hasse skrev:Måske en lidt mærkelig diskussion i denne tråd.
Vi ved jo, at der er hastighedsgrænser.
De er jo ikke indført for at genere (selv om man ved Gud en gang imellem kan have det på fornemmelsen).
Nah en mærkelig diskussion er det ikke vel nødvendigvis. Vi kan nok være enige om, at hastighedsgrænser er en god ide. Vi kan nok også alle være enige i, at det bør være en målsætning, at så få som muligt bliver slået ihjel i trafikken.
Men man kan vel godt diskutere hvorledes man bedst når det mål.
For det første kan politiet/pressen ofte få det til at lyde som om vi alle ligger og kører med hovedet under armen og det hele bliver værre og værre. Men i 2006-2008 blev 347 mennesker slået ihjel i trafikken årligt. Her skal man måske huske tilbage til 1965-1975 hvor op til 1200 personer blev dræbt i trafikken årligt. Og ja bare i 1998-2000 blev der dræbt 500 personer årligt. Selvom trafikken er blevet væsentligt mere intensiv, er det altså blevet mere sikkert at bevæge sig i den. Vi er nu nede på et antal trafikdræbte, der nærmere sig det man havde i 1930'erne.
Den gruppe der ikke helt følger det fine mønster, er ikke overraskende gruppen 16-24. I 2006 blev 80 personer i denne alderskategori dræbt, ud af et samlet antal dræbte på 306. Dvs, de står for over 25 % af uheldene. Den her gruppe bør man fokusere ganske meget på, for der er meget at hente hos en lille gruppe af mennesker.
For det andet er den store dræber ved trafikken ikke kun fart, men det der kommer ud af udstødningsrøret. Miljøstyrelsen konstaterede i en rapport, at luftforurening fra biler årligt giver 800 for tidlige dødsfald og mellem 1000-2200 hospitalsindlæggelser per 1 mio. københavnere. Tallet for hele DK er sat til ca. 3.400 for tidlige dødsfald årligt. Derudover kommer småtingene som f.eks. øget astma og allergi. Det er dog nogle store konsekvenser, man måske bør have lidt mere i fokus fremfor udelukkende at snakke løs om flere kameras og fartkontroller.