Kuksi's topstykke modificering/renovering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » søn 29. jul 2012 01:07

Kuksi: \"I tomgang er vaccum i manifolden faldet fra 38,5kPa til 32,0kPa.\"

Er det ikke en stigning? Altså mere vacuum.

Hvor måles vacuum i din \"opsætning\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 29. jul 2012 10:46

Jo det har du jo \"matematisk\" ret i, det er selvfølgelig et fald. Det er mig der har udtrykt mig forkert.
Der sidder en MAP sensor i MS som måler trykket i manifolden. Så det har jeg helt nøjagtigt i logfiler, og motorstyringen har input om belastningen på motoren. 100,0 kPa er hvad den viser inden start ( =1 atmosfære tryk), dette ændre sig en lille smule alt efter vejret.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » søn 29. jul 2012 17:59

Superlækkert at læse om arbejdet med din motor. Også fedt, at du har glæde af din megasquirt - jeg er virkelig glad for min. Det er godt legetøj :)

Mht. dyserne, så er der angiveligt mange, der har problemer med, at o-ringene snor sig og bliver klemt. Jeg har købt et sæt flow-matched EV14-dyser, som jeg skal have i, så følger lige lidt ekstra med her.

Jeg er i øvrigt lige kommet hjem fra Spejdernes Lejr, og vi har jo en date over en loddekolbe i den kommende uge, så vi kan jo passende sparke lidt dæk ved samme lejlighed :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » søn 29. jul 2012 19:59

kuksi:
\"..Der sidder en MAP sensor i MS som måler trykket i manifolden\".

Hvor pokker sidder selve Vacuumføleren?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » søn 29. jul 2012 20:03

hasse skrev:Hvor pokker sidder selve Vacuumføleren?

Indeni motorstyringen. Man monterer en 4mm slange mellem motorstyringen og en af de ledige studser på indsugningsmanifoldet.

Herefter kan man sløjfe luftmassemåleren, da megasquirt'en ikke anvender den. Det har jeg så ikke lige fået gjort endnu, da jeg ikke kan finde en stump rør, der passer.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » søn 29. jul 2012 20:19

Thanks Tom.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » søn 29. jul 2012 23:39

Her smider jeg så lige nogle billeder taget under monteringen.

Afmontering af krank bolt. Hvor man også kan se den har svinet noget med olie.
Billede
Ødelagt notgang.
Billede
Not og remhjul. Ja jeg har knækket kraven 2 steder, da det sad ret fast. Har bare filet kanten af kraven, og monteret det igen.
Billede
Kruntap rengjort og med ny simmerring.
Billede
Rensning og opfriskning af gevind.
Billede
Gammel not ved siden af remhjul med ny not.
Billede
Værksted og lift. :wink:
Billede
Indsugningsmanifold, som først blev fjernet fra topstykket efter afmonteringen.
Billede
Første kik ned i blokken.
Billede
Vandpumpen monteret og stempeltoppe rengjorte.
Billede
Næste 4 billeder: Som det gamle topstykke så ud. :roll:
Billede
Billede
Billede
Billede
Gammelt og nyt.
Billede
Kik på cyl. væg. Ved ikke helt om man kan være tilfreds med dette syn. Helt oppe ses stadig spor fra \"krydsslibningen\". Men 0,3mm mellem væg og stempel. :x
Billede
Billede
Billede
Så er toppen på igen. :D
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 30. jul 2012 01:45

Det ser flot og lækkert ud.
Men de der 0,3 mm lyder ikke godt.
Enthusiasts si'r noget med \"Piston to bore clearance service limit\" 0,15 mm.

Kompressionstest?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » man 30. jul 2012 15:09

Mon det så er målt på radius eller på diameteren? (det er jo nok diameteren, og så er mit mål jo langt over)
Det var også dette tal jeg så i bogen. Men må indrømme at jeg ikke har læst, hvordan man burde foretage målingen. Men ved at det er noget med at måle flere steder. Det har jeg ikke gjort. Har bare taget en tilfældig cyl. og målt med stemplet i top (og det er jo nok slet ikke rigtigt, for her slides væggen jo ikke af ringene).
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster

cron