Tandrem

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tandrem

Indlægaf Søren » man 29. mar 2004 15:18

Hej.

Jeg har læst på nedenstående link, at motoren ikke havarerer hvis tandremmen skulle knække. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?
http://www.miata.net/garage/timingbelt.html
Søren
Ex. MX-5 1,8 '94
Søren
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 10. feb 2004 17:02
Geografisk sted: Hillerød

Dandrem

Indlægaf Webmaster » tirs 30. mar 2004 12:37

Uden at jeg skal gøre mig til ekspert, på området, har jeg nu aldrig hørt om en motor, som ligefrem har haft godt af en knækket tandrem. Desuden koster det ikke alverden at skifte den, og den skal ifølge foreskrifterne udskiftes hver 100.000 km. Så mon ikke at det i længden bedst betaler sig at udskifte den efter foreskrifterne. :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Tandrem fortsat

Indlægaf Knud Erik » tirs 30. mar 2004 12:45

Følgespørgsmål !
Er det korrekt at tandremmens levetid er max.72 mdr?
De fleste MX5ér kører vel sjældent de foreskrevne km. inden levetiden
for tandremmen er udkøbet.
Kan det anbefales at forlænge levetiden såfremt bilen kun har kørt få km?
Eller er det et most at få den skiftet i tide?
Er der nogen der kan give en ca. pris på en udskiftning?

God sommer
KEM
Knud Erik
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 30. mar 2004 12:30

Re: Tandrem fortsat

Indlægaf Martin » tirs 30. mar 2004 19:43

Jeg gav 3.500 incl alle medkløberhjul remstrammere osv. (faktis også incl ny kølervæske, bræmsevæske tændrør og gummimanchet til den ene støddæmper). Det var godt nok uden regning, men hvis man kan leve med det....
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Tandrem - fortsat

Indlægaf Miata » tirs 30. mar 2004 19:50

Tandremmen er fremstillet af et gummimateriale, og vil derfor naturligt ældes med tiden. Tidsfaktoren er derfor ligeså vigtig som kilometerstanden. 72 mdr. lyder rimeligt. Fik min tandrem skiftet sidste år hos Mazda i Højbjerg (nu Koch Biler). Samlet pris for arbejdsløn og materialer kr. 2.100,00 inkl. moms.
Miata
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 14. feb 2004 18:48
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Freestyler » tirs 20. jul 2004 19:54

Jeg vækker lige denne her tråd igen for fremtidig info..

MX5 motoren er en 'non-interference' motor. Dvs. at ventilerne ikke kan nå stemplerne uanset hvilken position de står i. Og det betyder igen, at der ikke vil ske motoren noget hvis tandremmen knækker. Det værste der kan ske er at du strander med bilen og skal have den 'båret' hjem.

Husk at få skiftet vandpumpen samtidigt med tandremmen! Det er de samme ting der skal skilles ad alligevel. Og hvis vandpumpen ryger en tur, er der ret gode chancer for at brænde en motor af.

Pris for at få skiftet rem, vandpumpe og remhjul: Reservedele + ca. 8 timer i garagen. (Næste gang kan jeg gøre det på 4.) :wink:

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Cool

Indlægaf Claus » ons 21. jul 2004 12:28

Er det virkelig sandt at man kan miste tandremmen uden og smadre ventilerne....men det er vel afhængig af hvilken motor man har monteret....om det er en 1.6 90hk eller en 1.8 133hk eller 140Hk. På de 2 sidste modeller er der jo væsentlig forskel i kompressionen....

Det er som på min gamle Fiat, den kunne også miste tandremmen uden og smadre ventilerne, ganske rart og meget billigt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Cool

Indlægaf Freestyler » ons 21. jul 2004 13:16

Claus skrev:Er det virkelig sandt at man kan miste tandremmen uden og smadre ventilerne....men det er vel afhængig af hvilken motor man har monteret....


Vi kan da godt lige tage den igen:
"MX5 motoren er en 'non-interference' motor. Dvs. at ventilerne ikke kan nå stemplerne uanset hvilken position de står i." :wink:

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Cool

Indlægaf Claus » ons 21. jul 2004 14:46

Lyder dejligt....Hvor kan man læse mere om dette emne ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Freestyler » ons 21. jul 2004 15:30

Hvad vil du vide?
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Jeg vil

Indlægaf Claus » tors 22. jul 2004 10:31

Jeg vil gerne vide hvor jeg kan læse mere om de forskellige motorer Mazda benytter.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Freestyler » tors 22. jul 2004 12:40

Det kan du lige her: http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron