Dæk

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Dæk

Indlægaf poulsen » man 3. okt 2005 12:11

Jeg går og roder lidt med at få bilen klar til banekørsel, og er løbet ind i lidt overvejeleser omkring dæk.
Nu sidder der Michelin Pilot Exalto 195/50-15 på, og det fungerer faktisk rigtig fint til daglig brug. Meeen det er jo ikke rigtig dæk beregnet til bane.
SÃ¥ nu er der iflg mine overvejelser to muligheder:
- Montere dæk som duer til både bane og daglig brug på eksisterende 15\" fælge
eller...
- Investere i et ekstra sæt fælge og montere dæk som kun skal bruges til bane/manøvre - uden det behøver være slicks....og uden de behøver koste deres vægt i guld!

Hælder selv mest til det sidste, da de fleste ting der skal være gode til flere situationer som regel ikke er super godt til nogen af dem....
Er der nogen gode ideer ang hvilke dæk der kunne komme på tale, og i hvilke størrelser? Hvad kører i selv med, dem der river dyret rundt på bane? Hvor finder man evt et par fælge?

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
poulsen

Geografisk sted: Nordlædervest

Indlægaf Webmaster » man 3. okt 2005 13:20

Tja... vi talte jo sammen i lørdags.., men alligevel. Jeg kan godt anbefale Goodyear F1 GSD3 i 15\". Hovedargument er pris i forhold til en handling som både er god på bane og normal kørsel. Prisen retfærdiggøre at bruge dem til både banekørsel og gadebrug. Udskift dem når de er brugt. Jeg købte i foråret 4 nye dæk fra www.daekonline.dk - 4 x Goodyear F1 GSD3 195/50/15 V-mærket til 1575,- inkl. moms og levering. :o Det må skuda siges at være billigt!!!!
Billede

René vil sikkert hævde at Bridgestone Potenza er en bedre cocktail til de nævnte forhold (han har sikkert ret), men de koster som jeg husker det også lidt mere.

Skal du have to sæt fælge/dæk, ville jeg klart vælge gadesliks på det ene sæt til brug for track days etc. Sidste weekends track day på Sturup demonstrerede ret tydeligt at man ikke skal forsøge at ligge på hjul af en ligeværdig MX-5 med gade sliks, selvom man selv kører med gode gade dæk.

Men helt ærligt - der er masser af fart og gode køregenskaber at hente i gode gadedæk. Også på track days - I sidste ende handler det om smil og oplevelsen - ikke banerekorden. Så ved mindre I har mange penge på MX-5 legekontoen, så køb et par gode 15\" dæk til de fælge i allerede har, og brug pengene på andre sager. Og så mange banedage har vi desværre ikke om året (ved mindre man lider af ringorm, naturligvis!!)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Rigtig godt skrevet Webmaster

Indlægaf Claus » man 3. okt 2005 15:24

Kan kun give webmaster ret i det han skriver.
Det er mere smil og oplevelsen når bilen er på grænsen fremfor banerekorden jeg hælder til.
Desuden er det jo ærgeligt og købe et par gode gadeslicks til de par gange man er på banen og så opdage at det er regnvejr eller at banen er fugtig når man ankommer.
Personligt vil jeg nok også foretrække GoodYear F1 i tredie generation for her har de fået løst problemet med at dækket ikke får skuldre og på tør vej..mums. Samt er det fugtigt eller vådt, har man stadigvæk nok et af de bedste dæk med en anstændig vedhæftning.

Det var min holdning.
Hilsen Claus A.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf poulsen » man 3. okt 2005 15:45

Well...faktisk var det min far du snakkede med. Jeg sad og gemte mig nede i hjørnet og fik desværre ikke deltaget i samtalen.
Du har aldrig følt at det var lige lovlig spændende i regnvejr på alm gade med dine F1?
Hvor får du monteret dine leverede dæk henne? altså udover på fælgen...
Brugeravatar
poulsen

Geografisk sted: Nordlædervest

Indlægaf Webmaster » man 3. okt 2005 16:42

poulsen skrev:Du har aldrig følt at det var lige lovlig spændende i regnvejr på alm gade med dine F1?
Hvor får du monteret dine leverede dæk henne? altså udover på fælgen...
Jeg kører helst ikke i regnvejr med MX-5'eren - men når det sker tager jeg det meget roligt - en erfaring jeg har fået fra min tid med 3'er BMW'en om vinteren :wink: Jeg har ikke baseret mit køb af F1'erene for deres egenskaber i regnvejr. Efter min mening er de ikke er ret meget anderledes end så mange andre gode sportslige sommerdæk i vådt vejr.

poulsen skrev:Hvor får du monteret dine leverede dæk henne? altså udover på fælgen...
Hos den lokale dæk entusiast 8)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Dæk

Indlægaf Zookeeper » man 3. okt 2005 17:52

Først tak for en kanon dag i det svenske. Jeg vil nok sige at jeg blev meget overrasket over hvor meget det havde at sige. Jeg har et par billige dæk på :cry: og efter 3-4 omgange på sturup blev bilen meget underlig at køre ind i svingende med, de gav så faktisk så meget at jeg troede at det ene dæk var kørt skævt - og bilen sejlede så uhyggligt meget at jeg valgt at køre meget langsommere. Der er vist ingen tvivl om at dæk er den første investering, så bremser så må vi se hvad Sturup kræver af opgraderinger efter næste års track day!
Har nu en Laguna blue 1.8'er fra 1994
Zookeeper

Geografisk sted: Vissenbjerg

komplette hjul

Indlægaf Dæk_René » tors 6. okt 2005 12:50

Vi har fået et sæt 14 tommer hjul ind her hos Ivar Jensen
det er et sæt American Racing alu med nogle sommer dæk på

ring om pris på 49220206

Hilsen René
Ja det er mig der er hos Ivar Jensen
Dæk_René

Geografisk sted: Helsingør