Højoktan benzin:
Det er en rigtig god idé at have styr på, hvor der kan tankes V-Power på den planlagte rute….. særligt hvis man er uden for kendt territorium (en moderne gps kan sikkert være behjælpelig).
Vandsprøjt:
Der skal påfyldes demineraliseret vand og methanol (i blandingsforholdet 50/50 vol % - sådan cirka….. det kommer sig ikke så nøje) på beholderen til vandsprøjtsystemet. Jeppe Rimmen fik oprindelig monteret et andet system til vandsprøjt end det som sidder i min bil….. og det krævede hyppige påfyldninger. Kan også være han kører super råddent….. men vil lade tvivlen komme ham til gode
. Mit forbrug ligger i omegnen af en påfyldning hver 2. uge – lidt hyppigere om sommeren, hvor der gives mere gas og knapt så ofte om vinteren.
Methanol er giftigt….. og skal behandles med respekt. Det gør det også lidt vanskeligt at få fat på. Jeg har været så heldig at få en vareprøve på 20 l – røber ikke leverandøren – men der er nok til 1 års forbrug. Jeppe har vidst nævnt sin leverandør i en anden tråd. Det er altså ikke umuligt…. men kræver lidt benarbejde. Sørg også for, at det er utilgængeligt for børn….. og dine venner fra vinstuen – særligt de venner som var syge den dag forskellen på ethanol og methanol blev gennemgået!
For at vandsprøjtsystemet kan suge vand ud af beholderen placeret i bagagerummet, er der boret et meget lille hul i plastlåget, så den fjernede væske kan erstattes af luft, når systemet sprøjter. Det kan ikke undgås, at der afgives meget små mængder methanoldampe via hullet, og noget kunne tyde på at methanol er en effektiv malingsfjerner. Problemet er dog meget lokalt og kan vel løses ved at klæbe en skive af et materiale over hullet som ikke opløses af dampene. Denne modificering kunne CCR med fordel overveje ved fremtidige installationer. Alternativt kan dampene ledes til et område med god fortynding via en slange, hvor de ikke gør nogen skade.
Rørføring – Indsugning:
Jeg kan se i en anden tråd, at CCR på de egenudviklede kits til de øvrige modeller har valgt at modificere rørføringen mellem luftfilteret og kompressoren. Det er der en god grund til – NB-FL kittet kniber med at kunne være under hjelmen – særligt i området omkring luftfilteret – så min motorhjelm gaber en anelse i det område. Har planer om at se på sagen….. når tiden tillader det. Der er heller ikke plads til den originale tårnstiver – men det er der råd for – Jeppe Rimmen har en tråd om emnet her på sitet - min nye tårnstiver ligger desværre stadig hos Jeppe i Brande (hvilket er min egen skyld).
Olie på kompressoren:
Kompressoren har eget smøringssystem med tilhørende oliekøler. Tjek af oliestanden er en smule omstændelig – af samme grund har jeg ikke liiiiige fået det gjort endnu – det er på listen over højt prioriterede opgaver. Så vidt jeg er orienteret involverer det betjening af gasspjældet mens niveauet tjekkes. Der henvises til installationsvejledningen, som ligger på 949racing.com, for en nærmere beskrivelse af proceduren. Husk olieskift - (det anbefalede interval er vidst ca. hvert 2. år) og anvend udelukkende den anbefalede olie, da det er en forudsætning for at kompressoren fungerer.
Støj:
Systemet er ikke lydløst – der afgives en hvislen, der minder svært meget om lyden af Darth Vaders vejrtrækning, når det overskydende tryk fra kompressoren lukkes ud via en ventil i motorrummet – dvs. når speederen slippes og under let gasgivning. Lige i starten lagde jeg en del mærke til det…… nu er det bare en del af fornøjelsen at køre i bilen….. der jo i parentes bemærket langt fra er lydefri i standard trim. Er du mest til søndagsture i adstadigt tempo – hvor der konverseres livligt med fruen - er kompressorkittet alligevel ikke noget for dig. Det her handler om køreegenskaber, acceleration og fart – af samme grund bruger jeg aldrig radioen – den er et forstyrrende element…. foretrækker musikken fra maskineriet og bagpotten
Skift af kilerem:
Sidste torsdag…… under en venlig demonstration for en medtrafikant af, hvor hurtigt en kompressorladet MX-5 kan forlade et lyskryds…. lød der et underligt smæld….. som om jeg var kørt over et eller andet…. men i bakspejlet kunne jeg kun se medtrafikanten i det fjerne. Alt virkede dog øjensynligt som det skulle. Vel hjemme blev motorrummet tjekket…. I skæret fra garagebelysningen….. men ingen olie eller andre synlige problemer. Fredag morgen var der så en hylen fra en kilerem – og om eftermiddagen kunne jeg så konstatere at kileremmen til kompressoren var reduceret fra 4 til 3 spor. Et hurtigt opkald til CCR – da jeg ikke anede hvilken type rem, der sidder på systemet – Christian vendte tilbage lørdag morgen og kunne fortælle, at remmen er af typen 4pk1209 – super service! Christian anbefalede en rem af mærket Gates og efter en del surfen på nettet, har jeg fundet frem til at remmen hedder K040476 i standardudførelsen og K040476rb i racingudgaven – og det er selvfølgelig den sidste jeg skal have. Men men men…. kunne ikke finde en forhandler i dk eller Europa for den sags skyld. Listede på arbejde mandag morgen…. Ikke noget med høje omdrejninger…. stadig med en hylen ude foran….. efter at have ringet til 4 forskellige leverandører af reservedele – fandt jeg en 4pk1213 rem af fabrikatet Continental hos Mekonomen i Aalborg – eller det vil sige de havde den ikke….. men kunne skaffe den til kl. 13 – det er sgu service! Vel hjemme med remmen om eftermiddagen kunne jeg konstatere, at remmen i motorrummet nu var reduceret til en 2pk1209 – heldet følger de tossede. Efter at have gennemlæst Kraftwerks servicebulletin vedr. kileremmen, var udskiftningen piece of cake – har aldrig skiftet en kilerem før – men det var super let. Husk at følge anvisningerne vedr. den statiske og automatiske remstrammer - så kører det for dig Nu er alt fryd og gammen igen….. og har modtaget to Gates remme med posten…. der dog har vist sig at være en mm kortere end anbefalet – altså 4pk1208 – men mon ikke det går
.
Jeg har ingen anelse om, hvorfor den originale rem ikke holdt mere end godt 6 måneder, men kan læse i Kraftwerks servicebulletin, at remme har det med at give sig, og at der bør foretages løbende kontrol af om remmen er opspændt korrekt – særligt i tiden lige efter montagen. Det var jeg ikke klar over – og manglende kontrol og vedligehold fra min side er sikkert grunden. For en sikkerheds skyld sørger jeg dog fremover for at have en rem på lager.
Andre udfordringer?
Bestemt…. det kræver en næsten umenneskelig viljestyrke at overholde fartbegrænsningerne. Punktum.
Så er der lige det med prisen…… Jeg tør slet ikke tænke på, hvad en Mazdaspeed ville have kostet fra ny i dk – og set i det perspektiv er 35.000 kr. nærmest en ren foræring. Jeg var heller ikke kommet særligt langt med 35.000, hvis alternativet havde været en ny bil.
Jeg kan kun på det varmeste anbefale kompressorkittet fra CCR …. Det gør en sjov bil MEGET sjovere….. kræver et minimum af vedligehold og virker i det hele taget ikke som noget, der er eftermonteret.
Nu glæder jeg mig så til at høre lidt om andres erfaringer med kittet…..