Manifolder o2 sensor måling

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » tirs 5. aug 2008 21:50

AV, jeg må også krybe til korset og tilstå at jeg satte lighedstegn mellem 4-wire og wideband. Beklager den forhastede konklusion.... :oops:

Har wideband sensor overhovedet været brugt på NB'erne?

http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=&parentid=&stocknumber=06-99000 Det er en 4-wire, men ikke en wideband og erstatning for stock fra 94 til 05 ?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 22:52

Hvornår man gik over til wide band aner jeg - endnu - ikke.

Den 4 wire du henviser til er narrow band... iht. de oplysninger jeg indtil NU har.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 1. sep 2008 14:32

Har spurgt Mazda DK om, hvornår MX5 \"gik over til \" wideband sensor.

Har nu fået at vide, at det skete med NC modellen.

Men helt ærligt:
Jeg er ikke 100% overbevist om, at det er det rigtige svar.
Det skyldes, at Keld Rasmussen i første omgang svarede, at den forreste er wideband og den bagerste narowband (altså slet ikke svar på mit spørgsmål).

Det var først \"i anden omgang\" han svarede NC modellen.
Så må man jo håbe, at det er rigtigt og ikke bare et \"åh er det nu ham igen\" svar.

Men ejere af de yngre modeller end NA, kan jo foretage nogle målinger på o2 sensoren.
SÃ¥ vil vi hurtigt kunne konstarere, om det er wideband eller narrowband.

Eller kig i jeres rep. manual og se efter, hvilket signal (størrelserne) o2 sensoren skal producere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 1. sep 2008 14:41

Og så det sædvanlige.....

Hvad sker der (evt. med ECU'en), hvis der monteres en wideband (0-5 volt signal) på et \"narrowband system\" (0-1 volt signal)?

Husk det er sensoren, der producerer volt-signalet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 1. sep 2008 21:35

Et (kvalificeret :wink: ) gæt vil være: ECU'en holder til at få den højere spænding som indput. Den ødelægges næppe. Programmet derimod vil gå i samme mode som i opvarmnings fasen, der kommer jo intet signal fra sensoren før den er driftvarm. I denne mode køres med en federe blanding. Tror at et så højt input ville opfattes som en defekt sensor, så \"nød programmet\" ville træde i funktion.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 07:16

Vi kan vist hurtigt blive enige om, at så længe, der ikke kommer noget signal fra O2'eren, reagerer ECU'en på samme måde.
Men det er egentlig heller ikke det interessante.

Lad os antage, at MAZDA DK's venstrehåndssvar (?) til mig er korrekt, dvs alle modeller bortset fra NC er med narrowband .

Når jeg bruger dette udtryk er det fordi, han først oplyste, at den forreste sensor er wideband og den bagerste er narrowband (!!!).

Dvs. 4 wire heated sensors, der \"tilbydes\" MX5'ere - bortset fra NC'ere - alle er narrowband.

SÅ spørger jeg mig selv, hvorfor f.eks. FM direkte skriver, at sensoren er til modellerne fra 1994 -05.

Er det fordi 1994 og fremefter er sequential-fire og ikke batch-fire system?

Det er absolut ikke irrelevant:
Hvis 4 wire heated -narrowband- sensoren-leverer signalet på en anden måde -fordi det er til sequentail fire - og stock ECU'en (på 1990-1993 modeller) opfatter signalet som fejl, vil den køre på nødprogram, dvs. sprøjte masser af brændstof ind i systemet.
Motoren vil selvfølgeig køre, men ikke optimalt.

Bosch leverer også nogle O2 sensorer, der bygger på et andet system men med samme volt signal.

Disse sensorer leverer signalet meget hurtigere.Men kan org. Ecu'en så behandle dette hurtige signal.

SÃ¥ endnu en gang:

Jer med 4 wire heated sensor. Hvilke signaler leverer jeres sensor???

Det kan sgu' da ikke være så svært at finde ud af/oplyse.

Om ikke andet så gør det for vores andres skyld. Det kan godt være I selv er ligeglade.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 2. sep 2008 12:07

@ Hasse: du kommer til at uddybe: hvor er sammenhængen mellem narrowband/wideband O2 sensor og så sequntial kontra batch indsprøjtning? Her har jeg ikke hørt efter i timen... :)

Vedr. FM's 4-wire: som jeg har forstået gik Mazda over til 4-wire narrowband fra 94. FM skriver at den har en bedre nøjagtighed og det må vel tilskrives at den er pre-heated? Alternativt at en 4-wire er en mere nøjagtig narrowband end stock?

En 4-wire kan, så vidt jeg kan læse mig til, udmærket benyttes på en 90-93, se f.eks. http://mymiata.paladinmicro.com/Miata4-WireO2.htm De er i øvrigt en udmærket beskrivelse af hvordan en narrowband O2 sensor fungerer.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 13:09

Aner ikke, om der er en sammenhæng.

Og jeg er ikke bekendt med, at FM \"siger\", at 4 wire... kan bruges til 90-93 modeller. Det er naturligvis ikke det samme som, at de IKKE kan bruges.

Som ethvert forretningsminded firma ville det da være \"indlysende\", hvis FM OGSÅ skrev i annoncen, at den kan/kunne bruges til 90-93 erne........uden problemer.
og NÃ…R de ikke skriver det, er/var det jeg bl.a. spurgte mig selv om det med sequential/batch.

Moss har..jfr. tidl. indlæg....direkte skrevet til mig, at deres produkt IKKE kunne anvendes. How come????

En heated sensor vil som udgangspunkt fungerer bedre. Den har - forhåbentlig - arbejdstemperaturen.

Hverken 1 wire eller 4 wire er nøjagtige. De \"fiser\" frem og tilbage mellem rich og lean.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 22:09

Har forskellige forespørgsler flydende på nettet og hos Bosch.

Men tænkte lige på, at det egentlig er en \"mærkelig\" diskussion/tråd:

\"Vi\" er jo slet ikke (miljøsvin som vi er!!!???) interesseret i at accelerere (køre) i stoich -14.7!!!

Men vil helst ha' den på 12.6.
Ved det blandingsforhold \"får vi meste for pengene\".
Under forudsætning af, at alt det andet f.eks. tænding står \"rigtigt\".

Federe/mere mager blanding gi'r mindre.

Nå men vi er vel også nogle miljøsvin, hvis (når) vi slipper en vind.
Masser af metan og svovlbrinte. Tror jeg nok.
Har ihvertfald HØRT, at det lugter sådan.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 2. sep 2008 22:54

Hasse skrev
Men vil helst ha' den på 12.6.
Ved det blandingsforhold \"får vi meste for pengene\".

Rigtigt Hasse, og det kan vi nemt ramme med vores wideband sensor og MegaSquirt styring. 8)
12.6 svarer til en lambda værdi på 0.85 (12,6:14,7), det giver max power.
Skal nok lige ændres lidt inden syn. :wink: Mener det er 1 (+/- 0,05) lambda skal ligge indenfor til syn.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 2. sep 2008 23:01

Den \"satans\" Mega Squirt.
Det ender sgu' nok med, at........................

Forøvrigt er der på Innovates hjemmeside et eller andet sted noget om det med blandingsforholdet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 3. sep 2008 23:27

Bosch, Australien har jeg ikke hørt fra...endnu?
Den sensor jeg er/var intresseret i at høre om (hurtig narrow band) er fgl.:
Planar Type sensors:

http://www.bosch.com.au/content/languag ... tion_A.pdf

En forespørgsel på Miatanet om wide band- MX5 gav kun et \"vist nok\" svar:
NC'eren og ingen andre.
En wide band sensor - som også andre har været inde på, giver fejlmelding. Ecu aner ikke hvad den skal gøre.
Går derfor ud fra, at den vil kører på \"reserven\" dvs. i open loop.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 08:45

Som jeg forstår princippet i en wideband kan den ikke tilsluttes en ECU med narrowband direkte? Der skal bruges en wideband med interface der kan emulere et narrowband output (som Innovates LC1).

http://www.gmtcny.com/WBO2S.htm
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 08:54

Den kan jo godt tilsluttes. Alt kan lade sig gøre med ledninger.
Men virke efter hensigten? Nix. (sådan forstår jeg det ihvertfald).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 4. sep 2008 09:52

enig.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron