Tuning af 1.6

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Tuning af 1.6

Indlægaf Jumbo » søn 6. nov 2005 21:49

Er der nogle, som har erfaring med tuning af den \"lille\" 1.6 med 90 HK?
Jeg vil gerne høre om forskellige muligheder, men f.eks. angående kompressor, har jeg hørt at de ikke passer til denne motor. Det skulle være fordi, at denne motor ikke blev markedsført i USA, hvor kompressor systemer sælges.
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Webmaster » søn 6. nov 2005 22:37

Selve motoren er ret tæt på at være identisk med 1,6 115 HK. Jeg har lade mig fortælle at den eneste forskel på selve motoren er stempler og knastaksler. I teorien burde man derfor kunne montere topstykket fra en 115 HK (eller bare knasterne)? Jeg ved ikke om det er gjort, men det burde kunne lade sig gøre. Stemplerne giver lidt lavere kompression i forhold til 115 HK udgaven, hvilket kun er godt når man monterer turbo eller kompressor. Motorstyringen er muligvis (ved det ikke) anderledes end den, som hører til 115 HK udgaven. Hvis du kigger nærmere i galleriet under MX-5 klubbens 10 års jubilæum http://www.five-speed.dk/Gallerisub/MX5APR04.htm og ser på den ret flotte gule MX-5'er - Så mener jeg at det er en 90 HK udgave monteret med kompressor. Det skal dertil siges at ham der havde den gule på daværende tidspunkt har pænt styr på at modificere motorer, så det kan være han har gjort lidt ud over det normale.

Min vurdering er at det kunne lade sig gøre - du skal kigge efter de kits der i USA er anført som 1,6 (1989-1994). Men tuning koster naturligvis.

Prøv også at læse på den engelske forum www.mx5ocforum.co.uk - Her er der flere der kører med kompressor eller turbo - og der er solgt en del 90 HK udgave i England.

Det er sikkert andre med samme spøgsmål som dig, så lad os endelig høre hvad du finder ud af..
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf nebrot mx5 » man 7. nov 2005 20:21

xx
Senest rettet af nebrot mx5 tors 10. nov 2005 20:01, rettet i alt 3 gange.
nebrot mx5
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 17. maj 2004 20:51

Indlægaf oleviby » tirs 8. nov 2005 15:32

Jeg har en JR kompressor til salg, samt et renoveret topstykke fra en 116 hk'er.
Hvis du er interesseret ring 40 44 49 11.
oleviby
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 23. aug 2005 17:07

Indlægaf Jumbo » ons 9. nov 2005 21:59

Det lyder jo som om det kan lade sig gøre, men jeg synes også det lyder mærkeligt at ikke flere har erfaringer/lader høre fra sig.
---
Jeg har læst de andre indlæg om tuning og jeg har indtryk af at de fleste piller det af ved syn.
Er der ikke nogen der har erfaring med en lovlig tuning?
Er der noget problem i at overskride 20% reglen, når blot man ikke har skiftet motoren ud til en større?
Jeg mener ikke bilen skal omregistreres eller hvad?
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Thomsen » ons 9. nov 2005 23:23

Jumbo skrev:Det lyder jo som om det kan lade sig gøre, men jeg synes også det lyder mærkeligt at ikke flere har erfaringer/lader høre fra sig.
---
Jeg har læst de andre indlæg om tuning og jeg har indtryk af at de fleste piller det af ved syn.
Er der ikke nogen der har erfaring med en lovlig tuning?
Er der noget problem i at overskride 20% reglen, når blot man ikke har skiftet motoren ud til en større?
Jeg mener ikke bilen skal omregistreres eller hvad?


Du kan godt tune over de 20% men det kræver en "tyv" godkendelse..
Køb evt et hks turbo kit, der følger en med sættet..
Ang. 90-230 hk uden problemer, så er det ikke så let hvis det skal holde.
Der skal modificeres kobling ,benzin tilførsel og så er det en go ide med en programerbar motorstyring.. men held og lykke ned projektet.. :D
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 29. mar 2004 18:19
Geografisk sted: København

Indlægaf Jumbo » tors 10. nov 2005 10:19

Mit ønske er ikke at få så voldsom effekt forøgelse, men blot noget mere bundtræk i bilen.
En kompressor + ECU er måske den bedste løsning?
Hvis sættet er TÜV godkendt, kan det altså gå gennem syn uden problemer?
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Webmaster » tors 10. nov 2005 10:32

Jumbo skrev:Mit ønske er ikke at få så voldsom effekt forøgelse, men blot noget mere bundtræk i bilen.
En kompressor + ECU er måske den bedste løsning?


Det er under alle omstændigheder let at bygge tilbage til standard. Da jeg skulle til syn i sommers, byggede jeg bilen fra Kompressor tilbage til standard på ca. 6 timer.

Jumbo skrev:Hvis sættet er TÜV godkendt, kan det altså gå gennem syn uden problemer?
Da jeg var til syn spurgte jeg synsmanden om det samme. Om hans svar er validt ved jeg ikke, men det var "at TüV godkendelsen skulle være lavet på bilens VIN, hvilket skulle kunne lade sig gøre hvis det godkendte sæt bliver monteret i Tyskland".
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Jumbo » tors 10. nov 2005 11:13

Webmaster, hvad så med din forsikring? Dækker den hvis du har ikke-godkendte ændringer på bilen?
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Webmaster » tors 10. nov 2005 11:28

Det er et godt spørgsmål.. Jeg har kigget i forsikringspapirerne, og der står ikke noget nogen steder om ombygning/tuning, bortset fra at den naturligvis ikke dækker alle de ændringer og forbedringer der ellers er tilført bilen. Alufælge, udstødning etc... Men sådan er det vel hos fleste selskaber.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » tors 10. nov 2005 14:09

Jeg er næsten 100 % på, at hvis f.eks man forulykker med sin turboladede bil (og bilen ikke er forsikret som turboladet), så hænger man selv på alle udgifterne når/hvis det opdages. Men jeg er som sagt ikke helt sikker.
Det er dog sikkert som webmaster siger, at tilbehør som hardtop, alufælge osv. ikke er dækket.

Men hvis man overlever ulykken og er lidt fiks på fingrene, kan man jo skynde sig at pille turboen af inden der kommer nogen :)
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Jumbo » tors 10. nov 2005 14:31

..og hvis man ikke overlever kan det jo være lige meget.
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Danny » tors 10. nov 2005 15:28

Nemlig! Han er ved at lære det... :D
Men seriøst, jeg tager nu chancen alligevel. Min 5'er er min hobby og så skal sådan noget forsikringsnask, synsregler, emissionsbestemmelser osv ikke spolere glæden ved den. Som ordsproget lyder: \"tag en chance, vind en bamse\" :wink:
Så kompenserer jeg istedet ved at smide tyggegummiet i skraldespanden og undlade at brænde biler af i en fransk forstad, så er samvittigheden stadig ren.

For ikke at køre helt af sporet, så tror jeg en kompressor, samt anden udstødning, timing og luftfilter måske er det du søger, som du selv er lidt inde på.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Jumbo » tors 10. nov 2005 15:47

For at vende tilbage til udgangspunktet:
En komressor, f.eks. fra JR, kan altså monteres på 1.6 90 HK.
Det ser ud til at det er sådan en der sidder på den gule, som webmaster beskrev i sin første besvarelse, men med et kølesystem.
Er der nogen der ved hvem der har den gule?
Brugeravatar
Jumbo
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 6. nov 2005 21:44

Indlægaf Danny » tors 10. nov 2005 16:07

Jeg ved det egentlig heller ikke, men prøv at ringe til Andreas fra Au2fast (www.au2fast.dk), jeg kunne forestille mig han om nogen ved det.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron