Rens af kølesystem, ekspansionsbeholderen

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rens af kølesystem, ekspansionsbeholderen

Indlægaf And » ons 22. jul 2009 17:06

Hej

I dag har jeg skiftet mit kølevæske og samtidigt lavet en let flushning af systemet. Ved samme lejlighed synes jeg det var på tide at ekspansionsbeholderen fik en tur.

På grund af en belægning af skidt i dele af beholden har jeg altid haft meget svært ved at se hvorledes væskestanden var. Kølervæsken har dog ikke fejlet noget i min tid!

Af med beholderen og så måtte det jo være en smal sag at blæse det ud med luft... NÆH! Skidtet sad fast, selv en gang heftig sæbe kunne ikke fjerne belægningen. Jeg opdagede at belægningen mindede om kalkaflejringer og tænkte derfor at eddikesyre måtte være vejen frem. Når det virker på kaffemaskinen må det også virke her. Det var så også en nitte!

Sidste desperate forsøg var det mest krasbørstige jeg kunne finde i skabet - kautisk soda!!!

På med et par beskyttelsesbriller og så gøre det man ALDRIG må med det skidt. Koge en gang vand, fylde beholderen op til lige over max og så stille og roligt drysse soda'en ned i beholderen. Det buldrer, syder og koger derud af!

Her er det så lige at jeg stopper et øjeblik og kun på det kraftigste kan råde til at hvis man nogensinden prøver dette... så få nogle gummihandsker på!!! Jeg fik en lille snert af det på spidsen af en finger og måtte hen og skylle under hanen fordi det begyndte at \"nulre\" og gøre AV i fingeren... det her er på eget ansvar!

Da tingene var faldet til ro skyllede jeg beholderen og kunne glad konstatere at meget af belægningen var forsvundet - en gang kogende vand igen, lidt soda og så var næsten alt væk. Det sidste blev taget med en brugt tandbørste og en stump af en klud jeg tværede rundt inde i beholderen.

Nu har jeg en flot ren ekspansionsbeholder som man igen kan se væskestanden i :D
Billede
Billedet er taget med mobiltelefon og beholderen er pænere i virkeligheden!

Husk som nævnt før, dette er på eget ansvar - kautisk soda er noget der kræver omtanke og jeg kan kun opfordre til brugen af gummihandsker, samt øjenværn!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tors 23. jul 2009 11:01

Ja pas meget på med det kausisksoda :!:
Jeg var så heldig at min beholder som også var meget fyldt med brunlig belægninger indvendigt, lod sig rengøre med vand, sæbe og en stiv flaskerenser. Den er blevet som ny at se på. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » tors 23. jul 2009 21:33

Hvad med motorrens eller brake clean?

Men den er godt nok blevet ren!
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » tors 23. jul 2009 21:52

Ken skrev:Hvad med motorrens eller brake clean?

Men den er godt nok blevet ren!

Bremserens og tjærefjerner kunne heller ikke opløse skidtet, ej heller min Biltema Biorens...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Felix » fre 24. jul 2009 22:28

Jeg har lige været igennem den samme mølle - Snavset lignede i mit tilfælde algevækst og sad jammerligt godt fast. Jeg havde held med at anvende en kraftig opløsning af rodalon og lade det trække i beholderen. Så en gang spuling med højtrykrenseren ned i beholderen. Derefter almindelig sulfu i varmt vand og en børste til det sidste, der bare ikke ville slippe uden at blve børstet på.

PAS PÅ MED KAUTISK SODA - MAN KAN BLIVE BLIND AF AT FÅ DET SKIDT I ØJET :o
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Problemer og løsninger