Erfaring med lettere svinghjul

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Erfaring med lettere svinghjul

Indlægaf Webmaster » man 26. nov 2007 21:39

Hvem har erfaring med dette??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 26. nov 2007 22:08

Jeg!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » man 26. nov 2007 22:19

Jeg har et ACT StreetLite Alu. Svinghjul i min.

ACT laver to forskellige typer. StreetLite som jeg køre med vejer 5.9kg og ProLite versionen vejer 4kg. - Hvorimod det originale vejer omkring 8.2kg.

Har ikke lavet nogle konkrete målinger før/efter, men umiddelbart syntes jeg at bilen er blevet mere kontant når man kobler ind, og mere omdrejningsvillig under acc.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » man 26. nov 2007 23:00

Var det et der var monteret da vi sparkede dæk sidst KjaLLe?
Eller har du svigtet os og lavet opdateringer uden at informere om det? :lol:

Kan du i så fald fortælle mere om før/efter?
Har læst at de meget lette (alu?) samtidig vil støje mere. Vil gerne selv være klar til hvad der skal smides i når koblingen en gang skal skiftes.
Men vil opgradere til et 1,8 svinghjul/kobling ved den lejlighed. Så er det klar til at overføre nogle flere HK'er 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 26. nov 2007 23:10

Har Fly'ins på ca 3,5 kg.
Motoren reagerer meget hurtigt på pedaltryk, ligesom det modsatte er tilfældet.
Havde heller ikke (som andre har haft) problemer med at holde en jævn tomgang til trod for den meget lavere vægt.

Det med en jævn tomgang omkring 1000 rpm kniber lidt med mine justerbare knasthjul (+- et par grader).
Men det er selvfølgelig blevet klaret ved at have en lidt højere tomgang.
Motoren er dog stadig lidt \"urolig\" efter koldstart.

Det skal vel også give en - lidt - bedre acceleration p.gr.a. den mindre roterende vægt.

Men alene det, at den reagerer så hurtigt på speedertryk og det modsatte, er lige ved at være pengene værd.

Skulle jeg idag udskifte svinghjulet og koblingspladen, ville jeg igen tage det svinghjul fra Fly'ins, men jeg tror, at jeg ville prøve en af de der butterfly modeller af koblingspladen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 26. nov 2007 23:35

Men på \"den anden side\":
0-100 km burde vel egentlig være hurtigere med et tungere svinghjul, hvis koblingen aktiveres omkring max nm dvs 5000-6000 rpm.

Så får \"man\" jo glæde af den større roterende masse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » tirs 27. nov 2007 19:14

Kuksi skrev:Var det et der var monteret da vi sparkede dæk sidst KjaLLe?
Eller har du svigtet os og lavet opdateringer uden at informere om det? :lol:

Kan du i så fald fortælle mere om før/efter?
Har læst at de meget lette (alu?) samtidig vil støje mere. Vil gerne selv være klar til hvad der skal smides i når koblingen en gang skal skiftes.
Men vil opgradere til et 1,8 svinghjul/kobling ved den lejlighed. Så er det klar til at overføre nogle flere HK'er 8)


Ja det var monteret da vi sparkede dæk, fik det monteret sammen med bagtøjet da jeg alligevel skulle have en 1.8 kobling i..

Syntes det er svært at beskrive før/efter, men hurtigre gas-respons og og motoren er blevet mere villig til at tage rpm når man acc., det er nok de to ting, jeg har lagt mærke til..

Oplever ingen støj fra mit svinghjul, men nu det det jo heller ikke det letteste af de to typer. Og tomgangs problemer oplever jeg heller ikke noget af kold som varm..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Webmaster » tirs 27. nov 2007 22:24

Det er lige præcis den effekt jeg leder efter... Så hvilket lettere svinghjul vi I så anbefale ??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 28. nov 2007 00:17

Jeg kan ikke anbefale det ene fremfor det andet.
Har kun prøvet det originale og mit nuværende på 3,5 kg.
Og det var includeret i \"happy Meal\" pakken.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » tors 29. nov 2007 16:49

Har det lidt på samme måde, nu har jeg kun prøvet orginal og den fra ACT.

Så vil ikke andbefale én frem for en anden, men kan da sige god for ACT. Har kørt ca. 6000km med det på nu, og der har ikke været noget at komme efter..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » ons 30. jul 2008 23:03

@web
Du havde prøvet et lettere svinghjul og droppet det igen (pga. støj/lyden).
Hvilken type var det?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » lør 2. aug 2008 17:45

Det var det her:

Billede

Som var en del af FM Happy Meal: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 005++13.45

Det virker ... Bilen kører MEGET bedre - men det lyder som en gammel Ford når man slipper speederen... Efter min mening en stump, som hører til i en racerbil eller hvis man ønsker det ultimative race setup... Selvom jeg elsker track days - bruger jeg nu også strandvejen i ny og næ :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » lør 2. aug 2008 21:18

Det må være materialet.
De er åbenbart gået fra aluminium til stål.

Har alu udgaven, og der ingen Fordlyde.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 2. aug 2008 21:53

Rettelse:
De er IKKE gået væk fra alu.

Det er spørgsmålet om, hvilken \"Happy Meal pakke\", man \"vælger\".
Hvis det er en pakke, man går efter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » søn 3. aug 2008 11:16

Webmaster skrev:Det var det her:

Billede

Som var en del af FM Happy Meal: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 005++13.45

Det virker ... Bilen kører MEGET bedre - men det lyder som en gammel Ford når man slipper speederen... Efter min mening en stump, som hører til i en racerbil eller hvis man ønsker det ultimative race setup... Selvom jeg elsker track days - bruger jeg nu også strandvejen i ny og næ :wink:


Det er det svinghjul jeg har sat i min og jo man skal lige vende sig til lyden :wink: . Men jeg er nu helt tilfreds med det lette svinghjul fra ACT.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron