Dækstørrelser - endnu en gang

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Dækstørrelser - endnu en gang

Indlægaf hasse » man 4. jul 2005 22:03

Jeg ved, at jeg selv har slået til lyd for dæk- og hjulstørrelser på 195 (205)x 50 (45) x 15.
Og jeg er stadig tilfreds med mine 195x50x15.
Mit udgangspunkt var - naturligvis - de forskellige guruer Garrett m.fl.
Og ikke mindst de billeder jeg har set af trædeflade/asfalt.
Jo bredere dæk jo bredere rektangel/smallere rektangel.

Vores mx'ere har en vægtfordeling med ca 25% på hvert hjul.

Men så holdt jeg ved siden af en vistnok spritny Porsche.
Baghjul: 265x35x18. Forhjul: 235x40x18.

Et rimeligt tilfældigt opslag på internettet gav mig en Porsche (fra 1971)med en vægt på 1.130 kg.
Altså vel en godt 100 kg mere end mx'eren. Og sikkert ikke vores neutrale vægtfordeling.

Den er vel nødt til at have brede dæk for at kunne udnytte ca. 200 hk og 255 NM.

Et af rådene for at holde sig til 195x50x15 er/var jo bl.a. det med den rektangulære trædeflade, der bliver/blev for bred i.f.t. \"højden\".

Jeg har da også hørt en mx5-ejer, der kørte med 215x?x17 fortælle, at den sejlede i vådt føre ved høj fart.

Det hører man da aldrig om Porsche. Eller gør man?

Så det ka' da godt være, at man ikke skal være så konservativ ved dæk- hjulstørrelsesvalg.

Jeg vil slet ikke komme ind på indpresning, hjul- og dækvægt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3950
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Hej Hasse

Indlægaf Claus » tirs 5. jul 2005 00:09

Jeg giver dig helt ret i dit indlæg. jeg har 205/40/17 i regnvejr, har jeg ikke de store problemer, men den fanger streger og asfalt....hvilket giver en nervøs styring når der er dårligt asfalt eller man krydser de hvide streger.
Men når jeg laver en direkte sammenligning, så er der stooor forskel på hvordan bilen håndterer et sving. Original størrelsen, ja, der virker bilen som om at bøsningerne i undervognen er færdige, den sejler, men er klart mere behagelig....med de lidt større dæk, ja...mums...når vejen drejer..kontant, stivt og med masser af bid. Går aldrig tilbage til original størrelse mere...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dækstørrelser - endnu en gang

Indlægaf Softtop » tirs 5. jul 2005 08:39

hasse skrev:Jeg har da også hørt en mx5-ejer, der kørte med 215x?x17 fortælle, at den sejlede i vådt føre ved høj fart.



Dette kan nu sagtens også have med dækkets kvalitet at gøre.
Og selvfølgelig slitagegrad.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron