Hjulvægt

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Hjulvægt

Indlægaf hasse » tirs 10. aug 2004 19:50

Jeg skiftede for et års tid siden til Mugello 15\".

De vejer jo en hel del. Ca. 8-9 kg stykket.

Nu kigger jeg på OZ superleggera udelukkende p.gr.a. vægten.
De vejer kun 4,5 kg stykket

ET er for begges vedkommende 37.

Er der nogen af jer der kan fortælle om erfaring med forskellen i køreegenskaber for hhv lette hjul og tunge hjul?????

Jeg skriver ikke noget om dækvægt. Den har naturligvis også betydning.

Kører iøvrigt med f1 sidste model.

mvh

Hasse

mvh

Hasse
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Gæst » tirs 10. aug 2004 21:00

Hej Hasse!

Prøv at kig under forum/ diskussion/ dæk.
Her er diskuteret en del om dæk og fælge!
Gæst
 

ja da

Indlægaf Claus » tirs 10. aug 2004 22:31

Jeg skiftede til BBS RC fælge, valgte netop dem på grund af vægten var jo intresseret i og reducere den bevægelige masse ved hvert hjul - kan varmt anbefale det, man oplever virkelig en stor forskel..men nu kan jeg kun sammenligne med original fælge og dæk og RC fælge i 17\" med 205/40/17.
Har opdaget en anden vigtig og stor fordel...de er ekstrem nemme og rengøre så de igen står og skinner i sommersolen.

Kik på den sidste fælg her på siden
http://www.es-motor.dk/page12211.html

En sjov fælg hjemmeside
http://www.alushow.dk
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Martin » ons 11. aug 2004 20:51

Jeg vil lige pointere at hvis man har de originale 14\" alu-fælge har man faktis et rigtig let hjul. Da fælgen kom frem i 1988 var det faktis den letteste fælg til en serieproduceret bli nogensinde (5,53 kg).

Hvis man endelig skal have noget der er lættere kunne man evt købe oz superlegera eller forsøge at få fat i BBS fælgene der blev leveret til .93-special edition. De vejer kun 3,77 kg, mens de oven i købet er en halv tomme bredere (6\").

I min værden ser for store fælge en anelse \"Brian agtige ud\", så jeg foretrækker at holde dem i original størrelse (og udseende), eller så tæt derpå. Det ser simpelthen bedst ud, og giver den samtidig fine køre-egenskaber! De originale 14\" (http://www.miata.net/faq/images/91alloy.jpg) har endda et næsten mg-agtig udseende, hvilket passer godt til biltypen. Så jeg syns man bør lade de smarte Brian-typer gå ned til t-hansen og bestille deres blinkende udstødninger, lysende sprinkler-dyser, larmende lydpotter og 21\" alu-fælge... Mx-5'eren er skabt til mere!

Forøvrigt synes jeg at det faktum, at Mazda gik ud og fik flere dæk-fabrikanter (bridgestone og Dunlop + en til jeg ikke kan huske) til at producere et dæk der var så lét som muligt, så billigt som muligt og som havde eminent vejgræb både i vådt og tørt vejr, understreger vigtigheden i et let hjul til bilen.

Hvis man læser de indlæg Bob Hall (medvirkende til udviklingen af bilen), gøres det også flere gange klart at 15\" er den maksimale fælgstørrelse til NA-modellen. -hvis de er større, vil den kører bedre med sine originale fælge..

se evt. følgende sider:

www.miata.net/faq/wheel_weights.html
http://www.miata.net/askbob/

P.S. har inten imod navnet \"Brian\"
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Martin » ons 11. aug 2004 20:51

Jeg vil lige pointere at hvis man har de originale 14\" alu-fælge har man faktis et rigtig let hjul. Da fælgen kom frem i 1988 var det faktis den letteste fælg til en serieproduceret bli nogensinde (5,53 kg).

Hvis man endelig skal have noget der er lættere kunne man evt købe oz superlegera eller forsøge at få fat i BBS fælgene der blev leveret til .93-special edition. De vejer kun 3,77 kg, mens de oven i købet er en halv tomme bredere (6\").

I min værden ser for store fælge en anelse \"Brian agtige ud\", så jeg foretrækker at holde dem i original størrelse (og udseende), eller så tæt derpå. Det ser simpelthen bedst ud, og giver den samtidig fine køre-egenskaber! De originale 14\" (http://www.miata.net/faq/images/91alloy.jpg) har endda et næsten mg-agtig udseende, hvilket passer godt til biltypen. Så jeg syns man bør lade de smarte Brian-typer gå ned til t-hansen og bestille deres blinkende udstødninger, lysende sprinkler-dyser, larmende lydpotter og 21\" alu-fælge... Mx-5'eren er skabt til mere!

Forøvrigt synes jeg at det faktum, at Mazda gik ud og fik flere dæk-fabrikanter (bridgestone og Dunlop + en til jeg ikke kan huske) til at producere et dæk der var så lét som muligt, så billigt som muligt og som havde eminent vejgræb både i vådt og tørt vejr, understreger vigtigheden i et let hjul til bilen.

Hvis man læser de indlæg Bob Hall (medvirkende til udviklingen af bilen), gøres det også flere gange klart at 15\" er den maksimale fælgstørrelse til NA-modellen. -hvis de er større, vil den kører bedre med sine originale fælge..

se evt. følgende sider:

www.miata.net/faq/wheel_weights.html
http://www.miata.net/askbob/

P.S. har inten imod navnet \"Brian\"
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

valg/køb foretaget

Indlægaf hasse » fre 18. mar 2005 15:10

Ja. SÃ¥ besluttede jeg mig:
Valget faldt på OZ Superlegerra 15x7 indpresning 37, som afløser for mine MSW mugello 15x7 vægt 8-9 kg.
Det afgørende ved mit valg er/var den ringe vægt på omkring 4,5 kg.
Rimwith på 7 er ganske vist i den høje ende i forhold min dækstørrelse og dækudbuddet i 205xXx15 er ikke så stort, som hvis det var en 16\" fælg.

Jeg beholdt mine F1 dæk 195x50, 8-9 kg.

Det gav mig en vægtreduction pr hjul på omkring 5 kg.

Og hvilken forskel. Det var som at køre med originalerne af MX5'er fælge og dæk. Kunne mærkes med det samme. Fuldstændig samme vejgreb men meget \"blødere/behageligere\" eller måske rettere mere kontant kørsel. Hjulene slår ikke nær så meget igennem som de tungere hjul. (Siger jo faktisk sig selv).

Hvis I vil have en fornemmelse...I, der kører med store (læs tunge) fælge...., så prøv at tage jeres originalhjul/dæk (185x60) med på en
weekendtur.
Og sammenlign mx'erens reaktioner på vejujævnhederne.
At mx'eren virker hård (hvis hårdheden kommer fra hjulbevægelserne lodret) er ikke ensbetydende med, at den ligger godt på vejen.

Så mit råd til jer, der overvejer nye fælge: Overvej superleggera'en.

Go week-end

Hasse
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: valg/køb foretaget

Indlægaf Softtop » fre 18. mar 2005 19:17

hasse skrev:
Så mit råd til jer, der overvejer nye fælge: Overvej superleggera'en.



Hasse


Eller måske disse: http://www.jh-import.dk/Sitecontent.asp?CategoryID=1

Vejer heller intet i 15", men er vist bestillingsvare..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf hasse » fre 18. mar 2005 21:00

Yes.
That's right.
Kendte \"den\" ikke.

Oz 17x7 vejer lige under kg. 7
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Softtop » lør 19. mar 2005 08:30

Hvad farve valgte du så fælgene i Hasse? Kunne forestille
mig den mørke ville være god til en hvid bil.. :)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf hasse » lør 19. mar 2005 12:09

Ordinær sølv/metal.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron