Manifolder o2 sensor måling

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » ons 17. sep 2008 07:52

Har NU flere steder set, at ECU'en slet ikke bruger signaler fra O2 sensoren til noget som helst, når RPM er over 4000.
SÃ¥ er det programmet i ECU'en, der bestemmer det hele.

Hvis det er tilfældet,er det \"i min verden\" bedøvende ligegyldigt, hvor hurtige elller langsomme O2 signalerne er.

Hvorfor så ikke....????
Ja, det tænkte jeg osse.
ECU-programmet dækker nok hele RPM-området, jfr. Garret.

Ang. tænding:
Garrets tændingsdiagram for 1,6 på p. 66 må da være forkert.
Kurven starter med 0 ved godt 1000 rpm.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 21. okt 2008 13:37

Jeg har tidligere været inde på en ny type O2 sensor..planartypen.
De sender - efter det oplyste - signaler hurtigere til ECU'en end den gamle type.
Har spurgt Bosch (fordi de er \"leverandør\" af den heatede sensor), om jeg ville have gavn af den.

Efter flere rykkere har jeg nu fået svar, som kommer her (med deres slåfejl (?) i \"smae\":

Min (irriterede) 2. mail til dem:
sensor Mazda MX5 NA 1990.
I know which O2 sensor the model uses.
But I am asking if I can use:
Planar type sensor (CODE LSF, LSU ) in my car.
The reason for the question is I want a faster signal to the stock ECU.

If I can use it, what sensor will you recommend?


Bosch' svar.

We would like to advise:
Your email was forwared to our communication centre I cannot answer why they have not answered your question.
I can add some reference information. You cannot change between LSU ,LSF sensor the ECU interface electronics are totally different.
So changing between them is impossible.
A faster sensor is not an option all new O2 sensor respond to the mixture in the exhaust at the smae rate.
The sensor to use is the one designed for the vehicle by the manufacturer.

Så nu tror jeg, at jeg HELLER IKKE vil spekulere på det mere (eller vil jeg?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 22. okt 2008 10:25

Ja det ville jeg.
Spurgte påny Bosch.

De har NU oplyst, at sensorer (planar-type) code LSF er narrowband.

Det kan godt være, at jeg er på vildspor, men søgningsprocessen går så på at finde en sensor code LSF til MX5. (ka' I finde én?)

Og ikke bare lade sig spise af med en universal model.

Vil tro, at Bosch \"bare\" henviser til den sensor, der beskrives til en bilmodel skyldes, at de ikke vil ud i \"amerikanske tilstande\" dvs. retssager.

Tænker på en retssag fra US, hvor en person fik en millionerstatning, fordi vedkommende tabte et plastickrus med nyskænket kaffe.
Medførte en forbrænding på de bare lår.

(AK, man sku' - osse af den grund - bo i US!. Så er der bare lige det med Busch og evt. Palin. Men det er vel snart history. Ihvertfald for den førstes vedkommende).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 22. okt 2008 10:33

PÃ¥ den anden side:

Det kan godt være, at LSF'eren sender hurtigere signaler til ECU'en.
Som så - hurtigere? - forsøger at få stoich.

Men det giver os sådan set hverken mere effekt eller bedre - mulighed for - styring af blandingsforholdet.
SÃ¥h.....
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 22. okt 2008 11:25

SÃ¥h...

Konklusionen vel stock eller MSPNP + LC-1 w.b......?

Det er jo snart Jul 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 22. okt 2008 11:32

Det er det (jo nok).
Men på den anden side kan det vel aldrig skade, at ECU'en får signalerne hurtigere.
HVIS den altså kan behandle det hurtigere tempo.

AK ja (eller Gud ske lov):

Eet \"problem\" fører næsten altid til et andet \"problem\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 22. okt 2008 12:14

Eller som salig Gruk sagde det:

\" Problemer som ved løsning vokser er livets sande paradokser\"
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 22. okt 2008 23:16

Ta'r den her:
Flere har anbefalet at bruge 4-wire sensoren fra FM.
Vi har tidligere drøftet, om det var en narrowband eller wide band.
Går ud fra, at vi kan være enige om, at en wideband sensor faktisk \"ikke har noget at gøre\" med en ECU, der behandler sensorsignaler op til 1 v.

Går man ind på FM's beskrivelse af sensoren, står der bl.a.:
... This four-wire O2 sensor is recommended for all Miatas equipped with FM/Link ECU for better accuracy and is included with 1.6L FM II turbo kits. ...

Går man så ind på deres beskrivelse af FM II turbo kittet for 1.6, står der udstrykkeligt, at det er en wideband sensor.

Altså FM's 4-wire har ikke noget at gøre på MX'ere, der er \"født med\" en ECU, der er beregnet til narrowband.

Selvfølgelig vil den bliver opvarmet. Evt. godkendelse ved syn, skyldes ikke O2 sensoren, men at vedkommendes CAT'er fungerer!!!!
Ved idle rpm og forhøjet rpm.

Ps.
Tak for dine målinger Web!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 22. okt 2008 23:31

Enig Lasse
Derfor kører min LC-1 wideband, også på den programerbare analoge udgang. Som er opsat til at simulere narrow band p.t, hvor den arbejder sammen med std. ECU'en.
SÃ¥ er jeg fremtidssikret (Megasquit), og har fordelen af en heated O2 sensor allerede nu.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 23. okt 2008 00:17

Det er utroligt, at \"man skal helt til Australien\" for at få brugbar information.
Men det er lykkedes:

Vil man ha' en Bosch narrowband, 4 wire , heated sensor har den type betegnelsen:
0 258 986 505 og muligvis også LSF.

Det er planar typen og altså en videreudvikling af thimbletypen.

Han oplyste iøvrigt samtidig:
\"The Maxzda M5-5 1.8 litre (BPZE engine) must have an NGK (non Bosch) when built so there is no original equipment number for the O2 sensor\".
Hans oplysning skyldes, at jeg forespurgte ham om FM's sensor.

Jeg garanterer ikke for oplysningernes rigtighed osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 23. okt 2008 08:47

Kuksi:
Een ting er at simulere narrowband, noget andet er, hvilket signal i volt, der kommer til std. ECU'en.
Det signal, som din wideband - LC-1 - sender til din std. ECU er og bliver vel i \"wide-band volt\". Ikk´?

Vi er vist også inde på det i en anden tråd.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 1. nov 2008 18:43

Til orientering:

Bosch 0 258 986 505 O2 sensor (4 wire heated) ER en narrowband.
Så er i interesseret i en sensor - heated - der ER narrowband, er det denne. Gav godt 1.100,- for den hos Hillerød Motor, Slangerupgade, Hillerød.

Den leverer signaler op til 1 volt og reagerer (dvs ECU'en \"svarer\" igen), når rpm ændres.

Har pt. noget mas med at få AfR'en til at virke. Den virkede, så virkede den ikke. Løs forbindelse? Tror jeg ikke, men nu er det mørkt og imorgen er der atter en dag.

Noget ganske interessant ved monteringsvejledningen til den AfR-instrumentet, jeg har. Der står:
Hvis man har en heated O2 sensor, skal man bruge sensorens STRØMFORSYNING og JORD til AfR-instrumentet. Altså ikke \"bare\", som jeg har gjort indtil nu, fodret AfR'en med en + og en - !!!!!???????

Skulle det virkelig kunne gøre forskel på, om AfR virker eller ej?????
Læg mærke til, at den virkede kortvarigt...indtil jeg slukkede motoren. Da jeg så startede igen virkede den ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 11. dec 2008 17:34

Skriver lige disse oplysninger i denne tråd, de er fundet hos http://www.stage3.dk

AFR. - Indkøring af biler. (brug af bredbånds lampdasonde).
NÃ¥r du har monteret din LC1, og koblet den til din megasquirt boks, ( eller AFR ur) .

Skal du overholde følgende AFR værdier.


Ved sugemotor, tomgang 13.5, dellast, 14.7-15.7, og fuldlast 12-13.2, tun efter 13.1 ved max moment og 12.5 ved max effekt.
Ved trykladning (turbo eller kompressor) tomgang 13.5, dellast, 14.7-15.7, og fuldlast 11-12.5, tun efter 12,5 ved max moment og 11.7 ved max effekt.
INFO: max effekt er ved 13.2:1. grunden til at man køre efter værdier der er lidt laver (mere benzin) er pga. at hvis man køre på motorvej længer tid med fuld gas bliver motoren overopheddet og kan i værste fald smelte et stempel eller lingne. Ned til 11.5:1 hjælper benzinen med at køle cylinderne, under 11.5:1 har det ingen køle effekt.


Hasse du har vel aldrig fået et svar på dit spørgsmål.
Noget ganske interessant ved monteringsvejledningen til den AfR-instrumentet, jeg har. Der står:
Hvis man har en heated O2 sensor, skal man bruge sensorens STRØMFORSYNING og JORD til AfR-instrumentet. Altså ikke \"bare\", som jeg har gjort indtil nu, fodret AfR'en med en + og en - !!!!!???????
Det er fordi signal spændingen er så lille. Så for at udelukke fejlvisning skal føler og instrument have præcis samme potentiale (vigtigst er stel da den er referancen)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 11. dec 2008 18:54

Kuksi:
Havde faktisk glemt mit indlæg (og har ikke gjort noget ved det).
Nu er der jo det ved det, at det er en narrow band heated, jeg har.
FØLEREN bliver ikke fodret med volt (imt varmelegemet). Men producerer volt, når den er aktiv.

Der er jo egentlig 3 strømkredse:

1.
Varmelegemet. No problems.

2.
Føleren.
Får jord enten gennem gevindet eller særskilt jord. På min sensor er jordledningen ovenikøbet \"frivillig\"-optional.

3.
AfR uret.
+ fra følerledningen. Jord fra stelforbindelse.

SÃ…:
HVIS \"man\" ikke bruger følerens særskilte jordledning, må man bare sørge for, at AfR-uret har en ordentlig stelforbindelse. der er jo ikke meget andet at gøre.

Bruger man følerens jord, kan den kombineres med følerens ditto.
Og jeg bruger den. Så jeg må prøve at kombinere de to jord. Og se, om det giver forskelle i AfR-urets visnninger. Er dog tvivlende. Men kan godt følge dig.

Så jeg har - indtil videre - på fornemmelsen, at deres \"forslag\" er af praktiske grunde.

Her er diagrammet for mit AfR-ur.

http://www.westach.com/instructions/2C5-56-CW.jpg
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 11. dec 2008 19:13

Er der iøvrigt ikke noget om, at wide band sensoren får særskilt volt?

Og evt. også de yngre sensorer på MX'erne?

Og noget om, at man ved check af yngre sensorer på MX'erne skal måle ohm og ikke volt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron