Det er måske ikke nødvendigt og jagte papirer der dokumenterer en særlig upgrade pakke som Mazda har solgt en gang, der er nemlig også MX-5'ere med turbo monteret af Mazda selv.
Jeg er ikke sikker på hvordan det forholder sig med NA modellen, men for NB og NC så findes der Mazdaspeed udgaver som sælges i USA og Japan. Mazdaspeed er Mazda's tunings afdeling, altså ligesom Mercedes har AMG, og bilerne forhandles af alm. Mazda forhandlere.
Mazdaspeed udgaverne af MX-5'ere har i hvertfald fra 2004- været en nogenlunde alm. model med en lille turbo, så hvis det overfor de danske myndigheder kan dokumenteres Mazda sælger en model med tubro er det måske vejen frem.
Jeg ved der er en nordmand der har hentet en Mazdaspeed til Norge fra USA, men Norge er ikke EU så det hjælper nok ikke. Til gengæld er der i England et stort gråt import marked for Japanske biler, så der burde være en del Mazdaspeed udgaver på gaden derovre.
Udover Mazdaspeed udgaven, så er den special udgave Mazda solgte for at fejre deres Le Mans sejr. Der taler vi en NA 1.6 med turbo som blev solgt tilbage i 1991 og jeg har et Classic Cars blad hvor de prøvekører den, så jeg er helt sikker på den har været på engelske plader.
http://www.mx5-mazda.co.uk/lemans.htm