af hasse » tors 22. maj 2008 14:13
Titlen på denne tråd er luftmængdemåler.
Tråden handler om lyd, og der står jeg i det store hele af.
(Badebukserne og den sammenkrøllede sok nede i samme)
Idag har der været oplysninger fremme, om at den -luftmængdemåleren - kan stå af med JR CAI-kittet. Nyt for mig.
Men det har idag og også tidligere været fremme, at MX5'erens luftmængdemåler skulle bevirke en - væsentlig? - begrænsning i luft til motoren.
Tanner (eller er det Garrett?) har et sted skrevet, at selve dimensionerne 55 mm på røret absolut ikke hindrer luft.
Og han stiller også et stort spørgsmålstegn ved fordelene ved RX7 måler.
Jeg har lige prøvet noget interessant, som \"vi\" måske skulle gøre noget ved for få af- eller bekræftet myterne omkring den restriktive luftmængdemåler.
Jeg pøvede først af sætte en vacuummåleren til pcv-indgangen på indsugningsmanifolden. Ved tomgang gav den et vacuum på ca 17 inch hg (425 mm). Naturligvis større, når jeg bevægede speederkablet altså ved større rpm.
( I skal ikke hæfte jer ved selve tallet. Skyldes tænding 22 og takthjulene)
Jeg prøvede derefter at sætte vacuummåleren til indsugningen på den anden side af spjældet nemlig indgangen, der forbindes med udstødningssiden af ventildækslet.
Og hvad skete der? Måleren blev stående på 0 og det samme var tilfældet, når speederkablet blev bevæget..altså ved højere rpm.
Så der er altså noget, der tyder på, at luftmængdemåleren ikke er restriktiv.
Hasse
1990, Crystal White.