Så kom dommen fra TüV i Tyskland:
To get this kind of modification legalized it is nessessary to:
1.) measure the power-output on a dynometer (ca. 350,- EUR)
2.) measure the exhaust-emissions according to EEC 70/220 (ca. 1000,- EUR)
3.) measure the noise-emission according to EEC 70/157 (ca. 270,- EUR).
If the power-output is raised over more than 10 % it is nessessary to fit an adequate braking-system; braking- tests are very expensive because we have to hire a test-site from WABCO (approximately more than 2000,- EUR).
The tests could only be done in Hannover after terminaton (appointment).
FSTYR, konstaterer flg.:
Automobil Teknisk Institut APS i DK godt kan udføre de \"simple\" sikkerhedstest der gælder ved effektforøgelse under 40 %. Derover skal der enten foreligge dokumentaion fra bilfabrikanten eller en komplet godkendelse i hht. merkblatt TÛV 751 (der blandt andet omfatter 2.000 km afprøvning på prøvestrækning med efterfølgende adskillelse og kontrol af hjulophæng mv.)
Så konklusionen bliver at man for €1620* kan være heldig at bestå sin Merkblatt 751 test, og få lov til at indregistrere sin modificerede bil.
*og man undlader deres €2000 bremsetest, og istedet for den lavet i DK.
SÃ¥ ingen trykladning i denne omgang......