af Viggoman » lør 20. nov 2010 14:36
For at få lidt tørre facts på bordet stak jeg lige næsen i Corby Bell's bog \"Supercharged\".
Sammenhæng mellem temperaturen på indsugningsluften og motorens effekt hænger direkte sammen med det der kaldes air density ratio . Jo varmere luften er jo færre iltmolekyler er der pr. liter og det har direkte indflydelse på den mulige effekt fra motoren.
Hvor meget skal der så til før det kan mærkes / måles?
En typisk temperatur på indsugningsluften er f.eks. 35 grader C og ved stilstand/tomgang kan den vel snige sig op på 50 grader. For at beregne air density ratio skal forskellen mellem de to temperaturer ses i forhold til det absolutte nulpunkt (-273 grader C). Det er altså forskellen mellem (273+35) og (273+50) der giver anledning til et effektab, dvs. 308/323 =0,95 eller 5% effekt tab.
For at miste 20% effekt skal indsugningstemperaturen altså stige fra 35 grader til 92 grader. Det er nok ikke sandsynligt.
Med mindre man sætter turbo eller kompressor på, men det er en helt anden historie. Ovenstående problematik er i øvrigt i en nøddeskal årsagen til at man altid bør sætte en intercooler på en trykladet bil......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"