Jeg vil lige pointere at hvis man har de originale 14\" alu-fælge har man faktis et rigtig let hjul. Da fælgen kom frem i 1988 var det faktis den letteste fælg til en serieproduceret bli nogensinde (5,53 kg).
Hvis man endelig skal have noget der er lættere kunne man evt købe oz superlegera eller forsøge at få fat i BBS fælgene der blev leveret til .93-special edition. De vejer kun 3,77 kg, mens de oven i købet er en halv tomme bredere (6\").
I min værden ser for store fælge en anelse \"Brian agtige ud\", så jeg foretrækker at holde dem i original størrelse (og udseende), eller så tæt derpå. Det ser simpelthen bedst ud, og giver den samtidig fine køre-egenskaber! De originale 14\" (
http://www.miata.net/faq/images/91alloy.jpg) har endda et næsten mg-agtig udseende, hvilket passer godt til biltypen. Så jeg syns man bør lade de smarte Brian-typer gå ned til t-hansen og bestille deres blinkende udstødninger, lysende sprinkler-dyser, larmende lydpotter og 21\" alu-fælge... Mx-5'eren er skabt til mere!
Forøvrigt synes jeg at det faktum, at Mazda gik ud og fik flere dæk-fabrikanter (bridgestone og Dunlop + en til jeg ikke kan huske) til at producere et dæk der var så lét som muligt, så billigt som muligt og som havde eminent vejgræb både i vådt og tørt vejr, understreger vigtigheden i et let hjul til bilen.
Hvis man læser de indlæg Bob Hall (medvirkende til udviklingen af bilen), gøres det også flere gange klart at 15\" er den maksimale fælgstørrelse til NA-modellen. -hvis de er større, vil den kører bedre med sine originale fælge..
se evt. følgende sider:
www.miata.net/faq/wheel_weights.html
http://www.miata.net/askbob/
P.S. har inten imod navnet \"Brian\"