktet for alt, hvad \"vi\" monterer på dytten. Efter min mening.

Ok. Lidt frelst!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron