Glem alt om TUV godkendelser, røg og støj målinger hvis du eftermonterer kompressor og det betyder at eftermonteret turbo ikke er lovligt, men kompressor er helt fin - på færdselsstyrelsens hjemmeside står der følgende:
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Ergo en kompressor giver ifølge loven ikke mere end de 20% effekt forøgelse.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Ergo, der skal IKKE fremlægges dokumentation for røg og støj idet bilen holder sig under de 20% effektforøgelse.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor.
Ja, bilen er egnet til effektforøgelsen idet man holder sig under de 20%, altså kompressor som er eftermonteret på bilen kan sysnhallen ikke afvise, den er under de 20% effektforøgelse, men bilen skal naturligvis synes med ændringerne.