Felix skrev:Har du nogen idé om hvorfor Mazda har valgt at vandkøle indsugningsmanifolden?
Hej MX5 tosser
Jeg kan kaste lidt lys over "vandkølingen" af manifolden.
For det første er der ikke tale om køling men opvarmning! Det virker måske lidt tosset i lyset af diskutionen om koldere luft. Årsagen til opvarmningen er:
For at opnå en god forbrænding skal benzinen være fordampet. Dette sker ved dysernes fine forstøvning af benzinen, luftens temperatur og det lave tryk i manifolden.
Netop trykket er vigtigt i denne sag. Når gasspjældet er helt eller delvist lukket er der lavere tryk (vakuum) i manifolden dette hjælper med til at fordampe benzinen. Denne fordampning bruger energi fra omgivelserne (luften og manifolden) og medfører en afkøling af manifoldens vægge. Hvis der ikke ændres på driftstilstanden vil væggene blive ved med at være kolde.
Når vi så træder pedalen i bund (åbner gasspjældet) stiger trykket i manifolden hvilket modarbejder fordampningen samtidig med at den benzinmængden forøges (der skal bruges mere energi til fordampning). Resultatet er at benzinen kondensere på væggene i manifold og topstykke og accelerationen bliver dårlig og tøvende. Når væggene efter kort tid er mættet med benzin begynder benzin på væskeform at komme med ind i cylindrene. Det giver en uens fordeling af bezinen (ikke ved multipoint insprøjtning som vores) og en dårlig forbrænding. Jeg kunne forestille mig det gør livet svært for motorstyringen pga uforbrændt benzin kommer med ud i udstødningen, registreres af lambdasonden som fed blanding og mængden vil reduceres med faldende effekt til følge.
Kort sagt, "vandkølingen" er der for at holde væggene i manifold og indsugningskanaler på en vis temperatur for at undgå kondensering af benzin. Dette gøres pga brændstoføkonomi og forurening.
Dette betyder ikke at man ikke kan eksperimentere med koldere luft blot væggene har en vis temperatur.
Effekten af dette er mere tydelig på kaburatorbiler især ved lange manifolde. Med multipoint indsprøjtning er afstanden fra benzininsprøjtningsstedet til indsugningsventilen blevet meget reduceret hvilket begrænser fænomenet en del.
Håber I kan følge "teorien" bag det. Om I rent faktisk vil kunne mærke det hvis vandet blev fjernet ved jeg ikke.