af hasse » tirs 2. sep 2008 07:16
Vi kan vist hurtigt blive enige om, at så længe, der ikke kommer noget signal fra O2'eren, reagerer ECU'en på samme måde.
Men det er egentlig heller ikke det interessante.
Lad os antage, at MAZDA DK's venstrehåndssvar (?) til mig er korrekt, dvs alle modeller bortset fra NC er med narrowband .
Når jeg bruger dette udtryk er det fordi, han først oplyste, at den forreste sensor er wideband og den bagerste er narrowband (!!!).
Dvs. 4 wire heated sensors, der \"tilbydes\" MX5'ere - bortset fra NC'ere - alle er narrowband.
SÅ spørger jeg mig selv, hvorfor f.eks. FM direkte skriver, at sensoren er til modellerne fra 1994 -05.
Er det fordi 1994 og fremefter er sequential-fire og ikke batch-fire system?
Det er absolut ikke irrelevant:
Hvis 4 wire heated -narrowband- sensoren-leverer signalet på en anden måde -fordi det er til sequentail fire - og stock ECU'en (på 1990-1993 modeller) opfatter signalet som fejl, vil den køre på nødprogram, dvs. sprøjte masser af brændstof ind i systemet.
Motoren vil selvfølgeig køre, men ikke optimalt.
Bosch leverer også nogle O2 sensorer, der bygger på et andet system men med samme volt signal.
Disse sensorer leverer signalet meget hurtigere.Men kan org. Ecu'en så behandle dette hurtige signal.
SÃ¥ endnu en gang:
Jer med 4 wire heated sensor. Hvilke signaler leverer jeres sensor???
Det kan sgu' da ikke være så svært at finde ud af/oplyse.
Om ikke andet så gør det for vores andres skyld. Det kan godt være I selv er ligeglade.
Hasse
1990, Crystal White.