af one-niner » søn 24. okt 2010 11:37
Mine oplevelser og tanker mht. Kraftwerks-kittet:
Generelt:
Man kan tydeligt mærke, at bilen har fået flere kræfter, men det føles ikke voldsomt på nogen måde. Andre har beskrevet det som om, at der er kommet en 2-liters eller en V6'er i motorrummet.
Jeg er sikker på, at bilen er markant hurtigere, men det føles bare ikke sådan, og det er jo i virkeligheden det dilemma, man står med: Vil man have en letkørt bil eller følelsen af, at få et los bagi, når man svinger pisken? Man kan ikke umiddelbart få begge dele.
Der er to ting, der især irriterer mig ved kittet:
1. Støjen. I mellemområdet er der en ret markant \"susen\" ude fra maskinrummet, som bliver endnu højere ved speederløft. Ved lavere omdrejninger høres det ikke, og ved de høje omdrejninger lægger man ikke mærke til det - muligvis fordi motoren overdøver det.
2. Metanol/vandindsprøjtning. Dette var oprindeligt ikke en del af planen, men det er det nu for at undgå motorbanken. Det betyder, at man skal huske at efterfylde en beholder i motorrummet en gang imellem. Det er efter min mening ikke en særlig elegant løsning, men det er til gengæld en garanti for, at motoren ikke står af.
Perspektiver:
Jeg ville foretrække, at man havde arbejdet på at inkludere en intercooler i kittet i stedet for metanol/vandindsprøjtningen. Det havde efter min mening været en langt mere elegant løsning. Det ville også gøre overgangen til det længe ventede Stage 2 kit lettere, da dette netop indeholder bl.a. en I/C.
Jeg tænker i øvrigt på, om indsprøjtningen eller I/C egentlig er nødvendig, hvis man installerer basis-kittet på en NB fra '99 - '00. Kompressionen i disses motorer er 9,5:1 i modsætning til den faceliftede '01+, som CCR har arbejdet på, der har 10:1.
Hvis man endelig vil have flere kræfter - og nu er det vigtigt at forstå, at jeg naturligvis ikke opfordrer til ulovligheder; det er blot en teoretisk tanke - så kunne man relativt let lave sit eget Stage 2 kit ved at fjerne restriktoren i Rotrex'ens indsugning, montere en I/C og et eller andet, der giver lidt mere brændstof. Så havner man vel oppe i nærheden af 220 - 240 hk, hvilket er ved at være maksimum, hvis man i øvrigt vil undgå at opgradere diverse motordele. Bare en tanke.
- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R