flere heste til en NC er ??

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

flere heste til en NC er ??

Indlægaf wings » tors 28. maj 2009 16:00

Har her i foråret erhvervet mig en sort Nc-er fra 06. den er med 17\" fælge, lædersæder, krom dæksel, styrtbøjler, dørhåndtag, sænkning m.m. som bil nr 2.

Efter at have nyt bilen de seneste måneder vil jeg gerne have lidt mere l\"iv\" i 1,8 eren så hvordan gør man det bedst ??

der må være nogen med viden om det her ?
wings
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23. mar 2009 12:04
Geografisk sted: fyn

Indlægaf Kuksi » tors 28. maj 2009 16:28

Hvis det må koste 29.500,-kr.
Så ville jeg undersøge hvad der gør at dette kit ikke skulle kunne monteres på en NC 1.8.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=1574

Eller denne...som jeg lige fik i et nyhedsbrev. Se lige video'er på siden.
http://www.949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=161
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Sune » tors 28. maj 2009 20:30

Jeg vil langt fra anbefale en supercharger!!

Cosworth har endnu ikke lavet kalibreringen til europa's version af ecu'en endnu.

Der har faktisk det sidste stykke tid være 2-3 biler hvor motoren er
eksploderet!!
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... 0f5c0fec0d


Du kan læse om det på www.good-win-racing. En side som jeg klart anbefaler til rd og det mulige liv en mx5'er. Der er et kæmpe marked i USA for mx5'ere og mange bruger bilen til trackdays mm.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje gammeldags tuning. Knaster, indsugning, og ikke at forglemme udstødning (kat, mellemrør og afgangsrør) Kan anbefale www.larinisystems.com. Det er ikke muligt at udskifte manifolden da der sidder en Kat. på std. manifolden og der laves ingen bananmanifold med kat.
Jeg har selv udstødningen, uden kat pga motorgarantien. Den bortfalder dog på bilen efter 3 år så du burde kunne udskifte den! Skulle give 10-15 hæste, mere liv og en mere omdrejningsvillig bil. Jeg kan mærke en kæmpe forandring bare med mellemrør og afgangsrør.

Hvis du vil smide rigtig mange penge efter noget kan du jo udskifte selve cylinderen, se good-win siden.

Hvis du gerne vil have \"liv\" i køreegenskaberne, kan jeg anbefale udskiftning af undervognen til Bilstein b12 sættet med eibachs krængningsstabilisatore. Har selv samme på min og ELSKER det!! Hvis du vil have noget rigtig hårdt så bilsteins pss9 kit! Den er justerbar.

Hvis du bor i nærheden af København kan du få mulighed for at høre og prøve min bil med undervognen.
Sune
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 31. jan 2008 13:38

Indlægaf Kuksi » tors 28. maj 2009 22:30

Ja Sune, det er sku' ikke rar læsning :o
Men 13 psi (skulle kun have været 5 psi) og så lavoktan benzin, det skal selvfølgelig gå galt. Der er jo nogen der ikke har styr på det de har lavet.

MÃ¥ hellere holde mig til kun at tale om NA, som jeg har erfaring med. :wink:

Men der virker trick'et med KN filter, massere af kold indsunings luft, bananmanifold, sports kat. og en god bagpotte nu også rigtigt godt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Piphest » tors 28. maj 2009 23:55

Jeg ville bestemt ikke være bange for at bruge Cosworth superchargeren, da den er bygget på en Eaton MP62, og det er sgu kram.
Så længe du ikke bruger bilens egen ECU, men vælger en du kan styrre 100%, som fx en Hydra EMS eller en Wolf3D eller lignende og så længe du bygger motoren med andre stærkere plejlstænger og stempler, så er der ingen problemer.
Jeg ville dog af flere grunde vente til Flyin Miata har lavet og testet et turbosæt til NC'eren!

Kuksi:
Jeg er ked af at sige det, men det er \"lidt\" naivt at tro at man bare kan købe et sæt, sætte det i og tro at det er det, og at det kun kommer til at koste de kr. 29.500,- som kittet koster. Du ville blive overraske hvad det tager at lave sådan et projekt ordentligt, så det både yder noget fornuftigt og samtidig holder. Jeg vil tro jeg på mit projekt nu har brugt ca. det firedobbelte.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Sune » fre 29. maj 2009 08:21

Piphest:

Nu er det sådan, at de fleste som har en S/C fra cosworth også bruger Sniper Tunings programmet til Ecu'en.

Problemet er netop at Sniper IKKE har lavet en rigtig kalibrering af de europæiske Mx5'ere endnu. Den er ihvertfald ikke testet færdig endnu.

Derfor vil jeg være tilbageholdende med at bruge en anden til min Ecu end dem som der er tænkt at skulle bruges til S/C'en..MEN hvis man nu er et geni til at mappe, så kan man jo bare gå igang..

Forresten, kommer du nogensiden til Københavns området? Ville gerne se din mx5'er
Sune
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 31. jan 2008 13:38

Indlægaf Piphest » fre 29. maj 2009 10:14

Sune skrev:Piphest:

Nu er det sådan, at de fleste som har en S/C fra cosworth også bruger Sniper Tunings programmet til Ecu'en.

Problemet er netop at Sniper IKKE har lavet en rigtig kalibrering af de europæiske Mx5'ere endnu. Den er ihvertfald ikke testet færdig endnu.

Derfor vil jeg være tilbageholdende med at bruge en anden til min Ecu end dem som der er tænkt at skulle bruges til S/C'en..MEN hvis man nu er et geni til at mappe, så kan man jo bare gå igang..

Forresten, kommer du nogensiden til Københavns området? Ville gerne se din mx5'er

Hej Sune,

Jeg vil give dig ret i at det ikke ville være så let at lave selv når der ikke er et færdigt program der passer til de europæiske biler. Jeg ville nu aldrig købe et færdigt program, da alle biler er lidt forskellige og du derfor altid vil risikere at ødelægge motoren med sådan en løsning.

Det jeg tænkte på var at man fx kunne købe en Wolf3D boks, og så få Henrik fra http://www.wolf3d.dk, som er 100 m. mester i den, og som ville kunne sætte det op så det kører perfekt og uden at ødelægge noget.

Yes, jeg kommer af og til til København, jeg tager dog oftest min Altea der over, men jeg har lige været i Herlev i 5'eren, så det kunne jeg da fint gøre igen! :-)
Jeg skal nok lige skrive til dig når jeg tar' der over igen.
Tilføj mig evt. på Fjæsbogen, så er der lidt større chance for at jeg husker dig... :wink:
http://www.facebook.com/profile.php?id=835082817
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

mere liv

Indlægaf wings » fre 29. maj 2009 13:28

tak for de gode input

nu er jeg ikke spor \"mekanisk\" selv og umiddelbart vil jeg prøve det som Sune foreslår. Er det noget et autoriseret Mazda værksted kan lave eller hvor ellers ??

og hvad koster det sådan cirka at få det hele lavet (ikke undervognen i 1. omgang)

hilsen wings
wings
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23. mar 2009 12:04
Geografisk sted: fyn

Indlægaf Sune » fre 29. maj 2009 16:44

Wings:

Det nemmeste (billigste) er udstødningen. Om du vil gå hele vejen, manifold, kat, mellemrør og afgangsrør? Hvis garantien alligevel er væk, så ville jeg som minimum sætte kat, mellemrør og afgangsrør. Manifolden kan volde lidt problemer med o2 censorerne.
Et hvert mazda værksted kan finde ud af at sætte udstødningssystemet på.

Hvis du vælger at bruge larini, koster kat, mellemrør og afgangsrør tilsammen 6.-7.000 kr leveret til døren i DK. Punden står godt i øjeblikket.
De laver ikke manifolder, men se på www.ilmotorsport.de.
alle steder tager de visa.

Jeg vil påregne 2-3 timers arbejde for dem. Mener det to omkring 2 timer for at sætte mit på, men det uden kat'en. Dvs de har skulle skære i det bestående rør ved kat'en.

Jeg afleverer altid min bil til et mazda værksted og man kan presse prisen. Jeg bruger tit sverige som konkurrent!

Jeg vil dog klart anbefale udskiftningen af undervognen på et tidspunkt, for at udnytte udstødningssystemet mest muligt.

Jeg ville vente med knaster til sidst da det er en dyr omgang!! jeg ville skifte tingene ud lidt af vejen og finde ud af hvad du har behov for.

Luftfilter kan du sammen med udstødningen få monteret. Jeg kører ikke selv med andet luftfilter, pga. garantien.
Cosworth har lavet et filter som passer præcist i den org. kasse i motorrummet. Jeg havde tænkt mig at prøve det. Filtret anbefales rundt omkring og kan findes på www.ilmotorsport.de. Det koster ikke alverden.

Du kan selvfølgelig også skifte selve kasse ud med noget andet. Det store problem med åbne filtre er at den hurtig suger \"varm\" luft ind da det ligger frit. Der findes rør og \"tæpper\" som afhjælper dette. IGEN prøv dig frem.


Hvis du bor omkring københavn kan du evt. høre min mx5'er med larini monteret. Det er altså en højere lyd.

Larini skal IKKE sammenlignes med de almindelige mere normale udstødninger. firmaet laver systemer til Lotus, ferrari, Lambo og andre store mærker. Mx5'eren er meget populær i England, hvor firmaet ligger. Derfor har de valgt at producere til den bil.
Den giver kun en lækkerlyd når du trykker på speederen og ikke hele tiden, hvilket er meget dejligt på motorvejen!

Håber det hjælper!
Sune
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tors 31. jan 2008 13:38


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron