Nu hedder kategorien jo "Problemer og løsninger", så her kommer lidt af begge dele
Jeg fik nye Redstuff-klodser på for et par måneder siden. Bagpå er de ok, men de forreste er slidt ned efter måske 1.000 km og to korte trackdays.
Det var lidt en overraskelse, da jeg tidligere har haft stor succes med Redstuff, som både har bremset fantastisk fra kolde, endnu bedre varme, støvet meget lidt og haft en god holdbarhed - både på vejen og banen.
Jeg tror problemet blev grundlagt, da jeg ikke fik kørt klodserne til inden jeg tog en tur på Jyllandsringen. De fungerede ret godt - selv Anders Fjordbach, der var med ude for at give tips og tricks, bemærkede, at bilen bremsede virkelig godt. Men da de igen var blevet kolde, og turen gik hjemover, var der næsten ikke noget bid i dem de første par nedbremsninger. Dette forsvandt dog efter et par ture, og bremserne opførte sig igen som jeg var vandt til.
Nu har jeg læst lidt op på at køre bremseklodser til, og der er åbenbart to formål hermed:
1. Overfladen skal tilpasses skiverne og den måde kalibrene trykker på, så der er maksimal kontaktflade.
2. En kemisk proces, der sker ved en passende temperatur, hærder klodserne.
Jeg tror, at jeg sprang i hvert fald trin to over, ved nærmest at gå til maks. temperatur med det samme, hvilket gjorde overfladen stenhård i kold tilstand, og resten af klodsen porøs.
Så næste gang prøver jeg at følge producentens anvisninger, hvilket jeg også vil anbefale alle andre
- Tom