Luftmængdemåler?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Luftmængdemåler?

Indlægaf the chicken » tors 3. nov 2005 09:49

Nu har jeg jo et ram-air luftfilter monteret på min '97 NA 1,6 - det giver også en smule lyd, men da jeg så for sjov prøve at holde motoren på ca. 3000 omdr. samtidigt med at en makker rev luftmængdemåleren af, fik den en lyd som den onde, onde rally bil!!! 8)

Altså er min luftmængdemåler pisse træls! :cry: - er der nogle der har erfaring med en anden type luftmængdemåler, uden det store alu-hus og spjæld til at stjæle al lyden?!
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

hmm

Indlægaf Claus » tors 3. nov 2005 13:03

Jeg har et KN Typhoon kit på min og bibeholdt luftmasse måleren, hvilket har fungeret helt perfekt og problemfrit.
Det giver masser af brøl, når den får pedalen og en stille hvisken i tomgang eller med jævn hastighed - indtil den igen får pedalen.
Selve filteret på sådan et Typhoon kit er på størrelse med en håndbold, om det er derfor det brøler så meget når man giver gas kan jeg ikke svare på.
http://www.knfilters.com/kits.htm
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » tors 3. nov 2005 13:06

Claus... du har som jeg husker det en helt anden type luftmængdemåler på din Jubii, end \"the chicken\".
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf the chicken » tors 3. nov 2005 14:30

lyden er ihvertfald den samme helt uden filter - og ram air filtret er også ret stort - ja nok ala håndbold... - så det må være den %£@¤€!! luftmængdemåler der stjæler mit fine brøl...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 14:13

Titlen på denne tråd er luftmængdemåler.
Tråden handler om lyd, og der står jeg i det store hele af.
(Badebukserne og den sammenkrøllede sok nede i samme)

Idag har der været oplysninger fremme, om at den -luftmængdemåleren - kan stå af med JR CAI-kittet. Nyt for mig.

Men det har idag og også tidligere været fremme, at MX5'erens luftmængdemåler skulle bevirke en - væsentlig? - begrænsning i luft til motoren.

Tanner (eller er det Garrett?) har et sted skrevet, at selve dimensionerne 55 mm på røret absolut ikke hindrer luft.
Og han stiller også et stort spørgsmålstegn ved fordelene ved RX7 måler.

Jeg har lige prøvet noget interessant, som \"vi\" måske skulle gøre noget ved for få af- eller bekræftet myterne omkring den restriktive luftmængdemåler.

Jeg pøvede først af sætte en vacuummåleren til pcv-indgangen på indsugningsmanifolden. Ved tomgang gav den et vacuum på ca 17 inch hg (425 mm). Naturligvis større, når jeg bevægede speederkablet altså ved større rpm.
( I skal ikke hæfte jer ved selve tallet. Skyldes tænding 22 og takthjulene)

Jeg prøvede derefter at sætte vacuummåleren til indsugningen på den anden side af spjældet nemlig indgangen, der forbindes med udstødningssiden af ventildækslet.

Og hvad skete der? Måleren blev stående på 0 og det samme var tilfældet, når speederkablet blev bevæget..altså ved højere rpm.

Så der er altså noget, der tyder på, at luftmængdemåleren ikke er restriktiv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tors 22. maj 2008 14:43

Så har der været gang i Hasse´s test lab igen :wink: . Respekt for dit forsøg, ingen tvivl om det, men logisk set, så må der være et bedre flow, hvis ikke luftmængdemåleren er der. Web har tidligere lavet et forsøg med en måler fra en RX-7, hvor det blev vist at den gav et bedre flow og derved flere hk. Hasse du har jo selv lige portet top og manifold, det er jo også for at skabe bedre flow. Mange der tuner, sætter større spjældhus på, også for at kunne få mere flow til motoren, derfor er jeg også af den overbevisning at kan man undgå luftmængdemåleren, så må man kunne få mere flow til motoren og derved flere heste. Jo færre forhindringer luften har og jo mere luft motoren kan suge ind, jo mere power. Mener jeg også at der står et sted i performance handbook.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf EØK » tors 22. maj 2008 15:47

Hmmm

Men så er det at jeg undrer mig over, at en mand af din kaliber Hasse, der ved utrolig meget og frem for alt prøvet næsten det hele, ikke kender til dette problem..... :!:

Venter spændt på dit svar (test) :wink:
Brugeravatar
EØK
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: tirs 23. jan 2007 13:18
Geografisk sted: Køge

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 16:07

Den slibning og polering vi foretager/har foretaget er mest for at luftmassen \"flower\" rigtigt gennem sytemet uden at møde hindringer, der \"ødelægger\" flowet. Hvirvel- og turbulensdannelse.

Den mængde materiale, der fjernes er temmelig minimal og bevirker knap nok i sig selv, at luftvejen får et klart, større måleligt tværsnit.

Jeg ser her bort fra de skarpe kanter, der er ved udgangen fra manifolden og ved indgangen på topstykket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 16:40

Når jeg skriver højere rpm, er det jo ikke tilnærmelsesvis oppe i den høje ende.
Og det er klart, at jeg ved lejlighed (et par timer?) vil prøve at køre den helt ud med monteret vacuummåler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 20:04

Så prøvede jeg det:

6.500 RPM.

Præcis det samme. Altså 17/425 og et stort 0.

Kan ikke lade være med at tænke på, om det mon er knækket på indsugningsvejen, der er medvirkende til det.

Det er da mærkeligt, at der ikke er forskel på manifoldtrykket, når spjældet står i tomgangsposition og WOT (eller meget tæt på).

PS. Jeg kan lige oplyse, at mit eget sug i apparatet gav 8 inch/200 mm hg uden blodudtrædninger i mundhulen!!!!!...tror jeg nok (så apparatet virker)..
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » tors 22. maj 2008 20:11

Hvad sker der hvis man kort og godt fjerner den luftmændemåler og river stikket af. Kan bilen ikke køre ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs 8. apr 2008 04:51
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf altid6 » tors 22. maj 2008 20:32

Lennart skrev:Hvad sker der hvis man kort og godt fjerner den luftmændemåler og river stikket af. Kan bilen ikke køre ???


Du kan jo prøve :wink: . Der sker ikke så meget andet at du ihvertfald ikke køre nogen steder. Mener at motorstyringen stopper for benzin tilførelsen, hvis luftmængdemåleren ikke registrere et sug eller flow til motoren.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tors 22. maj 2008 20:34

@ Hasse: forstår jeg dig ret: du måler atmosfærisk tryk (=0) før throttlebody og vacuum efter, ensbetydende med at der ikke sker et trykfald fra før luftfilter og frem til throttlebody?

Garrett har en (for mig) let forståelig beskrivelse på side 71. Har du forsøgt at fjerne luftfilteret for at se om vacuum ændrer sig?

I øvrigt er det vel vanskeligt at \"nøjes\" med trykmålinger da tværsnitsarealet og dermed tryk og lufthastighed ændrer sig igennem indsugningssystemet?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 21:18

Det er vacuum, jeg målet begge steder.

Altså vacuummåler begge steder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 22. maj 2008 21:25

OK, men vacuum er lig undertryk. 0 vacuum = det aktuelle atmosfæriske tryk. Eller hyr?

En vacuum måler er vel også en trykmåler, blot undertryk relativt til det gældende atmosfæriske?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron