(13HK) mere på NA 1,6 med RX-7 luftmængdemåler!!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

(13HK) mere på NA 1,6 med RX-7 luftmængdemåler!!

Indlægaf Webmaster » søn 25. jun 2006 20:51

Tja... man har hørt om det, og Thomsen havde en liggende + ville gerne teste sin nye G-Tech Pro g-måler... Så det skulle prøves.

RX-7 luftmængdemålerens ugangsflanche har samme ydre diameter som det rør, som går videre til første ressonanskammer - så der er brug for en adapter. Vi forsøgte os med en midlertidig løsning.
Billede

Selve indsugningen er ca. 20% større i areal, så plastikadapateren skal nok modificeres lidt, hvilket ses af nedenstående billede:
Billede
SÃ¥ plastikadapateren skal nok modificeres lidt.

Hvad giver det så???

Tja.. 3 x gennemkørsel af samme strækning vidste en forbedring på 10 kw, eller ca. 13 HK
Billede
Billede

Motoren kørte ikke helt jævnt, hvilket givet skyldes at blandingsforholdet ikke var optimalt. Dette kan dog justeres, hvilket et beskrevet her: http://www.miata.net/solo/airflowmtr.html

Der naturligvis en smule usikkerhed m.h.t. bilens vægt, vejens forløb osv. - men konklusionen er klart at luftmængdemåleren er en stor begrænsning for bilens samlede effekt og at det er muligt at hive mere effekt ud af sugemotoren ved at udskifte luftmængdemåleren til en større eller alternativt at fjerne den helt og montere en map sensor (kræver anden ECU, så som Wolf 3D og Link eller den billigere piggybagløsning, Greddy E-mange den blå!).
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf the chicken » man 26. jun 2006 08:00

Var forskellen så også som at mærke 13 hk? :)

Har også før læst om det, det ku være man skulle igang med at lege lidt - gav det en forskel på lyden også?

Men den er vel halvdyr sådan en luftmængdemåler?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Webmaster » man 26. jun 2006 09:17

the chicken skrev:Var forskellen så også som at mærke 13 hk? :)


Man kunne godt mærke det lidt ved de højere omdrejninger, men motoren gik ikke helt jævn i mellemområdet, da blandingsforholdet nok ikke var helt korrekt!

the chicken skrev:Men den er vel halvdyr sådan en luftmængdemåler?

Man skal nok ikke bestille den hos Mazda, men skal forbi en autoophug! Men jeg er nu mere nysgerrig efter at finde en løsning hvor luftmængdemåleren erstattes af en map sensor!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf the chicken » man 26. jun 2006 11:30

Det er bare et spørgsmål om det ikke er lidt rigeligt dyrt, hvis der alligelvel ikke er mølle på - så meget er 13 hk jo heller ikke...?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » man 26. maj 2008 22:52

Er der egentlig nogle nørder, der er gået videre med dette her??

\"Kører\" den ikke gennem 2 luftmængdemålere på billedet?
Eller var \"vejrhanen\" i den originale fjernet/eller sat i \"Ã¥ben\" position?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tirs 27. maj 2008 07:22

Ja og Nej...

Ovenstående var et forsøg, som skulle bruges til at \"dokumentere\" at luftmængdemåleren er en begrænsning.

Mentalt arbejder jeg stadig på at fjerne min, ved at montere anden ECU.

Skal vi ikke sige det sådan at jeg i weekenden fik monteret Wolf ECU'en som forsøg. Havde desværre ikke nok tid til at arbejde videre med det. Men det kommer nok i sommerferien :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 27. maj 2008 07:29

Hva' mæ' at ta' sommerferie NU !!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tirs 27. maj 2008 09:57

Hasse, var det ikke nemmere bare at smide 10k efter en kompressor og så må du da få stillet din lyst efter de pokkers hestekræfter? :D

Det piner mig at se alle de spændende modifikationer og \"små tuninger\" man kan lave for at give lidt mere krydderi i sin 1.6'er, men jeg er bare bange for til sidst at det går for meget udover motoren. At den kræver for meget \"special behandling\" for at holde et optimalt niveau og levetid osv.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » tirs 27. maj 2008 10:14

Enig Mrt.

Man kan sku ligesågodt købe noget der virker. Men det er ikke essensen
af Hasses bestræbelser tror jeg ikke. Hasse elsker sin bil over alt på jorden, og enhver lille afkrog bliver studeret og udforsket.
Med andre ord passion, eller lidenskab ! Jeg kan jo se på mig selv at det ikke kun drejer sig om hestekræfter, men også at hygge sig med bilen, og lærer den bedre og bedre at kende.

Det der piner mig mest er at se på er hjernedøde der laver uendelige donuts med vanvittige turbomotorer og den slags. Det er dejligt at optimere bilen, både mekanisk og visuelt. Men det kan let gå for vidt, efter min mening. Og netop derfor skal der kæles for enhver detalje for at få bilen til at yde 137 HK uden turbo eller kompressor.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf hasse » tirs 27. maj 2008 10:32

Min MX'er: Det er MIN frimærkesamling. Har dog osse en masse andre interesser...tro det, hvem der vil/kan!!

Smide turbo el. lgn. i:
Syn, syn, syn og endnu en gang syn.

Der er en masse bestemmelser der skal overholdes for at den går gennem periodisk syn med turbo/supercherager..kald det hvad du/i vil.
Så det er faktisk håbløst, hvis man ikke har en forbindelse til synsmanden, som svarer til den Paven har til Ham...i ved.

MEN DET ER DER Ã…BENBART NOGEN/EEN, DER HAR.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 27. maj 2008 10:39

Jo det er nemt bare at smide en kompressor eller turbo på, men hvor er det sjove i det og som i nævner, hvad med holdbarhed. Kan kun tale for mig selv, men mit henblik med at konstant optimere bilen er at det er min hobby, jeg har ikke råd til en super bil, tilfredstillelsen ved at selv have bygget en bil, som kan performe som en super bil, at køre den til grænsen under lukkede og ordentlige forhold, samtidig med at jeg kan cruise med toppen nede på de små veje. For at opfylde disse ting, synes jeg at det kræver en konstant optimering af bilen. Vi alle har jo hver vores ide om hvad vi vil bruge bilen til og hvordan. Nogle vil holde den 100% original, andre køre søndagstur med lillemor, nogle vil cruise på motorvejen med vind i håret, andre vil bygge en custom car, nogle laver donuts, også er der dem der vil finde bilens grænser på en bane. Det fede er jo at vores lille guldklump kan opfylde alle disse krav, uden at man skal have kontoen fyldt til randen med penge.................og det er jo bare genialt :D. Jeg er fast besluttet på at skal have en turbo på en dag om det så bliver om 1 eller 3 år ved jeg ikke, fordi turboen skal være kronen på værket. Kunne ikke finde på at smide en turbo på en bil som ikke var klar til det, med dertil hørende fare for sikkerhed og chance for ødelagte dele efter for hård påvirkning. Alt skal spille perfekt, før en turbo kommer på banen. Motoren skal være top fit til at kunne klare opgaven, undervognen og bremser skal være fuldt optimeret, bagtøj, kobling osv. skal også være klar til opgaven. Så min filosofi er at det ikke bare er at sætte en kompressor eller turbo på :wink: . Tvivler dog ikke på at Hasse´s godt kan holde til det, den er vist rigelig optimeret og tjekket i alle kroge og kanter.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » tirs 27. maj 2008 10:56

altid6 skrev:Tvivler dog ikke på at Hasse´s godt kan holde til det, den er vist rigelig optimeret og tjekket i alle kroge og kanter.

Det er også mit indtryk. Jeg ville hvertfald ikke være spor nervøs hvis der på min næste flyvetur sidder en sticker på motoren hvor der står "Maintained and optimized by Hasse" :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf Lennart » tirs 27. maj 2008 11:08

Sjovt med den Crystal white, alle kender den.....
MEN INGEN MÃ… SE DEN
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Webmaster » tirs 27. maj 2008 12:04

Tror ikke at I skal være nervøs for motor og gearkasse... Begge er utrolig stærke i forhold til hvad man gør ved dem... (sålænge man holder sig under 250 HK)... Motoren er jo oprindelig designet til tryk (fra 323 GTX)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 27. maj 2008 16:03

MrT:
Tak for rosen.
Da er da godt, at du ikke ved - før nu -, at jeg har været ved at brænde den af (kortslutning i egen ledningsføring).

Men med PPF og butterfly, er der nok ikke risiko for, at jeg brækker over.
Og evt. ny ild (bortset fra den i ....) klarer jeg med en skumslukker.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster

cron