Det gode gamle Greddy bolt-on-Turbo-kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Det gode gamle Greddy bolt-on-Turbo-kit

Indlægaf Ruddock » tirs 19. jun 2007 21:49

Jeg har flere gange hørt Greddy kittet kan monteres og synes i DK.

Er der nogen herinde der har haft success med at få den gennem syn vha. den californiske emissionsgodkendelse?:
http://www.five-speed.dk/Download/D-397.pdf

Har fundet kittet her:
http://www.autocarparts.com/part/310/3/ til ca. $ 1200

Er der nogen EU-forhandlere der sælger det?

Mvh
Rune
Ruddock
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 1. feb 2007 22:19

Re: Det gode gamle Greddy bolt-on-Turbo-kit

Indlægaf Thomsen » tirs 19. jun 2007 22:48

Ruddock skrev:Jeg har flere gange hørt Greddy kittet kan monteres og synes i DK.

Er der nogen herinde der har haft success med at få den gennem syn vha. den californiske emissionsgodkendelse?:
http://www.five-speed.dk/Download/D-397.pdf

Har fundet kittet her:
http://www.autocarparts.com/part/310/3/ til ca. $ 1200

Er der nogen EU-forhandlere der sælger det?

Mvh
Rune


Jeg har engang fået synet min mx5 med turbo. Det var dog med en tuv godkendelse på en hks turbokit. Dette kit sælges af www.k-power.dk
Og med al det arbelde jeg måtte ligge i det syn trods tuv papirer, ville jeg på ingen måde anbefale at prøve med de amerikanske papirer..
Peter fra k-power kan sikkert også hjælpe dig med greddy kittet hvis det skulle være, men jeg ville nok bare købe det direkte og spare hvad der nu kan spares:-)
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 29. mar 2004 18:19
Geografisk sted: København

Indlægaf Ruddock » ons 20. jun 2007 08:16

Tak for hjælpen.

HKS kittet er lidt uden for min budgetramme med en pris på 18500 + moms.

Jeg tror FDM's jurister måske kan hjælpe med at tolke emissionsgodkendelsen.
Jeg poster info så snart jeg har talt med dem.

Er der nogen flere entusiaster her på siden der har Greddy erfaring?
Ruddock
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 1. feb 2007 22:19

Indlægaf Softtop » ons 20. jun 2007 11:09

Ruddock skrev:Er der nogen flere entusiaster her på siden der har Greddy erfaring?


Ikke personlig, men min observation er at kittet er ufuldstændigt
og ikke giver den største effektforøgelse. Men o.k., det er et
billigt basiskit, som man altid kan forfine hen af vejen..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf the chicken » ons 20. jun 2007 13:24

lidt læsestof ang. tuning :) http://www.trm.dk/sw23095.asp
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Ruddock » tirs 26. jun 2007 07:44

SÃ¥ var der svar fra FSTYR:

En amerikansk attest er ikke god nok som dokumentaion for, at bilen overholder de europæiske emissionsnormer. Det kræver at fabrikken skriver under på, at bilen opfylder Euro 1 eller alternativt et anderkendt prøvningsinstitut tester (f.eks TüV i henhold til merkblatt 751) og skriver under på, at bilen opfylder Euro 1 normen.

Dertil kommer at eftermonteret trykladning udløser krav om dokumentation for sikkerhed og støj. Jeg vil henvise til vores hjemmeside www.fstyr.dk hvor du under \"Køretøjer\" og \"spørgsmål og svar\" kan finde en vejledning til, hvad man skal tænke på, når man laver konstruktive ændringer på sin bil.


Så konklusionen er at Greddy kittet IKKE må monteres i DK, medmindre man har en merkblatt 751 der beviser at udstødningen ikke forurener mere.
Jeg ved en sådan kan fåes i Tyskland/Sverige, men har nogen et navn/sted/hjemmeside på et TÜV-værksted der udsteder disse merkblatt 751?


Øv- der er altså ingen nem vej til lovlig trykladning.
Ruddock
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 1. feb 2007 22:19

Indlægaf Webmaster » tirs 26. jun 2007 07:51

Ruddock skrev:Øv- der er altså ingen nem vej til lovlig trykladning.
Måske jo... Afhængig af hvor fleksible Mazda Danmark er. Jeg ved eksempelvis at Peugeot DK udsteder papirer på at en motor fra en 405 MI16 godt må sidde i en Peugeot 205 GTI 1,9..!

Og til NA'erne er der jo i tidernes morgen produceret en BBR turbo udgave. Og den må der jo af gode grunde være "Mazda papirer" på. Så på baggrund af disse burde man kunne få Mazda til at sige "god" for turbo på NA 1,6 hvis det tilsvarer BBR kittet??? Eller er det bare mig der er små naiv? :roll:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ruddock » tirs 26. jun 2007 12:00

Så har jeg forsøgt at få dokumentation ud af mazda og BBR, jeg krydser fingre.

Hvis kittet stadig produceres, håber jeg bare at det ikke er i samme priskategori som det fra HGP.

og ja ja, jeg ved godt man ikke kan blæse og have mel i munden, men der er himmelvid forskel på DKK 7200 og 18.000
Ruddock
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 1. feb 2007 22:19

Indlægaf Webmaster » tirs 26. jun 2007 17:10

Ruddock skrev:Så har jeg forsøgt at få dokumentation ud af mazda og BBR, jeg krydser fingre.
Hvis du får den, kan du så ikke scanne en kopi som kan lægges på siden til andres glæde?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » tirs 26. jun 2007 18:07

Mums...glæder mig til at læse mere om dette yderst intressante emne.

Synshallerne i danmark skal godkendes ifølge EU af TüV, så der må da eksistere noget i danmark.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Ruddock » ons 11. jul 2007 11:38

Så kom dommen fra TüV i Tyskland:

To get this kind of modification legalized it is nessessary to:
1.) measure the power-output on a dynometer (ca. 350,- EUR)
2.) measure the exhaust-emissions according to EEC 70/220 (ca. 1000,- EUR)
3.) measure the noise-emission according to EEC 70/157 (ca. 270,- EUR).

If the power-output is raised over more than 10 % it is nessessary to fit an adequate braking-system; braking- tests are very expensive because we have to hire a test-site from WABCO (approximately more than 2000,- EUR).

The tests could only be done in Hannover after terminaton (appointment).

FSTYR, konstaterer flg.:
Automobil Teknisk Institut APS i DK godt kan udføre de \"simple\" sikkerhedstest der gælder ved effektforøgelse under 40 %. Derover skal der enten foreligge dokumentaion fra bilfabrikanten eller en komplet godkendelse i hht. merkblatt TÛV 751 (der blandt andet omfatter 2.000 km afprøvning på prøvestrækning med efterfølgende adskillelse og kontrol af hjulophæng mv.)

Så konklusionen bliver at man for €1620* kan være heldig at bestå sin Merkblatt 751 test, og få lov til at indregistrere sin modificerede bil.

*og man undlader deres €2000 bremsetest, og istedet for den lavet i DK.

SÃ¥ ingen trykladning i denne omgang...... :(
Ruddock
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 1. feb 2007 22:19

Indlægaf Munk » ons 11. jul 2007 14:05

Nu har emnet jo været oppe at vende utallige gange herinde.

Det kunne være interessant at finde ud af om en test som den ovenfor beskrevne skal udføres på hver bil der ombygges eller ej.

For hvis én test resulterer i et Tüv papir der gælder for en given kombination af bil og trykladning så lyder det i mine øre pludselig som et \"klub-projekt\" i og med prisen så kan deles over flere ejere.

Og det lader til der er mange der har overvejet trykladning men dropper det igen fordi det virker for uoverskueligt og dyrt at skaffe de nødvendige tilladelser.

Idéen er hermed givet videre.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: tors 23. mar 2006 23:19
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf hasse » ons 11. jul 2007 14:53

For ikke, at hele debatten skal gentage sig, kan jeg oplyse, at jeg primo juli har skrevet til Mazda DK:

Hej med jer.

Jeg er bekendt med, at flere mx5’ere er monteret med turbo/supercharger.

Flere af dem er importeret med dem, og er gået gennem registreringssyn.

Hvis â€
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » ons 11. jul 2007 16:31

[quote="hasse"]For ikke, at hele debatten skal gentage sig, kan jeg oplyse, at jeg primo juli har skrevet til Mazda DK:

Hej med jer.

Jeg er bekendt med, at flere mx5’ere er monteret med turbo/supercharger.

Flere af dem er importeret med dem, og er gået gennem registreringssyn.

Hvis â€
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 11. jul 2007 17:09

Tak web. Er/var godt klar over det. Det er (vist) også Garret, der omtaler den i \"Performance Handbook\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron