Turboladning

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Turboladning

Indlægaf brutalis » lør 27. dec 2008 14:43

Hej Allesammen!

Der har været skrevet meget om trykladning og evt. manglende mulighed for syn!

Har forstået det sådan at bilen skifter identitet og derfor ska´ betales en eller anden form for afgift eller merafgift om man vil!

spørgsmålet er så om det med trykladning stadi´ er en mulighed
hvis man har lyst til at betale merudgiften!??? :lol:

Godt Nytår!
brutalis
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: man 14. jul 2008 11:58
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Tore » lør 27. dec 2008 17:57

Så vidt jeg ved er den største hindring at man skal dokumentere bilens tekniske egnethed, og at den ikke forurener for meget (synshallens målinger er ikke omfattende nok).

Jeg forestiller mig at dette evt. kan gøres vha. tekniske dokumenter fra det BBR Turbo kit der blev solgt hos Mazda UK i starten af 90'erne. Med disse dokumenter regner jeg med at man kan dokumentere bilens tekniske egnethed under reglen om at hvis der findes en teknisk identisk variant med højere ydelse, må man tune op til dette niveau. Mht. emmisionskravene har jeg ladet mig fortælle at CARB (California Air Ressource Board) har skrappere krav end EU, så hvis man kan finde et CARB godkendt kit burde den være i vinkel. Alt dette er dog ren teori, da jeg hverken har fundet papirer på BBR Turbo, eller en producent af et CARB godkendt kit der vil sende kopier af godkendelsespapirerne til mig.

Ved faktisk ikke om trykladning automatisk betyder identitetsskift hos SKAT.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 27. dec 2008 18:09

Ved faktisk ikke om trykladning automatisk betyder identitetsskift hos SKAT

Det gør det netop ikke. :D Derfor kan man sætte tryk på bilen uden der skal betales ekstra afgift. I modsætning til hvis man satte et 16v topstykke på en der tidligere var 8v. Så falder hammeren nemlig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Viggoman » lør 27. dec 2008 19:17

NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » lør 27. dec 2008 20:02

Carb dokumenter godtages ikke i EU, det skal være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 har man ikke denne godkendelse kan man få den lavet og estimer en pris på omkring 30.000kr, hertil skal fabrikken godkende tuningen således at de kan garantere at biles undervogn og bremser kan håndtere den større effekt, samt et par andre detaljer.

Alt i alt er det et no go altså at tune en motor, hvis bilen er nyere end 1984 - men smid en kompressor på den, så er det ganske enkelt når den skal til syn fremfor at afmontere en turbo med manifold og hele svineriet.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tore » lør 27. dec 2008 20:23

Alt i alt er det et no go altså at tune en motor, hvis bilen er nyere end 1984


Jeg måtte gerne turbolade min gamle diesel golf II fra 1987 - fordi den var teknisk identisk med en GTD. Jeg skrev til daværende SBI og da de sagde god for det tog jeg bare en udskrift af mail korrespondancen med til syn, så blev bilen godkendt med turbo, intercooler og dieselpumpe fra en GTD.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore
 
Indlæg: 406
Tilmeldt: ons 7. jun 2006 13:50
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » lør 27. dec 2008 21:07

Ja, der er forskel på benzin og diesel.
Alt i alt må man sige, at det ikke er praktisk muligt at lave individuel, lovlig tuning på biler, der er nyere end 1. april 1984. Man skal i hvert fald afse et betydeligt beløb til godkendelsen.

Hvis bilen er nyere end 1. april 1984, kommer problemerne. På dette tidspunkt begyndte man i Danmark at kræve, at nye biler skal opfylde nogle internationalt kendte bestemmelser om måling af luftforurening (ECE R15-03). Målingerne foregår under den samme test som den, hvor man måler brændstoføkonomi. Der er tale om kørsel på et rullefelt med relevant belastning, og man skal nøje følge en bestemt kørselscyklus. Under afprøvningen opsamler man i princippet al luften (udstødningsgassen) og analyserer, hvor mange gram CO, NOx og HC, der er i den opsamlede luft.

Testen er meget dyr at få lavet, og der findes ingen steder i Danmark, hvor man har det nødvendige udstyr. Prisen for at få lavet prøven i Tyskland og Sverige ligger på omkring 30.000 kr.

Grænseværdierne var i starten (pr. 1. april 1984) på et niveau, der kunne opfyldes med tilpassede, almindelige motorer. Nogle biler måtte have udstødningsrecirkulation via en EGR-ventil (Exhaust Gas Recirculation), ligesom elektronisk tænding og forholdsvis mager blanding var nødvendig.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Måske er der lidt håb og hente i Mazdaspeed udgaverne

Indlægaf BB » lør 27. dec 2008 21:49

Det er måske ikke nødvendigt og jagte papirer der dokumenterer en særlig upgrade pakke som Mazda har solgt en gang, der er nemlig også MX-5'ere med turbo monteret af Mazda selv.

Jeg er ikke sikker på hvordan det forholder sig med NA modellen, men for NB og NC så findes der Mazdaspeed udgaver som sælges i USA og Japan. Mazdaspeed er Mazda's tunings afdeling, altså ligesom Mercedes har AMG, og bilerne forhandles af alm. Mazda forhandlere.

Mazdaspeed udgaverne af MX-5'ere har i hvertfald fra 2004- været en nogenlunde alm. model med en lille turbo, så hvis det overfor de danske myndigheder kan dokumenteres Mazda sælger en model med tubro er det måske vejen frem.

Jeg ved der er en nordmand der har hentet en Mazdaspeed til Norge fra USA, men Norge er ikke EU så det hjælper nok ikke. Til gengæld er der i England et stort gråt import marked for Japanske biler, så der burde være en del Mazdaspeed udgaver på gaden derovre.

Udover Mazdaspeed udgaven, så er den special udgave Mazda solgte for at fejre deres Le Mans sejr. Der taler vi en NA 1.6 med turbo som blev solgt tilbage i 1991 og jeg har et Classic Cars blad hvor de prøvekører den, så jeg er helt sikker på den har været på engelske plader. http://www.mx5-mazda.co.uk/lemans.htm
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Lurendrejer » lør 27. dec 2008 21:50

Hey.

Jeg har lige været turen igennem.

Ringet til: Fstyr, skat og haft et personligt møde med min synsmand. Sagen var et HGP-turbo kit med TÜV godkendelse.

Sagen er, TÜV dokumenterer hvorvidt bilen overholder standarderne for forurening etc. Men, bilens køreegenskaber bliver kun målt i form af en køretur og bliver påført som \"det er nok ok\" - hvilket ikke er nok i Danmark.

Der kræves derfor, en TÜV godkendelse, samt en godkendelse fra Mazda eller DTU.

Ifølge skat, ændres bilens afgiftspligtige værdi ikke, da der ikke ændres på den oprindelige blok.

Forsikringen ville godt forsikre de 210 heste på en NB'er for 2-3000 kroner ekstra om året. Hvis man ikke oplyser ændringerne og pløjer en gammel dame ned, kan man godt glemme alt om at komme til at eje noget i al fremtid. Hvis du har fusket på en sådan vis vil alle udgifter falde tilbage på føreren, og det skulle ikke undre mig at kontraktbrud også kunne komme til at koste dyrt.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Lurendrejer » lør 27. dec 2008 21:58

Og, en tilføjelse. Der kan købes en TÜV godkendelse på HGP-turbo.de - Hvis den indeholder hvad den skal (merkblatt 751 - tak Claus) burde det være nok. Jeg har bare ikke gidet at poste 1000 dask i en stykke papir som en synsmand så skal godkende før købet. (endnu ihvertfald)
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Claus » lør 27. dec 2008 23:08

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 % - men heldigvis har en kompressor ikke wastegate.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere \"altså en NB model\" skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Hvad sådan en dokumentation koster ved jeg ikke...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron