Motorstyrring er alt...!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » ons 24. sep 2008 18:49

Læs om dette projekt.
15hk ekstra med anden motorstyring.
http://www.sportcompactcarweb.com/projectcars/0107scc_project_mazda_miata_part_3/index.html
Ja, ved godt at at der er tryk på den bil. Spændende læsning alligevel.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » ons 24. sep 2008 19:12

Tjae. man kan sikkert ikke sammenligne ret meget mellem en N/A og en FI.

Ham her har ikke fundet ret meget ekstra krudt på en N/A: http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=26260
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » ons 24. sep 2008 21:35

Kan godt se hvad du mener viggoman. Men noget mere moment har han fået. Noget som han nødigt vil undvære.
Der er da forresten rigtigt meget godt at finde på miataturbo.net
Som f.eks. http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?t=17498
Senest rettet af Kuksi søn 6. dec 2009 16:09, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » søn 28. sep 2008 21:03

Lige et par interessante tråde mere fra miata.net:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=300537
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=294329&highlight=underdrive+pulley

Specielt bed jeg mærk i flg. citat fra Keith Tanner: \"The improved power could be as simple as better engine management. I know we can get 9 hp easily with different management, and the 1996 cars gained 5 hp over the 1995s thanks to a more sophisticated stock ECU\"
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 29. sep 2008 09:34

Før der startes på ny ECU osv, bør man nok lige først polere indsugningsmanifolden osv.
Det gav mig omkring 20.
Se beskrivelsen under \"Tuning\" på forsiden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » man 29. sep 2008 10:13

Helt enig.

Og generelt: de modifikationer man påtænker (header, udstødning, CAI, portning etc.) bør udføres før man introducerer en ny ECU. Ellers skal man bruge meget tid på at tune ECU'en hver gang man ændrer en ting. Og jo flere modifikationer på en N/A, desto større gevinst med ny ECU.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf motorbøllen » ons 1. okt 2008 18:59

Det må vel også give en større mærkbar effektforøgelse, når manifold og topstykke bliver optimeret i deres flow, hvis man får ordnet det hele på en gang.

Men når så toppen er afmonteret, så giver det jo også en legal undskyldning for nogle skrappere knaster.

Men er der ikke noget om at hvis man får fræset portene i toppen op, at hvis de får for meget, så taber den alt hvad der hedder moment, hvis ikke manifoldene passer til hullerne?
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Viggoman » ons 1. okt 2008 19:47

Jo, portning af topstykket er ikke bare lige. Hvis man blot øger portenes størrelse risikerer man at lufthastigheden går ned og så kan momentet i bunden af omdrejningsintervallet gå ned. Men alt andet lige er mere flow = flere hypper. Hvis man savner lidt læsestof kan jeg anbefale at søge på \"porting\" på miata.net's forum.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 1. okt 2008 20:04

Enig med Viggoman.
\"Man\" SKAL sætte sig ind i, hvad der egentlig sker med luftstrømmen, når den kommer ind i og forlader topstykket.
Der kan hurtigt fjernes for meget materiale og i værste fald de helt forkerte steder.

Anderledes (lidt) med indsugningsmanifolden. Her gælder det først og fremmest om at fjerne ujævnheder-gøre den glat- og fjerne støbekanter og lgn. I ubehandlet stand minder den meget om gåsehud.

Det er faktisk et relativt simpelt arbejde. Og det gi'r noget.

Der er masser om det på nettet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 1. okt 2008 21:09

her er en ret interessant tråd om portning: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=9426&page=1&pp=25&highlight=porting+head

Og anden spændende læsning: http://www.hotrodders.com/forum/poor-mans-flow-bench-54044.html
Jeg har anskaffet mig en MAF fra en 1.8. Resten er svensk hemslöjd..... Så kan vinteraftnerne bare komme an. :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 2. okt 2008 09:54

Viggoman:
Kan du virkelig vente til vinteraftenerne...(eller hvordan det nu staves. Ja GIYF!)?
Hvad hvis det ikke bliver vinter?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 2. okt 2008 10:27

Bilen skal under alle omstændigheder opstaldes. Og så er der lidt Zen over det: det er ikke kun målet der tæller, lige så meget rejsen derhen.

(En aften, flere aftener, alle aftenerne, ren spiritusprøve)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Ny DIYPNP MS

Indlægaf Kuksi » søn 6. dec 2009 16:35

Der er kommet en ny og billigere måde at få en anden motorstyring.
Det er \"Plug and play\" når man altså lige har loddet det hele sammen.
http://www.diyautotune.com/catalog/diypnp-nippon-denso-76pin-unassembled-kit-p-384.html
Til 425$, og som elektronik mand. Så er det noget der tiltaler mig, lige at spare 2000kr på at samle det selv.

Men der er noget med at der er kommet en MS v3, som nu har USB interface, kortslutnings sikret udgang til dyserne (klarer også både høj og lav ohms). Kan faktisk ikke overskue om denne udgave også indeholder andet der gør at det er den man skal satse på til MX-5.
Måske en med erfaring ud i dette, kan fortælle om det er denne man skal gå efter? (kan du viggoman? :wink: )
Det er jo ikke fordi der mangler sites med noget at læse. http://www.msefi.com/index.php

Måske vi skulle lave et \"størrer\" indkøb over there?
Samlingen af boxen kunne jeg godt være behjælpelig med, mod lille vederlag. Således kunne I stå med en 100% pnp box.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf crv » søn 6. dec 2009 17:43

Jeg ser at de også har et kit til en 1999 NB. Så hvis du kan samle boksen er jeg meget intereseret i at købe kittet til brug for min kraftwerk kompresser og for at slippe af med luftmængde måleren.Der er enda et tillægs kit som har alle stumperne til det.
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Samling af DIYMS

Indlægaf Kuksi » søn 6. dec 2009 20:19

Ja men det vil jeg da. :)
Der bliver jo bare lige en forsendelse frem og tilbage også, du smider den jo bare din bag i bilen der ovre fra. 8)
Ja, det er vigtigt lige at få afklaret det man måtte få brug for yderligere.
F.eks MAP sensor m.m.
Vi kan snakkes ved yderligere i PM.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron