Tja... man har hørt om det, og Thomsen havde en liggende + ville gerne teste sin nye G-Tech Pro g-måler... Så det skulle prøves.
RX-7 luftmængdemålerens ugangsflanche har samme ydre diameter som det rør, som går videre til første ressonanskammer - så der er brug for en adapter. Vi forsøgte os med en midlertidig løsning.
Selve indsugningen er ca. 20% større i areal, så plastikadapateren skal nok modificeres lidt, hvilket ses af nedenstående billede:
SÃ¥ plastikadapateren skal nok modificeres lidt.
Hvad giver det så???
Tja.. 3 x gennemkørsel af samme strækning vidste en forbedring på 10 kw, eller ca. 13 HK
Motoren kørte ikke helt jævnt, hvilket givet skyldes at blandingsforholdet ikke var optimalt. Dette kan dog justeres, hvilket et beskrevet her: http://www.miata.net/solo/airflowmtr.html
Der naturligvis en smule usikkerhed m.h.t. bilens vægt, vejens forløb osv. - men konklusionen er klart at luftmængdemåleren er en stor begrænsning for bilens samlede effekt og at det er muligt at hive mere effekt ud af sugemotoren ved at udskifte luftmængdemåleren til en større eller alternativt at fjerne den helt og montere en map sensor (kræver anden ECU, så som Wolf 3D og Link eller den billigere piggybagløsning, Greddy E-mange den blå!).