Hvor kan man spore sin MX-5 på en corner weight ?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Hvor kan man spore sin MX-5 på en corner weight ?

Indlægaf Webmaster » tors 30. jul 2009 21:47

Vi mangler at samle information om hvor man kan få sporret sin MX-5 på en corner vægt, som er det sidste pift til perfekte køreegenskaber, når man har monteret coil over undervogn.

I praksis betyder det, at man finjusterer højden på alle 4 dæmpere således at hvert dæk træder med 25% af bilens vægt. Noget der kun kan lade sig gøre grundet MX-5'eren fine balance. Andre biler hvor det kan betale sig er eksempelvis GT3 Porscherne. Rent empirisk kendes en 996 GT3 som har hentet helt op til 2 sekunder på Knutstorp ved at få bilen justert på vægtene.

Jeg har valgt Coil Over undervogn alene af den grund at bilen kan sænkes mindre end med de tradtionelle 35 mm sænkningssæt. Min er nu kun sænket 20 mm for og bag, og den ekstra fjedrevandring giver en ekstremt mere velkørt MX-5. Bilen er er mere komfortabelt og den har meget meget bedre fast på de små sogneveje, grundet den noget længere vandring (den hopper ikke så meget over ujævnhederne). Til gengæld kan jeg godt mærke at den ikke træder ordenligt på alle 4 hjørner (svært at montere med korrekt højde). Den skal derfor klart på en vægt.

Jeg har fundet frem til følgende som kan spore på en corner vægt.

- Caterham importøreren i Hillerød (er dog usikker på om han gidder en MX-5).
- Peugeot i Odense, Ronald Carlsen (Vil rigtig gerne sporre en MX-5, men lægger ikke vægt på at det bliver dyrt.... MEGET dyrt). Indehaveren kører DTC og har derfor racer mekanikkere.
- Porsche Danmark, Michael Lassen (tør slet ikke spørre om prisen)

I teorien bør andre motorsportsorienterede værksteder kunne løse opgaven, men jeg kender dem ikke. Så hjælp mig lige her!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » tors 30. jul 2009 22:11

Jeg er sponsor på en rallybil i Yokohama mesterskabet (gammel gruppe N bil) og de gutter har adgang til den slags isenkram. Jeg skal undersøge om vi kan luske en MX5 ind eller evt. låne/leje et sæt vægte.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » fre 31. jul 2009 07:33

Lyder vildt at det skulle være så dyrt at få vejet alle 4 hjørner og indstillet coil's. Mener at det kan da ikke være mere kompliseret end en almindelig 4-hjuls udmåling (sporring) og sådan en giver jeg 600 kr for hos pointS. Når bilen bliver 4-hjulsudmålt så står den på 4 bevægelige plader. Spørgsmålet er om de plader ikke også fungere som vægte og ikke bare til toe og camber. Det ser meget avanceret ud det udstyr som bliver brugt, så det skal ikke undre mig, hvis pladerne kan måle vægt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf jepperimmen » søn 2. aug 2009 20:33

Jeg kan hjælpe med en kontakt til Michael Carlsen - det vil ikke gøre det dyrere tror jeg :wink: (har du en pris web?)

Mange af racerteamsene har udstyr som er lavet precist til deres racere, så det er sjældent en nem opgave \"lige\" at ordne en mx-5'er. (jeg har forsøgt og mødt velvilje, men i praksis viste dete sig at deres udstyr ikke bare lige kunne bruges på min 5'er)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf altid6 » man 3. aug 2009 07:40

Web tjek denne tråd fra trackddayklubben og måske prøv at tage kontakt til ham. http://forum.trackdayklubben.dk/viewtopic.php?t=1142 Ser ud som noget der kan gøres privat over en sodavand og et symbolsk beløb :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Webmaster » man 3. aug 2009 08:20

Jeg har også fundet ud af at HMS har et sæt, som man kan låne hvis man er medlem. Måske man skulle melde sig ind i HMS :wink:

http://www.hms.dk/index.php?name=PNphpB ... highlight=

Arbejdet kalder, så det bliver ikke i denne uge at jeg kommer videre med sagen :(
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » man 3. aug 2009 08:36

Der kan jo gå et stykke tid, før du kan låne de vægte da udlån til medlemmer er sat i bero.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 3. aug 2009 12:28

Er det ikke en gang flueknebberi..som jeg jo selv er tilhænger af.
Men jeg erkender det, når det er.....flueknebberi.

Sådan som jeg forstår det, er MX5'erens vægfordeling med fuld tank, alle remedier i bagagerummet på plads. (+- fører i førersædet?? +- svigermor i passagersædet???).

En vægtfordeling som allerede ved det første sving (uanset farten) ikke holder.

PS.
Og iøvrigt tror jeg nok, at jeg har svært ved at se, hvad \"coil over\" har med vægtfordelingen at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » man 3. aug 2009 13:35

Hasse... Forestil dig hvordan vægtfordelingen bliver på bilen hvis man eksempelvis forlænger den ene stødæmper med 5 cm..! Hvad sker der så med trykket på det enkelte hjul ?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 3. aug 2009 13:53

Nu kommer forestillingsevnen (min!) Fanden ta' mig på prøve en mandag eftermiddag.

Umiddelbart: Sker der noget med vægtfordelingen???

\"Firkanten\" i midten - altså vognen - har jo stadig samme vægt og vægtfordeling. Også i hjørnerne.

PS.
Eller vil vægten på den forlængede blive større (og aflaste vægten på dens nabohjørner?).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » man 3. aug 2009 17:01

Du har fat i noget Hasse. Den statiske vægtfordeling kan kun ændres ved at flytte fysisk vægt rundt i bilen. Corner weighting justerer den dynamiske vægtfordeling.

Se dette link: http://grassrootsmotorsports.com/articles/understanding-corner-weights/
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » man 3. aug 2009 17:12

Tak Viggoman... det kan ikke beskrives bedre!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 3. aug 2009 18:36

Webmaster signerede bl.a. med:

\"...1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car..\"!!!!!!!!!!!!??????????????

Det må vist være emne for en ny tråd.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KimT » man 10. aug 2009 16:09

Viggoman skrev:Du har fat i noget Hasse. Den statiske vægtfordeling kan kun ændres ved at flytte fysisk vægt rundt i bilen. Corner weighting justerer den dynamiske vægtfordeling.

Jeg vil ikke mere det er korrekt.

Hvis fjedrene var uendeligt stive var systemet statisk overbestemt (man har for mange ubekendte for moment- og kraftligevægts-ligningerne).
Man er derfor nødt til at kende stivheden (og vandringen) af fjedrene for at bestemme vægtfordelingen på de enkelte hjul.

En mindre teoretisk måde at overbevise sig selv om dette, er at tage udgangspunkt i en perfekt jursteret bil, hvor der er 25% vægt på hvert hjul.
Hvis man på denne bil ændrer fjederlængden på een fjeder vil belastningen på fjederen også blive ændret. Herved er den perfekte justering med 25% på hvert hjul spoleret.

Hvis bilen kun har 3 hjul monteret vil bilen være statisk bestemt og fordelingen kan bestemmes uden at kende stivhederne.
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » man 10. aug 2009 16:24

KimT skriver bl.a.:
\"...Hvis man på denne bil ændrer fjederlængden på een fjeder vil belastningen på fjederen også blive ændret....\"

Er det nu korrekt?

Jeg har faktisk stillet et spørgsmål (og min opfattelse) om dette i en anden tråd. Fik ikke én eneste reaktion.
Kan ikke umiddelbart huske, hvor.
Derfor:

Jeg mener - tror jeg nok - at det geniale i fjedre er, at hvis den f.eks. ved en belastning med 100 kg bliver trykket 1 cm. vil den samme fjeder med en belastning på 200 kg blive trykket 2 cm.

Uanset fjederlængden.

Forudsætning: At den er lavet af samme materiale, har samme materialetykkelse og har samme diameter.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster

cron