Spænding af plejlstænger (Carrillo H-beam rods)

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Spænding af plejlstænger (Carrillo H-beam rods)

Indlægaf Piphest » ons 25. jun 2008 13:27

Hej med jer,

Jeg er ved at få monteret et FMII turbokit i min MX-5'er, og nu melder spørgsmålet sig så:

Hvor meget skal / må sådanne Carrillo plejlstænger spændes omkring krumtappen?

Der følger nogle papirer med, men der er ingen info omkring hvor meget de skal / må spændes.

HÃ¥ber en af jer der har lavet turbo i jeres 5'er kan huske det :?

På forhånd tusind tak!
Jc
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Claus » ons 25. jun 2008 13:58

Mums.....lækre og seriøse komponenter....lad os få nogle billeder som vi kan savle lidt over.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Piphest » ons 25. jun 2008 14:06

Claus skrev:Mums.....lækre og seriøse komponenter....lad os få nogle billeder som vi kan savle lidt over.


Yes yes, jeg skal nok lægge lidt billeder her ind.

Jeg købte kittet med den lidt større GT3071-R turbo, H-Beam rods, Wiseco stempler, Hydra Nemesis EMS styreboks og naturligvis den største intercooler og en masse andre lækre dele. Så nu er jeg jo selvsagt ret spændt på hvad min bette Miata kommer til at yde og hvordan den bliver at køre.

Men en ting er sikkert, den bliver SJAW! :D

Jc
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Piphest » søn 6. jul 2008 00:00

Hej igen,

Jeg har nu fået svar fra Flyin Miata. Det kommer her, hvis en anden på et tidspunkt skal have et FMII turbokit og Carrillo H-beam rods i en 1,8 NB'er:

\"Hi Jens,

Tightened the nuts on a connecting rod is more of a question of stretch than torque. You'll need to tighten them and measure them - this is something that you should be familiar with before attempting it. That having been said, here are the specs you need:

Stretch: 0.0040\" - 0.0060\", 0.102 - 0.152 mm

Max torque: 38 ft-lb, 52 N-m\"
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » man 7. jul 2008 08:16

Ja.
Så mangler \"vi\" bare en forklaring på stretch i denne forbindelse.

Og hvordan og med hvad det måles.

Bare for en sikkerheds skyld og til evt. senere brug.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » man 7. jul 2008 09:56

@ Hasse. GI.. for nu at bruge et af dine egne udtryk... :wink:

http://bhjinc.com/1products/07-crank-tooling/36b-rodboltstretchgauge.htm

Kort sagt går det ud på at måle boltens længde som udtryk for hvor hårdt den er spændt, frem for blot momentet. Skidtet giver sig når den spændes.

Her lærte jeg også noget nyt. Herlig hobby :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » man 7. jul 2008 12:17

Havde \"kun\" taget den på wikipedia.org. med søgeordet stretch.
Og kendte iøvrigt godt det med \"bolttræk\", bare ikke ordet stretch....i den sammenhæng.

Men det interessante - og lærerige - er, at det er noget, der skal tages højde for i visse sammenhæng.

Og ved lidt tankevirksonhed er det det faktisk ganske naturligt, at det er det, der også har betydning ved f.eks. pjelstænger.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 7. jul 2008 12:29

Tror I heller ikke, at værkstederne (langt de fleste) bruger det i praksis???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » man 7. jul 2008 12:35

hasse skrev:Tror I heller ikke, at værkstederne (langt de fleste) bruger det i praksis???


Jo. I hvertfald, så nikkede mekanikeren anerkendende og sagde okay.

Brandon fra FM skriver også "this is something that you should be familiar with before attempting it"
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Webmaster » tirs 8. jul 2008 23:02

:nopics:

For satan Piphesten... det lyder som noget af en cool projekt du har gang i der... Glæder mig til at se den flyve rundt på Padborg Park..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Lurendrejer » ons 9. jul 2008 06:42

Hvad er planerne med godkendelse osv (syn og gud ved hvad i Danmark). Jeg har selv tænkt meget over HGP turbokittet med TÜV - men det er vel heller ikke nok i .dk?

Hvis der er et trick, så fortæl! :D
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron