Varm motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Varm motor

Indlægaf poulsen » ons 6. maj 2015 20:24

Hej.

Jeg løb i dag ind i et problem på min tur gennem København.

For første gang i de næsten 10 år jeg har haft min MX5, kom temperaturen over middel. Faktisk meget over...

Problemet kom ved kø/rødt lys. Her kravlede nålen stille og roligt op til liiiige under max.
Når der blev fri bane og man kunne køre, kravlede temp hurtigt ned igen...for så at kravle op igen ved næste lys.

Jeg har tjekket og der er olie og vand på.

Jeg synes at have hørt kølerblæseren har to hastigheder - kan nogen bekræfte dette?
Hvordan tester man evt at trin 1 og 2 virker?

Andre goðe ideer til hvad der skal tjekkes?

På forhånd tak for hjælpen
Brugeravatar
poulsen
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre 8. apr 2005 12:53
Geografisk sted: Nordlædervest

Re: Varm motor

Indlægaf AS DK » ons 6. maj 2015 22:10

Det kan være vandpumpen, der er røget.
Jeg ved dog ikke hvordan det tjekkes, men du kan da se om dine remme er tilpas spændt.

Jeg har oplevet overophedning I f.m. remme, der var sprængt / hoppet af.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Varm motor

Indlægaf Kuksi » ons 6. maj 2015 22:36

Måtte lige søge lidt i dine gamle indlæg, for at finde ud af det er en NA det drejer sig om.
Der er i hvert fald ikke 2 trin på kølerblæseren. Går ud fra at du kunne høre at den rent faktisk gik i gang (ellers dårlig forbindelse et sted)?
Så kan det også være termostaten der ikke er helt ok.
Men meget sandsynligt er at selve køleren er "slammet til" med belægninger, den er jo ikke helt ny længere. Hvornår har du sidst skyllet systemet igennem, og skiftet vand ?
Husk at kølevæsken også mister sin virkning mod korrektion med tiden. Og tilsæt så ellers mindst muligt af dette til vandet. Vandet køler meget mere end frostvæsken, som fejlagtigt kaldes kølervæske. Brug evt en sommer / vinter blanding for at kunne holde frostfri om vinteren. Hvis det er en original køler og plastic top og bund har skiftet farve (de bliver meget lyse nærmest gule), så ønsk dig en ny. Den revner alligevel snart og altid på det mest ubelejlige tidspunkt. Overvej om du skulle købe en alukøler i stedet. Det har jeg haft de sidste 5-6år, og oplever aldrig mere at temperaturen stiger heller ikke ved banekørsel om sommeren.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Varm motor

Indlægaf poulsen » tors 7. maj 2015 06:24

Det er rigtig nok en NA fra 90.

Dog er der ny køler på, ca 3 år gammel.

Og det er altså en markant temperatur hævning vi er ude i.
Jeg har aldrig haft problemer, heller på bane.
Temp har altid stået bomstille midt i.
Var næsten begyndt at tro instrumentet kun kunne vise en temperatur - det var så ikke tilfældet!

Hvis det er vandpumpen, vil den så kunne køle så hurtigt ned som det var tilfældet mellem de røde lys? Den gik fra meget varm til ca normal på 1-2 min.
Brugeravatar
poulsen
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre 8. apr 2005 12:53
Geografisk sted: Nordlædervest

Re: Varm motor

Indlægaf Viggoman » tors 7. maj 2015 09:21

Tjek for luft i systemet. Parker med næsen op, kølerdæksel af og så lad den snurre i tomgang indtil der ikke kommer flere bobler.

Jeg tror ikke det kan være vandpumpen, så ville det ikke bare forsvinde. Det samme gælder en dårlig termostat. Måske en delvist blokeret kreds til varmeapparatet?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Varm motor

Indlægaf Kuksi » tors 7. maj 2015 11:33

Kan der komme varme ud af varmeapp. hvis du sætter temp på max.
Er der luftlommer, eller manglende cirkulation virker varmeapp typisk heller ikke.

Du må også ud og prøve at mærke på slangerne i top og bund af køleren (pas lige på), det kan jo fortælle alt om der er cirkulation gennem køleren (når du har fejlen).
Du mangler at svare på om blæseren på køleren går igang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Varm motor

Indlægaf poulsen » fre 8. maj 2015 09:00

Så fik jeg lavet lidt yderligere fejlsøgning.

Til min overraskelse (og store ærgelse) drejede blæseren rundt når den blev testet - men IKKE ved varm motor. Det mente jeg ellers at have konstateret den gjorde den anden dag.
I diagnosestikket er der åbenbart en funktion kun til dette - lus mellem GND og TFA.

Efter lidt mere fejlsøgning - og lidt hjælp - er jeg kommet frem til at det er føleren i toppen af termostathuset, der skal starte blæseren, der er gået i udu.
Så nu skal den skiftes og så skulle den forhåbentlig ikke blive varm igen.

Nu er jeg bare nervøs for hvor meget skade der er sket.
Hvordan tjekker man om toppakningen er gået?
Brugeravatar
poulsen
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre 8. apr 2005 12:53
Geografisk sted: Nordlædervest

Re: Varm motor

Indlægaf Viggoman » fre 8. maj 2015 16:41

Du skal køre motoren ret varm med kogende kølervand for at smadre en toppakning. Det tror jeg ikke du behøver at frygte.

Hvis den drikker vand uden at der er en synlig utæthed i kølersystemet, damp i udstødningsrøgen , olie i kølervæsken eller mayo i oliepåfyldingsdækslet vil det være tegn på en utæt toppakning. Du kan også tjekke om tændrørene har samme farve sod.

Men fix din termoswitch og se det an.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron