Selve motoren er ret tæt på at være identisk med 1,6 115 HK. Jeg har lade mig fortælle at den eneste forskel på selve motoren er stempler og knastaksler. I teorien burde man derfor kunne montere topstykket fra en 115 HK (eller bare knasterne)? Jeg ved ikke om det er gjort, men det burde kunne lade sig gøre. Stemplerne giver lidt lavere kompression i forhold til 115 HK udgaven, hvilket kun er godt når man monterer turbo eller kompressor. Motorstyringen er muligvis (ved det ikke) anderledes end den, som hører til 115 HK udgaven. Hvis du kigger nærmere i galleriet under MX-5 klubbens 10 års jubilæum
http://www.five-speed.dk/Gallerisub/MX5APR04.htm og ser på den ret flotte gule MX-5'er - Så mener jeg at det er en 90 HK udgave monteret med kompressor. Det skal dertil siges at ham der havde den gule på daværende tidspunkt har pænt styr på at modificere motorer, så det kan være han har gjort lidt ud over det normale.
Min vurdering er at det kunne lade sig gøre - du skal kigge efter de kits der i USA er anført som 1,6 (1989-1994). Men tuning koster naturligvis.
Prøv også at læse på den engelske forum
www.mx5ocforum.co.uk - Her er der flere der kører med kompressor eller turbo - og der er solgt en del 90 HK udgave i England.
Det er sikkert andre med samme spøgsmål som dig, så lad os endelig høre hvad du finder ud af..
Christian / Webmaster /
http://www.five-speed.dk1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017