slidt motor ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

slidt motor ?

Indlægaf rufus » man 6. mar 2006 17:32

Hej !

Jeg har købt en Mx 5 i tyskland årg 1991, der er en 1.6 med km stand på 123.000.

Især med kold motor ryger den (olie) er der nogen som kender til det ?
rufus
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 6. mar 2006 17:28

Indlægaf Webmaster » man 6. mar 2006 18:56

Det lyder godt nok ikke rart. Hvad farve er røgen, og kan du måle at den bruger olie??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Check

Indlægaf Claus » man 6. mar 2006 19:41

Check service hæftet grundigt når det er en fra tyskland, de har tendens til og skrue km tilbage på brugte biler...
Læste om det i bilmagasinet.
Men hvis den bruger olie og ikke har kørt mere end det du skriver, så tyder det på defekte olietyve...de kan også være blevet lidt hårde hvis den har stået stille i lidt lang tid. Selvfølgelig kan en defekt toppakning også være grund til det...check om der er vand i olien eller olie i vandet....Begge dele oplevede jeg ved min gamle fiat.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Danny » man 6. mar 2006 21:31

Det er nu normalt at en bil giver lidt mere røg af sig når den startes, men som Webmaster sagde kommer det an på hvilken farve røgen har. Er den kulsort, er det ikke så godt!
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » man 6. mar 2006 21:37

tja... som jeg husker det, er røgen fra olie nu hvid og sort ved for meget benzin?? Eller tager jeg fejl?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf iron morten » man 6. mar 2006 22:03

Hvid er hvis den bruger vand.
iron morten
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 19:24

Indlægaf jepperimmen » tirs 7. mar 2006 11:05

Hvid er når der er fundet en ny pave :lol:

Sorry, couldn't help my self.. 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Softtop » tirs 7. mar 2006 18:29

Hvid = vand.
Sort = Benzin/Diesel uforbrændt.
Blå = Olie. (forbrændt :wink: )
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf Freestyler » tors 9. mar 2006 13:31

Hvis den ryger mest med kold motor, så lugter det lidt af slidte stempelringe. (stempler og stempelringe udvider sig og giver en tættere pasning i cylindrene når motoren bliver varm)

Prøv at kør den varm først. Kør den så op på 5-6000 omdrejninger i 2 gear og hold den der i 5 sekunder. Slip så gaspedalen helt og lad være med at koble ud. Kig nu i bakspejlet og se om den oser helt vildt. (eller endnu bedre.. hav en makker til at køre bag dig og observere)

Hvis den ryger meget ved denne lille manøvre -og det er blå røg, så er stempelringene så slidte at den kan suge olie op forbi stemplerne og op i forbrændingskammeret. Og det er ikke så godt..

Alternativt kan det være motoren har været dårligt vedligeholdt og stempelringene er 'kokset' fast.
Det giver samme symptomer men kan afhjælpes ved at behandle motoren med et produkt som AutoRX (er ikke sikker på at det fås i DK), eller tilsvarende.
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Indlægaf Danny » tors 9. mar 2006 20:13

Hvad gør man egentlig når stempelringene er så slidte? Det er vel ikke nok bare at skifte dem?

Du har lige givet mig rynker i panden, min dyt ryger lidt mere når den er kold nemlig :wink:
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Freestyler » tors 9. mar 2006 22:41

Ja det var jo ikke min mening at gøre dig nervøs.

Inden du panikker, så prøv først at give motoren sådan en omgang Auto-RX eller tilsvarende produkt og se om ikke det kan afhjælpe det.

Efterfølgende skal du kompressionsteste den. Det vil med sikkerhed fortælle dig om den er gal.

Hvis det viser sig at ringene er færdige, så skal de skiftes og cylindrene skal hones.
Det er desværre ikke helt gratis. Men så får du til gengæld også en kværn der kører som var den ny.

(Det lille billede ude til venstre tog jeg da min fik nye stempler og ringe)
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster