Turbunator

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Turbunator

Indlægaf hasse » man 27. jun 2005 16:13

TURBUNATOR.

Der er sikkert mange af jer, der under Le Mans så en roterende propel ved navn turbunator.

Jeg blev nysgerring og fandt den på www.turbunator.com.

Og da prisen ikke afskrækkede mig, betilte jeg een efter jeg havde læst hjemmesiden. Lidt af en satsning.

Jeg har nu modtaget den (hurtigt. Den blev bestilt 18.6) og med forsendelse stod den i usd 105.

Det er IKKE noget, der \"kører\" rundt. Den opfattelse kan man godt få, når man ser hjemmesiden.

Den kan nok bedst beskrives som en turbinepropel, der ikke kører rundt. Bladene får så indsugningsluften til af rotere.

Den presses ind i slangen mellem luftfilter og gasspjæld.

OG, OG, OG.:
Jeg synes \"lortet\" virker. Godt ovenikøbet!!!
Der ER - synes jeg - kommet endnu mere krudt i mx'eren.
Psykologi er selvfølgelig en mærkelig størrelse. jeg mener ikke, at jeg bliver spillet et puds.


Og een ting er ihvertfald sikkert. Mxeren kører IKKE dårligere. Som \"sagt\": Tværtimod.

Køb den. I kan s'gu altid afmontere den igen. Den tager 5 minutter at montere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

smiler

Indlægaf Claus » tirs 28. jun 2005 16:02

Ja, det må være af psykologisk art.
Har set det engang på TV bestillingen.
De lover op til +35hk og jeg ved ikke hvor meget bedre benzin økonomi...Hvis det virkeligt virkede, ville du se dette være standard monteret på alle biler...
Hvilket det ikke er.
Desuden det eneste der skaber den korrekte turbolens i dit topstykke er ikke hvordan luften bevæger sig i din indsugningen inden den bliver blandet med benzinen. Men ene og alene bestemmes det af dine ventilers placering, vinkel, udformning og selvfølgelig også designet af stempel og topstykke. Det er dette der giver rotationen \"swirl\" og derfor bedre blanding af benzin/luft og mere effektiv forbrænding.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » tirs 28. jun 2005 17:25

Men kan man ikke undres over at ingen af de talløse bilfabrikanter
der vel ellers har rimelig tjeck på motorteknik, ikke har monteret
en lignende dims fra fabrik... :roll:

Hmm.. Det var vist også det Claus skrev.. :oops:
Senest rettet af Softtop tirs 28. jun 2005 20:07, rettet i alt 1 gang.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Re: Turbunator

Indlægaf Martin » tirs 28. jun 2005 18:24

hasse skrev:Psykologi er selvfølgelig en mærkelig størrelse. jeg mener ikke, at jeg bliver spillet et puds.


Syns efterhånden der er mange eksempler på at dine forventninger til en bestemt genstands ting, overgår de faktiske egenskaber...

Der skal selvfølgelig være plads til at skrive hvordan det "føles" på bilen, men mange gange kan det godt forvirre mere end det gavner.. jeg husker særligt noget med et diff med spær, du nævnte skulle gøre at bilen føltes som om den "bed" bedre, selv ved kørsel ligeud...

Men syns da det godt du kommer med dine kommentarer alligevel...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Turbunator

Indlægaf Softtop » tirs 28. jun 2005 19:39

Martin skrev: jeg husker særligt noget med et diff med spær, du nævnte skulle gøre at bilen føltes som om den "bed" bedre, selv ved kørsel ligeud...


Hvis man ellers har en rimelig potent bil (undskyld piger), kan
et spærredifferentiale godt have en positiv effekt ved acceleration.

Har du ikke også set nogle biler der spinner på det ene hjul ved
voldsomme starter?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf nebrot mx5 » tirs 28. jun 2005 19:54

:wink:
Senest rettet af nebrot mx5 tirs 28. jun 2005 20:28, rettet i alt 2 gange.
nebrot mx5
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 17. maj 2004 20:51

Indlægaf Softtop » tirs 28. jun 2005 19:58

:blond:
Senest rettet af Softtop tirs 28. jun 2005 21:16, rettet i alt 1 gang.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf nebrot mx5 » tirs 28. jun 2005 20:15

:idea:
Senest rettet af nebrot mx5 ons 29. jun 2005 06:36, rettet i alt 1 gang.
nebrot mx5
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 17. maj 2004 20:51

Re: Turbunator

Indlægaf Martin » tirs 28. jun 2005 20:19

Softtop skrev:
Martin skrev: jeg husker særligt noget med et diff med spær, du nævnte skulle gøre at bilen føltes som om den "bed" bedre, selv ved kørsel ligeud...


Hvis man ellers har en rimelig potent bil (undskyld piger), kan
et spærredifferentiale godt have en positiv effekt ved acceleration.

Har du ikke også set nogle biler der spinner på det ene hjul ved
voldsomme starter?


Er det ikke primært biler med en ringe vægtfordeling der spinner på det ene hjul, alternativt hvis man starter på et løst underlag etc.

Et limited slip dif, udmærker sig forøvrigt (jf miata.net) ved ikke at være en sports-option, men snarre en "sikkerhedsforanstaltning" ved kørsel i regnvejr mv.
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Turbonator

Indlægaf hasse » tirs 28. jun 2005 20:24

Det kan da godt være, at det er psykologisk. Det lægger jeg jo heller ikke selv skjul på.

Yderligere kommentarer lader jeg ligge.
Bortset fra V-special om \"spærredifferentiale\":
Vedkommendes bemærkninger får 13 i tåbelighed.

Iøvrigt er der forskel på differ af typen, som mx5 er født med og Mazdaspeeds diff.
Det første er af viscous-typen, og det er den type, som bemærknigerne om regnvejr osv går på. Mazdaspeeds diff. er af clutch-typen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Turbonator

Indlægaf Martin » tirs 28. jun 2005 20:33

hasse skrev:Det kan da godt være, at det er psykologisk. Det lægger jeg jo heller ikke selv skjul på.

Yderligere kommentarer lader jeg ligge.
Bortset fra V-special om "spærredifferentiale":
Vedkommendes bemærkninger får 13 i tåbelighed.

Iøvrigt er der forskel på differ af typen, som mx5 er født med og Mazdaspeeds diff.
Det første er af viscous-typen, og det er den type, som bemærknigerne om regnvejr osv går på. Mazdaspeeds diff. er af clutch-typen.


Undskylder hvis jeg har misforstået dig... troed det var viscous typen du havde monteret...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Netop

Indlægaf Claus » ons 29. jun 2005 14:36

Ja, men blot man selv føler bilen kører dejligt uanset hvad man har lavet og monteret, så er det jo essensen i og foretage eksperimenter.

Derfor skal andres undren og skepsis ikke begrænse dialogen for gode ideer og holdninger.

Jeg tænkte også på at selve gasspjældet vil jo ødelægge alt \"swirl\" altså roteringer af luften...kik ind i indsugningen og se gasspjældet, denne \"stopklods\" vil jo ødelægge al rotation af luften.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 29. jun 2005 23:17

Har nu prøvet de forskellige placeringsmuligheder af turbonatoren.
Kombineret med h.h.v. 10, 14 og 18 grader tænding.
En af monteringerne/tændingerne gav en hurtigere respons, når man ved tomgang trykkede ned på speederkablet.
Det er naturligvis ikke det samme som effektforøgelse.

Og det er sikkert de færreste, der kan mærke en mindre HK-/drejningsmomentforøgelse. Til det kræves en test.

En \"eftersøgning\" på internettet af en test gav resultat:
For et par år siden, var der een der foretog målinger med og uden turbonator.
MÃ¥lingerne viste en effektforskel: Men i negativ retning.
\"It's a restriction in the intake\".

Den accepterer jeg, ligesom de andre seriøse kommentarer, der har været om emnet \"turbonator\".
De perfide indlæg/kommentarer taler for sig selv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Softtop » tors 30. jun 2005 10:26

hasse skrev:De perfide indlæg/kommentarer taler for sig selv.


Hasse dog! :lol:


Miata 4WD? :blond:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster

cron